Böja L-profil/vinkelstång, stål 25x25mm 3 eller 4mm tjocklek

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tänkte försöka tillverka ett par stag i ovanstående format och metall och göra kanske 20-30 graders skarp böj. Går det fint att glödga det och böja i skruvstädet med en sån där minibrännare?

Ska man satsa på att bocka innåt eller utåt? Borde bli finast böj utåt förmodar jag?

Har ingen gassvets eller erfarenhet osv...
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle kapa ur en bit bocka, svetsa och slipa svetsen, alt lägga in en bit och svetsa beroende på åt vilket håll man bockat.

Kan möjligtvis gå att böja men då ska du ha nåt rejält att värma med, gassvets med stort munstycke eller en riktigt stor gasolbrännare och då är det nog lättare att böja så man sträcker metallen men problemet blir väl att få en skarp bock då värmen lär sprida sig så det blir svårt att böja kontrollerat. En mjuk böj är nog lättare att få till om man värmer.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Jag skulle kapa ur en bit bocka.

Ja detta är det lättaste sättet, då behöver du inte ens värma, kanske inte heller att svetsning är nödvändigt beroende på vad du skall ha staget till, men att få dit en liten svets är bara att åka till närmaste verkstad om du inte har egen svets. att böja åt andra hållet och lägga i en bit funkar ju också men är liite pilligare.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Precis glömde skriva att om man kapar ur eller lägger i en bit vid bockningen av vinkeljärnet så kan man kallbocka i skruvstycket om det är 3-4 mm tjockt.

Undra hur stort munstycke det finns till den där jula brännaren, man måste ju värma rejält om man ska bocka 3-4 mm för att få vinkeljärnet böjt i sidled så jag tror att gasen också fort kan ta slut på jula brännaren. Jag skulle nog ha 500l munstycket till gassvetsen om jag skulle värma nåt liknande.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Du kan säkert böja L-profilen med du kommer deformera den och rejält försvaga den.
Som i inlägg ovan, så är det nog bäst att såga ur lite material, böja och svetsa ihop. ( om det skall bli bra)
:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top