Ladakh

Kaffemannen

Medlem
Gick med
17 Apr 2015
Ort
Mitt i skogen
Hoj
Triumph Sprint + en hög cyklar
Sitter och försöker planera sommarens äventyr... Tanken är att köra Royal Enfield i Himalaya. Typ Manali - Leh - Kardungh la ungefär.
Men ska man köpa plats i en grupp, med guide, mekaniker och följebil eller ska man hyra hoj och köra själv?
Det ska tydligen vara upp till 350 km mellan tankningsmöjligheter, en del vägtillstånd som ska fixas, boende, mat osv. Allt sådant fixar guiden och det kan ju vara skönt kanske...
Någon som varit där och kanske åkt med en sådan resa och kan berätta hur jobbigt det ära att åka i en sådan stor grupp? Eller hur besvärligt det är att fixa allt själv?
Indien verkar ju vara byråkratins högborg...
 

Bifogat

  • Leh-Ladakh-Road-Trip-India-Itinerary-Planning-117-1024x684.jpg
    Leh-Ladakh-Road-Trip-India-Itinerary-Planning-117-1024x684.jpg
    179.8 KB · Visningar: 134

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Medtag koltabletter och andningsskydd. En riklig näve rupies på det så fixar du allt.

Find dag i Hyderabad idag.

Allvarligt talat... åk till Cambodia istället.

2c057a2e35fb5acd77c924f996cb0b0b.jpg
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Ja, förstår inte heller. Klimatet i Hyderabad har ju absolut inget att göra med Klimatet i Kardung la. Inte varit så långt norr ut. Men var i Mussoorie, Uttarakhand, i slutet på maj. Då var det 45 grader i Delhi och kanske 20-25 i Mussorie. Som en lagom svensk sommar. Så långt norr som du tänkt dig är väl bra att åka när det är så varmt som möjligt, typ juli gissar jag. Där uppe skulle jag nog försökt att åka med någon slags grupp. Inte lika kul att få problem där som när man badkör i Goa. "Twintorsk" här på forumet har kört mycket i Indien, söderut förvisso, men kanske kan ha lite tips o trix om egen hoj eller inte. Släng honom ett PM. Hoppas du kommer iväg.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
När jag planerar tokigheter försöker jag alltid tänka "vad är det värsta som kan hända". Kan jag leva med det? Det brukar nästan alltid sluta med minimal mängd guider och turbolag för de kan ändå inte skydda mot det värsta som kan hända(vurpa och ond bråd död). Och det de hjälper till med är ändå en del av upplevelsen åtminstone för mig. Finns där passager där mekaniskt haveri eller soppatorsk kan leda till att du dör pga förfrysning/höjdsjuka eller dyl? Då är det vettigt att ha någon backup. Annars brukar man komma långt med ett leende, hårdvaluta och pannben.

Min bästa minnen av Rumänien är inte Transf?g?r??an eller andra bergspass utan att ha blivit stannad för fortkörning, tröskats genom rättsapparaten och utvisad. Samma sak med Azerbaijan, det är inte naturen man minns utan när man stod i vägkanten och behövde uppfinna ett nytt hjul för att ta sig vidare....
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Min bästa minnen av Rumänien är inte Transf?g?r??an eller andra bergspass utan att ha blivit stannad för fortkörning, tröskats genom rättsapparaten och utvisad. Samma sak med Azerbaijan, det är inte naturen man minns utan när man stod i vägkanten och behövde uppfinna ett nytt hjul för att ta sig vidare....

Haha har du blivit utvisad från Rumäninen. Låter så jävla roligt på nått vis.
Det är nog ändå sådana historier som du beskriver ovan som man tar med sig genom livet och kan minnas tillbaka på med stolthet och glädje och en sorts "jag har levt livet-känsla" när man står inför den sista vilan.
 

Kaffemannen

Medlem
Gick med
17 Apr 2015
Ort
Mitt i skogen
Hoj
Triumph Sprint + en hög cyklar
Jag brukar tänka "hur svårt kan det vara"
På något vis har jag ändå förstått från början att det blir utan uppbackning. Även om det nog faktiskt finns risk för både höjdsjuka och minusgrader... Men hur svårt kan det vara!
Ska bara försöka få med mig någon nu och bestämma mig för när innan jag börjar boka...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag brukar tänka "hur svårt kan det vara"
På något vis har jag ändå förstått från början att det blir utan uppbackning. Även om det nog faktiskt finns risk för både höjdsjuka och minusgrader... Men hur svårt kan det vara!
Ska bara försöka få med mig någon nu och bestämma mig för när innan jag börjar boka...

Hur går det? Blir det nåt?
 

Kaffemannen

Medlem
Gick med
17 Apr 2015
Ort
Mitt i skogen
Hoj
Triumph Sprint + en hög cyklar
Hur går det? Blir det nåt?
Japp!
Flyg till Delhi bokat och betalt.
3 stycken blir vi som i september åker iväg. Ingen guide! Vi hyr hojar i Manali och kör i vår egen takt, stannar där vi vill och väljer de vägar vi tror är framkomliga. Räknar med att det blir inslag av snö och annan misär...
Ska bli jäkligt kul!
Och en massa historier att berätta när/om vi kommer hem;-)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Japp!
Flyg till Delhi bokat och betalt.
3 stycken blir vi som i september åker iväg. Ingen guide! Vi hyr hojar i Manali och kör i vår egen takt, stannar där vi vill och väljer de vägar vi tror är framkomliga. Räknar med att det blir inslag av snö och annan misär...
Ska bli jäkligt kul!
Och en massa historier att berätta när/om vi kommer hem;-)

Kul! jag korsade Asien 2006. Man får oförglömliga minnen!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Japp!
Flyg till Delhi bokat och betalt.
3 stycken blir vi som i september åker iväg. Ingen guide! Vi hyr hojar i Manali och kör i vår egen takt, stannar där vi vill och väljer de vägar vi tror är framkomliga. Räknar med att det blir inslag av snö och annan misär...
Ska bli jäkligt kul!
Och en massa historier att berätta när/om vi kommer hem;-)

tex laviner av snö eller grus och sten, vägen har rasat ner i floden, den klara bäcken du tar vatten från är 500 meter uppströms byns toalett
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Du kommer att ha resistenta tarmbakterier med dig hem.
De gör ingen skada nu, men blir du sjuk så kan det bli alvarliga problem.
Två länder att inte besöka är Indien och Thailand.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du kommer att ha resistenta tarmbakterier med dig hem.
De gör ingen skada nu, men blir du sjuk så kan det bli alvarliga problem.
Två länder att inte besöka är Indien och Thailand.


Meh!
Det där fixar man väl med lite penicillin?

Jag har nog en halv kur sparad kvar någonstans från en öroninflammation som gick över av sig själv .

Den kan TS få av mig, no worries.. :glömdet
 

Kaffemannen

Medlem
Gick med
17 Apr 2015
Ort
Mitt i skogen
Hoj
Triumph Sprint + en hög cyklar
Kul att det blir samma reaktioner här som i verkliga livet...
Ett fåtal som tycker att det är en kul idé, medan det stora flertalet idiotförklarar mig och berättar att jag kommer att dö eller iaf få någon obotlig sjukdom...
Får vara glad att jag har 2 vänner som hänger med, har försökt få med 1 till så vi blir 4 totalt men det verkar helt omöjligt....
Tråkiga vänner & bekanta man har :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kul att det blir samma reaktioner här som i verkliga livet...
Ett fåtal som tycker att det är en kul idé, medan det stora flertalet idiotförklarar mig och berättar att jag kommer att dö eller iaf få någon obotlig sjukdom...
Får vara glad att jag har 2 vänner som hänger med, har försökt få med 1 till så vi blir 4 totalt men det verkar helt omöjligt....
Tråkiga vänner & bekanta man har :)

Äh. Det är ju skitcoolt. Bara att åka, men se till att hålla er friska för det är jobbigt att bli sjuk i dom där länderna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Äh. Det är ju skitcoolt. Bara att åka, men se till att hålla er friska för det är jobbigt att bli sjuk i dom där länderna.
Jag tycker tvärtom.
I dom länderna är det snabbt och billigt hitta sjukvård.
I Sverige (med EUs lägsta sjukhuskapacitet per invånare) ska du av naturliga skäl vara glad om du blir sjuk och sjukvården tror du behöver nått mer än Alvedon.
För sjukvården hinner knappt med de dödssjuka.
Familjen fick beskedet behandlingen skulle påbörjas på måndag. Hon dog på söndagen. #

Vilket inte hindrar att jag varmt rekommenderar att kolla vilka vaccinationer ni ska ta
och vattenreningstabletter / jodlösning för behandling av allt lokalt vatten.
Och slarva inte med försäkring, både jag 1977 gulsot (väl omhändertagen på sjukhus i Teheran till jag kunde skickas hem, hade inte vaccinerat mig...) och min son&hans sambo 2019, hon fick Denguefeber i Filippinerna (väl omhändertagna på sjukhus i Manilla) har kommit hem med SOS International.
Ingår om inte för lång resa (för många dagar) i Hemförsäkringen.

# En viktig uppgift för en svensk läkare är att hålla budgeten, dvs behöver patienten en undersökning eller operation ska någon annan helst skriva remissen.
För det är den enhet, där läkaren arbetar som skriver remissen, som får ta kostnaden.
Så det vill "man / läkaren / enheten" undvika i det yttersta.
Jag har själv upplevt det. Uppsöker med akut navelbråck en öppen vårdcentral. Det tar 10 minuter till jag liggande på en säng är omgiven av personal. Läkaren lyckas trycka tillbaka tarmen. Talar om att detta måste opereras. Men han skriver bara en remiss till min listade vårdcentral. Med "rekommendation" om operation. På min listade vårdcentral där jag får tid 10 dagar senare hälsar jag på läkaren som säger hon ska skriva en remiss till Sahlgrenska för operation. Och på Sahlgrenska skriver en läkare en remiss för operation på Västra Frölunda sjukhus. Där jag opereras av en läkare. Av 4 läkare som tagit tag i mitt navelbråck har nr 2 och nr 3 enbart sysslat med administration.

Cirkusen beskriven av en läkare i DN idag.
KS där tom olika enheter försöker hålla budget.
https://www.dn.se/sthlm/hjartlakare-pa-karolinska-jag-agnar-mig-at-civil-olydnad-pa-jobbet/
Citat:
– Det som är riktigt bekymmersamt är att när varje flöde är ålagt att hålla sin budget, så gör det att vi får en intern konkurrenssituation. Alla kommer att bevaka sina kostnader jättenoga. Det motarbetar tanken om att se helheten hos varje patient.
Hon tar ett vanligt exempel: en patient som både har förmaksflimmer och hjärtsvikt.
– Vilket flöde ska då ta kostnaden för att beställa ett ultraljud? Det kommer ned på den nivån, och riskerar i varje sådant läge att bli ”Det här är inte min patient, det är din”.
Slut citat.
 
Last edited:

Kaffemannen

Medlem
Gick med
17 Apr 2015
Ort
Mitt i skogen
Hoj
Triumph Sprint + en hög cyklar
Japp!
Flyg till Delhi bokat och betalt.
3 stycken blir vi som i september åker iväg. Ingen guide! Vi hyr hojar i Manali och kör i vår egen takt, stannar där vi vill och väljer de vägar vi tror är framkomliga. Räknar med att det blir inslag av snö och annan misär...
Ska bli jäkligt kul!

Hur gick det då? Kom vi iväg?
Japp, det gjorde vi!
Men både snö och misär lyste med sin frånvaro...
Lärde oss hur jobbig den höga höjden kan vara... Det går inte att förstå utan att ha provat.
Kul hade vi också! Sjukt nöjda med hela resan.
Bilder är egentligen onödigt, det går liksom inte att fånga landskapets mäktighet.
MCIndia 2.jpg

MC India 3.jpg

MC India 4.jpg

MC India 1.jpg
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Jag hoppas att du skriver lite mer om resan när du har tid o lust:)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top