Ventilslipning - Vad tycker ni om denna metod?

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det fungerar säkert hyggligt, men jag hade inte gjort så. När jag fortfarande höll på så använde jag en lufttrycksdriven mackapär med en sugkopp längst fram som gjorde korta slag åt vardera hållet. Dög till gamla dieslar iaf
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Inte expert, men jag provade den metoden när jag hade busa-toppen av. Men jag fick bättre resultat med handmetoden. Det tenderade att gå för fort och så blev det spår i sätet även om man körde höger/vänster växelvis.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ok, då hade du ett specialverktyg. Ja, det är ett argument jag läst att man ska dra fram och tillbaka men samma resultat borde uppnås om man kör skruvdragaren åt andra hållet, bara det slipas jämt och blir tätt. Har sett vissa använda borrmaskin på full fart utan gummislang och då kan jag hålla med om att det är svårt att slipa med känsla.

Detta är ju ett hemmafix och ett alternativ till trästav med sugkopp som folk säger man bör använda istället. Det blir tydligen tätt med båda tekniker. I annat fall finns trästavarna billigt på Biltema men har själv svårt att se att det skulle vara en fördel att använda dem.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/motorverktyg/kamremsverktyg/ventilslippinnar-2000022774


Hayabusa: ok, bra att du testat båda metoder. Hmm, spår beror på att den slipats torr och pga som du säger för fort. Kanske det som är det svåra med maskin, dock går min skruvdragare att köras riktigt långsamt.
Tycker killen i videon kör för fort och för länge utan att lägga på ny pasta om jag ska jämföra med dem som kör manuellt med trästav. Men men, det får väl bli trästav.

Såg ett sätt att testa tätheten och det var med såpavatten och trycklyft. Det kan vara "tätt" men bubblar om det inte är det när du blåser med trycklyft.
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fördel: Med maskin går det snabbt

Nackdel: Med maskin går det snabbt - att gå igenom och slipa till sig ett bredare säte än det skall vara.


Skall du inte arbeta industriellt och göra ventilslipning på löpande band så se handjobbet som ett terapeutiskt ögonblick som liksom länkar dig tillsammans med generationer av motormänniskor som gjort precis samma rörelser med precis samma sorts enkla träpinne och Karborundumpasta som du gör nu.

Det kanske låter larvigt, men detta är ett typiskt arbete där man behöver massa erfarenhet för att framgångsrikt kliva upp och använda maskin.

Det kanske tar en halvtimma extra att göra det för hand. Det tar avsevärt mycket längre tid att lämna bort för att ställa tillrätta det man sabbat genom att försöka ta genvägar.


Mina slattar. :fyllisar
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Det är inga problem för mig att köra förhand och jag gör nog så och som du säger vill jag känna av tidigare generation motormänniskor :hihi
Såg det mer som att maskin kanske kan slipa jämnare och alla problem hittills som kan uppstå elimineras med långsamt varvtal och med samma försiktighet som med trästav. Om inte kan man sabba det ordentligt med maskin om man bara kör på.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är inga problem för mig att köra förhand och jag gör nog så och som du säger vill jag känna av tidigare generation motormänniskor :hihi
Såg det mer som att maskin kanske kan slipa jämnare och alla problem hittills som kan uppstå elimineras med långsamt varvtal och med samma försiktighet som med trästav. Om inte kan man sabba det ordentligt med maskin om man bara kör på.

Det blir bättre för han genom att man kan växla riktning hela tiden och så ser man till att tallriken får lätta lite då och då så att inte slipmedlet bygger spår. Jag skulle inte göra det med borrmaskin som han gör men han ska ha cred för att han ser till att det är rent och smort och inte går på som en vilde.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Fast man lättar med maskinen på exakt samma sätt men det skulle väl vara det där med att byta riktning oftare är bättre samt att man har bättre känsla manuellt. Samtidigt lämnar det frågor om små korta rörelser fram och tillbaka verkligen slipar jämnt. Det bör bildas en slipgrop med denna teknik. Egentligen inte men pga att man lägger olika hårt tryck. Detta jämnar man ut genom att man lyfter upp och vrider lite på trästaven och kör på. Detta repeteras tills man får det jämnt över hela ytan. Därav funderingar på om maskin inte är bättre.

Hur som helst, jag gillar att reda ut saker men tar heller ingen onödig risk så det blir trästav.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den där metoden har jag kört de senaste 30 åren. Enda skillnad är att jag ändrar håll väldigt ofta och kör mycket kortare intervall innan jag lägger på mer pasta eller rättare sagt flyttar om pastan till tätytan igen. Resultaten har blivit perfekt och hållbart i längden.:tummenupp
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Hur mycket i kronor och öre är det ni pratar om, vad kostar det att få det gjort av kunnig personal på en firma ?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Du har rätt, vi tar priset i en annan tråd.

Hihi, du har redan frågat om priset här och det gör inget men tolkade det inte som att det verkligen var priset du ville ha reda på.

Hur mycket kronor och ören vi pratar om?
Det kostar en tub eller burk ventilslippasta, 89 kronor och 90 öre på Biltema. 59:- på Verktygsboden tex.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hur mycket i kronor och öre är det ni pratar om, vad kostar det att få det gjort av kunnig personal på en firma ?

Topplocksverkstan tar 125:- per säte, men han är också onormalt billig (gör bra jobb dock). Räkna med ca det dubbla från andra motorverkstäder.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Tack för svaret. Själv hade jag lämnat arbetet till auktoriserad firma, pga små marginaler på bra utfört arbete och gör-om-gör-rätt. Körtid är A och O.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag skulle inte köra med maskin.
Att lämna in jobbet kan vara en bra idé. Det är ju inte bara att få en jämn och fin färg på tätningsytan, det är ju bredden också. Kanske måste man fräsa. Duger ventilen fortfarande? Är styrningarna slitna?

Här är ett klipp med en kille som lyfter mer än han vrider. Funkar det med. Två eller tre läckte lite. Av 20 ventiler. Pust.
https://youtu.be/TMeYqofSO_M
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Tack för svaret. Själv hade jag lämnat arbetet till auktoriserad firma, pga små marginaler på bra utfört arbete och gör-om-gör-rätt. Körtid är A och O.

Jo, men det visste vi redan.. :krama
Gör-om-gör-rätt behövs väl inte då du testar tätheten direkt. Är du osäker, bara att lämna in men det verkar inte som att det är något du behöver så var glad för det.

Vi som gillar teknik och mek är dock ventilslipning något man kan göra själv.


Björn F:
Intressant teknik men det där såg jobbigt ut. Han fräser, gissar på att han sätter in nya ventiler (orkade inte se på japanska). Skulle definitivt lämna in.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Känslan är just nu, inmålad i ett hörn:hihi
Lite kan jag meka, men motorn -nej tack.
Kul att läsa om bygg/renovering här.
Stort tack för underhållningen grabbar.:banana:fyllisar
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top