Wsbk 2019

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Det ska vara baserat på hur gatuversionen är konfad. Gatuversionen av V4r har varvstopp vid 16k och maxeffekt vid 15250 (snabb googling)
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inte helt oväntat att bautista skulle segla iväg idag med. Får hoppas att han inte upprepar det under resten av säsongen.
Lite knepigt att Chaz inte får samma fart på hojen.
 

JMKbiker

Medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Multistrada 950s
Var lite skeptisk innan men superpole/sprintrace var underhållande. Kul med lite förändringar både i upplägg och förare vilket wsbk behöver. Känns lite fel när kommentatorerna om och om igen tjötar om hur fantastiskt resultat det är av Bautista då han är en Rookie. Nog för att han är ny i klassen men han är ju ingen duvunge direkt när det gäller racing.
Nu längtar vi till Thailand.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Första dubbelsegern första racehelgen för en rookie sen John Kocinski 1996. Tror han ledde med 20 sekunder innan han började vinka åt publiken.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Snyggt race av Bautista men när man ser följande kan man ju undra, nästan 2000rpm mer att leka med.


https://gallery.mailchimp.com/828d0...1a3c/Rev_limits_for_2019_Superbike_models.pdf

Påminner om när MotoGP började med 800cc hojar.
Av ljudet att döma varvade Ducatis MotoGP hoj med Casey Stoner max 20000RPM.
Vilket inte borde vara möjligt enligt artikeln jag läste det i.
Har tyvärr ingen länk.
Kan en förklaring vara att det är lättare hålla sig under vevaxelns egenfrekvens i en
"kort" V4 motor än det är i en "lång" R4 ?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ta en konkurrenskraftig GP-kille och släng in honom i gärdesgårdsserien. Som att Real Madrid lirat i Allsvenskan

Rea: ”to be honest, Alvaro is on a different level here”

Det räcker med att gå till HIF och 1928 års 12-lags allsvenska. Då gjorde HIF 89 mål under säsongen och vann en match med 13-1, gjorde 6 mål på 7 minuter och ett äkta hat trick på 2min 57 sekunder.
( Det märks kanske att jag idag är i Höganäs, 2 mil norr Helsingborg och läser "lokalhistoria" i "Sällsamheter vid Öresund" av Tommie Andersson )
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Påminner om när MotoGP började med 800cc hojar.
Av ljudet att döma varvade Ducatis MotoGP hoj med Casey Stoner max 20000RPM.
Vilket inte borde vara möjligt enligt artikeln jag läste det i.
Har tyvärr ingen länk.
Kan en förklaring vara att det är lättare hålla sig under vevaxelns egenfrekvens i en
"kort" V4 motor än det är i en "lång" R4 ?

Det kan nog finnas flertalet anledningar men att plocka effekttopp och varvstopp från en gatmaskin och sedan applicera det som begränsningar i en racemaskin känns lite märkligt. Avgasrening och förmåga att trolla mätningar är en annan tanke om dyker upp.
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Har missat WSBK börjar redan! Svältfödd som man är på roadracing kommer det följas slaviskt!
Verkar vara ett nytt tre-race format i år. Är det någon som listat ut om sprint racet på söndag morgon ger full poäng?
Jag kanske är överoptimistisk men kan bli första spännande säsongen på länge! Panigale V4 verkar vara en missil på rakorna och Bautista är ingen dålig pilot. Haslam på Kawan verkar vara nästan lika snabb som Rea i FP!

Jag fattade som att sprintracet gav halverade poäng till plats 1 - 9 och en gridplats motsvarande placeringen i sprintracet till race 2 ( eller 3 hur man nu ska räkna ) Från plats 10 och ned inga poäng och ej heller någon ändrad plats på griden.

Depåstopp i SSP, ny regel eller pga värmen ? Ett effektivt sätt att göra täta race ointressanta annars, speciellt som depåstoppn hade en minimitid som ej får underskridas. Någon som vet ?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Påminner om när MotoGP började med 800cc hojar.
Av ljudet att döma varvade Ducatis MotoGP hoj med Casey Stoner max 20000RPM.
Vilket inte borde vara möjligt enligt artikeln jag läste det i.
Har tyvärr ingen länk.
Kan en förklaring vara att det är lättare hålla sig under vevaxelns egenfrekvens i en
"kort" V4 motor än det är i en "lång" R4 ?

Ur en rent mekanisk synvinkel är det fortfarande den gamla klassikern friktion som är den största begränsningen för högre varvtal. Friktion i cylinderloppen, friktion i ventilmekanismen och pumpförluster i vevhuset är stora utmaningar än idag. Jag kan ha fel, men genom att bara titta på konstruktionerna så känns det som att torsionssvängningar i vevaxeln inte blir ett problem.

Ur praktisk synvinkel handlar det mer om den momentkurva man vill skapa (och senare försöka kontrollera på elektronisk väg). Man kan inte få allt, utan det är hela tiden ett givande och tagande mellan olika varvtal.

Efter PhI ser det onekligen ut som att Bautista Is The New Rea. Det kanske inte kommer att vara så under hela säsongen, men jag gillar det jag ser. Detta sömnpiller till klass kan behöva en liten shake-up.
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Efter PhI ser det onekligen ut som att Bautista Is The New Rea. Det kanske inte kommer att vara så under hela säsongen, men jag gillar det jag ser. Detta sömnpiller till klass kan behöva en liten shake-up.

Ser onekligen så ut, blir spännande att se om det håller i sig.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
The Bautista destruction continues. Nu börjar det nästan bli lika tråkigt som åren innan, dock med en annan överlägsen förare längst fram.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
The Bautista destruction continues. Nu börjar det nästan bli lika tråkigt som åren innan, dock med en annan överlägsen förare längst fram.

Ett par förare till från MotoGP som kan ta upp k ampen med Bautista kanske är på sin plats? :hihi
Annars kanske de andra i fältet tar till sig körstilen från MotoGP för att komma ikapp honom...
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det roliga är ju att Rea fortfarande är så överlägsen alla andra i wsbk, samtidigt som Bautista kör ifrån Rea.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Johnny var iaf med ett bra tag idag, körde på hörntänderna, men det kändes ändå som att #19 hade måst gör ett större misstag för att han skulle ha en verklig chans
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Bautista 6 segrar av 6 möjliga. Grattis !
Som ovan skrev "detta kan bli trist" håller med dig.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det roliga är ju att Rea fortfarande är så överlägsen alla andra i wsbk, samtidigt som Bautista kör ifrån Rea.

Lite illavarslande för resten av fältet när Bautista i post race intervun säger att de har en helt ny hoj, ch kör på nya banor för honom och de måste hitta en bra bassetting på hojen och han ändå dominerar. :gnissla
Undrar hur länge Rea fortsätter låta lite hoppfull i intervjuerna.

Och undrar om Rea och kommentatorerna har någon poäng i att när de kommer till de europeiska racen så kan Rea komma ikapp. Jag tvivlar lite, ju längre Bautista sitter på hojen, desto mer lär han lära sig av dem och det är inte som om Bautista aldrig kört några av de europeiska banorna. :hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top