Val av offroad hoj för nybörjare.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Som jag svarade en gång vid frågan om min Street Triple R har ABS:

– Nej, vi som kan bromsa behöver ingen ABS. :hej

Jag tycker det är bra att lära sig bromsa på riktigt redan från början än förlita sig på nåt system.

ABS har inget med att kunna bromsa utan om du åker på något oförutsett skulle jag säga.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som jag svarade en gång vid frågan om min Street Triple R har ABS:

– Nej, vi som kan bromsa behöver ingen ABS. :hej

Jag tycker det är bra att lära sig bromsa på riktigt redan från början än förlita sig på nåt system.

ABS eller inte har ingenting med om man kan bromsa eller inte. ABS är en säkerhetsanordning som ser till att du står på hjulen även när du missbedömt underlaget eller helt enkelt inte SETT underlaget, exempelvis om du måste tvärbromsa i en långsam bilkö.

Man skall lära sig bromsa på riktigt om man överhuvudtaget skall ha på en MC att göra, men ABS är en detalj som man skall ha om nu möjligheten finns.

Argumenterar man mot ABS på en förstahoj skall man inte skryta med sitt förstånd. Argumentera istället gärna för regelbundna bromsövningar.
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
ABS eller inte har ingenting med om man kan bromsa eller inte. ABS är en säkerhetsanordning som ser till att du står på hjulen även när du missbedömt underlaget eller helt enkelt inte SETT underlaget, exempelvis om du måste tvärbromsa i en långsam bilkö.

Man skall lära sig bromsa på riktigt om man överhuvudtaget skall ha på en MC att göra, men ABS är en detalj som man skall ha om nu möjligheten finns.

Argumenterar man mot ABS på en förstahoj skall man inte skryta med sitt förstånd. Argumentera istället gärna för regelbundna bromsövningar.

1) Försökte vara ironisk med att uppge svaret jag gav på en fråga jag fick en gång.

2) Inbromsningar är alltid bra, man kan aldrig öva för mycket där.

3) Jag tycker man bör lära sig grunderna på en hoj utan ABS för att få in känslan med inbromsningar. Men det är väl bara jag som tänker så.

Over and out.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
1) Försökte vara ironisk med att uppge svaret jag gav på en fråga jag fick en gång.

2) Inbromsningar är alltid bra, man kan aldrig öva för mycket där.

3) Jag tycker man bör lära sig grunderna på en hoj utan ABS för att få in känslan med inbromsningar. Men det är väl bara jag som tänker så.

Over and out.

Jag förstår inte hur din punkt nummer 3 har något med ABS att göra. Det enda som den gör är att hjulet inte låser sig när du gör fel så du kan träna vidare (eller det är större sannolikhet att du inte lägger hojen iaf).
Hur tycker du att ABS är ett hinder för att "få in känslan med inbromsning"?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har inte ABS. Jag kör med insidan och säkerhetsmarginaler. Har funkat för mig sedan 1982.
När jag missbedömmer underlag eller andras beteenden så använder jag marginalerna.
Mellan 1977 och -82 var det väl lite si och så med marginaler. Ung och odödlig.
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Hur tycker du att ABS är ett hinder för att "få in känslan med inbromsning"?
ABS kan ge en falsk trygghet, som andra redan menat här ovan. Att lär man sig bromsa med ABS och senare sitter på en hoj utan ABS bromsar man på sig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Samma resonemang går ju att applicera på krockkuddar och säkerhetsbälten...

ABS träder in när du har gjort fel, det är inget man åker omkring och använder ”istället för” bromsteknik.

Det viktiga är att öva bromsteknik ofta och särskilt drilla den i början av säsongen, sedan är ABS det som kanske räddar dig från att glida under den där bussen...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag hade enorma problem att få till bromstekniken när jag började köra mc för några år sen och missade första uppkörningen genom att bromsa till det triggade ABS (med lyft bakhjul på slutet). Ingen av hojarna jag äger har ABS så jag lever på hoppet att jag kan kontrollera saker i en krissituation. Det krävs dock lite olika mental inställning när jag går från en mc till nästa. Tar jag i på samma sätt på Street Triplen som på Ténérén så lär jag syna vägen ganska snart.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu blev de här en ABS tråd och även jag måste inflika med erfarenhet av abs. Jag har aldrig haft abs hoj men jag fick prova kompisaren Husqvarna 900 Nuda som är rel lik min KTM sm990 och de va minst sagt intressant. Jag provade den på grusväg för att känna på abs bromsarna för de är på grus jag va mest intresserad av hur de funkar. För att bilda sig en uppfattning av vilken körvana jag har så har jag cross och enduro samt mycket isbanakörning och lite motardkörning på bana i ryggen så jag bromsar ofta så hårt in i kurvor så framhjulet låser sig då o då. Nåväl när jag provade Nudan så testade jag bromsa mer o mer och redan efter 10 tal inbromsningar tordes jag trycka in bromsen helt från alla tänkbara farter även över 100 knyck. De kändes supersäkert jag provade bromsa på den hala mittensträngen o över till hjulspåren som har bättre fäste no problem at ål. Säker inbromsning är ett faktum men jag bromsar ner farten snabbare utan abs "när man är med såattsäga" för då kan man låsa framhjulet så de gräver ner sig i gruset och de ger bättre bromsgrepp. Men de kräver ju såklart rätt mycket träning så jag tror inte medelföraren kan göra det så ABS är nog bäst för de flesta förare utom dem med tokkörningsvana eller tävlingserfarenhet i ryggen.
Jo just jag gillade inte bakhjulets ABS för jag vill ställa upp bakhjulet då o då inför kurvor och de blev bet svårare med abs. Jag skulle vilja ha abs ändå för jag tror man undviker en vurpa om man måste panikbromsa så vid vanlig transportåka i avslappnad stil skulle jag ha abs funktion påslagen men vid mer tokkörning då man är skärpt skulle jag slå av det.
Mitt hojråd är köp en KTM sm 990 för dem har lång fjädringsväg och de funkar även skitbra på grusväg med grova 17" däck, de går ruskigt bra och motorn är minst sagt rolig.
 

Nabil GSX1100

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2012
Ort
Skövde
Hoj
1980 Suzuki GSX 1100
Hej allihop!

Tack för alla tips och förslag på hojar, filmer och ABS bromsar :tummenupp
Mycket underhållande och lärorik!

Nu har jag köpt mig en Africa Twin -98 i bruksskick
Jag når till och med ner till backen med fötterna :crash

Den behöver lite kärlek innan den är fit for fight.
Det märks att förra ägaren har brukat den offroad en del, men den är i bra bruksskick ändå.

Nu är det en storservice som gäller på den, då den stått ett bra tag.
Nya oljor å vätskor, filters, däck, bromsbelägg och bensinpump som är från Biltema, puh!

Har provat den en del på jobbet och den känns väldigt välbalanserad, även vid krypkörning.
Ska bli riktigt kul att få ut den på vägen, eller rättare sagt på grusvägarna :kär


Snapchat-2031151467.jpg
Snapchat-1488073990.jpg
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
@Sundström
Vad är det för jävla raksträckor du kört med motard? En konverterad 450 eller 500 stämmer kanske lite bättre på det du beskriver, men det är inte mycket som åker om en 690/701 på ordentligt knixiga vägar. De är löjligt kul när det ska förflyttas tyngdpunkt i rappet gång på gång på gång.

:)på en krokig normal svensk 70-väg är inte motard värst kul , flyter kurvorna på finns bra mycket roligare hojar :banana gokartbana eller liknande vägar javisst men då är det nog troligast 50-skyltat iallafall häromkring
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top