Nya däck till motarden, men vilka?

Mittedude

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2017
Hoj
DRZ 400 sm -07
Hej
Säsongen närmar sig och jag behöver köpa nya däck men är inte helt 100 vad som passar både mig och hojen, det gäller en Suzuki drz400sm -07.

Är ganska ny när det kommer till MC så det kommer främst bli gatkörning 90% 10% grus så att säga.

I manualen står de 120/70 R17 M/C 58H fram & 140/70 R17 M/C 66H bak, så långt är jag med men ska man satsa på s.k. tubeless däck eller ej?
Taken är att lämna däcken till verkstad som skiftar åt en, undrar då om an behöver köpa nåt mer utöver däck/slang så löser verkstaden resten?

Däcken jag har kika på är michelin pilot road 3, men dessa verkar bara finnas för framdäck för min hoj när jag har kika runt på nätet, undrar då om man kan blanda däck eller bör man satsa på ett kit?

Tack
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Michelin Pilot Power 2ct funkar fint till motard. Lite klistrigare än pilot road också, men bra hållbarhet trots allt. Du hittar rätt storlekar på mcdäckonline:tummenupp

Du behöver slang till dem eftersom retardhjulen inte funkar för tubeless. Köp på Lelles eller Nilssons MC, lämna hjul till däckverkstan som anges på mcdäckonline så löser dom det.

Lycka till!

/A
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag kör Michelin pure power o är supernöjd med fäste både varmt kallt och vått. Funkar kanon på grus och fick It 1100 mil på bakdäcket.. sitter på en yz250wr.
 

Spakapan

Medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Honda CBR1000RR, Suzuki RM250
Jag sticker ut nacken här och säger att det faktiskt inte är så jävla noga bara du inte väljer något alltför superklibbigt då kyla och regn brukar bli rätt läskigt istället.140/70 är rätt begränsat urval men 150 bör absolut fungera bra utan att kedjan gnuggar mot däcket eller får alltför knepig form när det blir mer ihopklämt än avsett i fälgen.

Med det sagt har jag kört enkla Michelin pilot street (radial) sista åren på min wr250x och tycker det funkar ok. Precis som dom andra michelindäcken som nämnts ovan är det lite mellanmjölk men släpper riktigt snällt och fint. 2ct är ungefär likadant men liite bättre grepp på gott och ont. Pure har jag inte testat.

Värt att nämna är att däcken som är avsedda för större hojar kan vara lite svåra att få värme i med en liten moppe. Själv har jag mer skoj med ett däck som är förutsägbart och går att provocera loss när man vill än ett superklibbigt som går på räls tills det plötsligt inte gör det.

Massa personliga preferenser och sånt blir det så börja med den snälla mellanmjölken och jobba därifrån.

För övrigt är det bra att kunna kränga däck för hand förutsatt att du inte är livrädd för repor på fälgen. Kan vara nog så tidseffektivt jämfört att lämna in i längden.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Visserligen är min motard litet tyngre än TS men jag kör på pilot road 4 och är jättenöjd. Både gata och bana blir det under säsong.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Continental contiattack Sm kör jag på min 690 smc r. De är gjorda för lättare hojjar och kommer funka bättre än sporthojsdäck. Finns även i 140 bredd bak.

Enda nackdelen är att de tar slut ganska fort.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Mittedude

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2017
Hoj
DRZ 400 sm -07
Tack för er input, då jag inte har en speciellt aggressiv körstil så att säga utan mer bara glider runt.
Hur mycket spelar det då roll hur klistrigare däck jag väljer?
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Kör du lugnt är Pilot Road bra som nån sade ovan. Bra när det blir blött också:tummenupp
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
När man köper nya däck, behöver man köra in däckena några kilometer eller nåt annat man bör tänkta på?
Däcken måste monteras och pumpas efter köp, annars uteblir effekten av nya däck :)

Ta det lite lungt i början, nya däck kan upplevas som lite hala under de första milen.

Jag har Pilot Road 3 på båda mina motarder. Duger bra för gata samt fis-körning på knix-kurs och håller länge.
 

Mittedude

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2017
Hoj
DRZ 400 sm -07
Var inne hos lokala däckfirman och de blev ett par Continental contiattack Sm.
Stort tack för hjälpen alla!
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Contiattack SM finns nu med suffixet EVO också.
Bättre slitagevärden håller mer än prisskillnaden föreslår.

Likvärdigt grepp också.

Båda är ruggigt trevliga på att bli varma på svala dagar!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top