Högtemperaturkabel typ stator osv, var köpa eller sno?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag rotar med en XL 125 s som saknade tändning vid inköpet, skaffade elschema och rotade ihop ett elsystem. Fick en fin gnista på stiftet... EN gång. Fortsatte rota och ordnade till en dålig ( ok, bortglömd ) jordning och nu funkade det direkt.

Lyfte ner hojen från stativet, ordnade med en tillfällig tank och nu var gnistan borta igen:3freak

Blev tvungen att lära mig hur man mäter spolen/statorn och upptäcker då att flera kablar ur statorkåpan är av vid kabelöverföringen.

Tänker att värmetålig kabel ska funka, lättgooglat och finns överallt. Men efter en stunds googlande inser jag att det är högtemperaturkabel jag ska ha, tänk en sån flätad kabel som du har till din elektriska ugnstermometer, och den finns inte lika lättillgängligt för konsument. Behöver 3 meter. Någon som har tips på var jag kan hitta sån här kabel på löpmeter i Stockholm?

Jag vet att den finns i vissa belysningsarmaturer bland annat.

IMG_0567.jpg
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Elfa.se har kopplingstråd upp till 200 grader i metervara, enligt sin hemsida
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Lämplig kabel är tex en RH 1 mm²
Rutab har tex denna
E-nummerN9033000
Ledarantal och area 1x1,0 mm²

Tack, jag hittade också det men frågan är om jag som privatperson kan stövla in till deras ÅF och köpa 3 meter.

Enklast hade det ju varit om detta fanns på rulle någonstans som säljer till privatpersoner utan konto.

Kanske billigare att köpa några kinesiska ugnstermometrar och slakta:D

- - - Updated - - -

Elfa.se har kopplingstråd upp till 200 grader i metervara, enligt sin hemsida

Perfa, hittade SELGA ( som kräver konto )

Elfa kan man lita på:fakta
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fast Elfa ligger i Solna, lååångt från Stockholm.:va

Hm, jag hade i många år ett ELFA i närheten där jag bor, i Kungens Kurva, som var perfekt. Aldrig en människa där. Men det stängde föga förvånande:hihi


Nästa fråga är ju har jag ska skarva kabel inne i en kåpa full med het olja. Löda ja, men funkar en krympslang? Borde ju inte vara så känsligt då kabeländarna och lindningarna ju är helt öppna där inne, plaskandes i olja.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har handlat sån kabel hos min lokala spishandlare.

Ska dock tillägga att den är jäkligt fuktkänslig och torkar långsamt vilket gett mig problem med jordfelsbrytare i andra sammanhang.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har handlat sån kabel hos min lokala spishandlare.

Ska dock tillägga att den är jäkligt fuktkänslig och torkar långsamt vilket gett mig problem med jordfelsbrytare i andra sammanhang.

Jag måste erkänna att tanken på att slakta en spis eller industriarmatur lockar mer än att köpa över disk, även om det är småpengar. En slags each to its own prepper survivor armageddon känsla liksom.

-Mjo, statorlindningen kommer från en gammal ASEA 40 hästars tre-fasmotor från Barsebäck serru :hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag måste erkänna att tanken på att slakta en spis eller industriarmatur lockar mer än att köpa över disk, även om det är småpengar. En slags each to its own prepper survivor armageddon känsla liksom.

-Mjo, statorlindningen kommer från en gammal ASEA 40 hästars tre-fasmotor från Barsebäck serru :hihi

Inte värt det, kabeln är lite dyrare än vanlig men tillräckligt billig för att man hellre betalar för att få helt ny kabel än begagnad.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Tror nog det är överkurs med högtemperaturkabel. Vanlig PVC isolerad installationsledning klarar upp mot 90 grader utan att skadas (man räknar på 90 graders sluttemperatur vid kortslutning).
Det enda jag kan tänka mig, är att kabelns isolering åldras snabbare, och du har lär nog ha tröttnat på hojen innan isoleringen torkat.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag fick i uppdrag att bygga ett nytt elsystem runt en volvo penta motor i en segelbåt o då fann jag försilvrad högtemp silikon kabel på elfa med vattentäta milspecade kontaktsidan. Lit dyrt men ägare skulle segla jorden runt och ville inte ha bekymmer med värme o saltvatten underjorden.

Elfa har på meter vara precis som andra säger.

Annars biltemas billiga högtalarsystem i ren.koppar med silikon hölje.. om dom nu inte bytt sortiment..
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag var där i säkert en kvart, de letade febrilt i sina system utan att hitta ngt liknande


Det finns ju ”överallt” såna 2-ledare med silikonhölje, men jag ska byta 6 st kablar och med höljet blir det för tjockt, och skalar jag bort dubbelhöljet så kanske varje enskild kabeltråd inte fixar het olja?

Online hittar jag rätt kabel på löpmeter dock, får väl bli i värsta fall
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
STOREL hade rätt kabel på hyllan, nu är det färdiglött & krympslangat:banana
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top