Tändningsfel Yamaha MT-01

RonnieFredrik

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2019
Ort
Alunda
Hoj
2005, Yamaha, mt-01
Hoppas på hjälp!
Hojen, en MT-01, 2005, dog tvärt under körning.
Startmotor fungerar men ingen gnista på något av de 4 stiften. Har kollat reläer under sadeln samt tändningslåset och de verkar justa.
Vid två tillfällen under senaste hojsäsongen så har hojen ryckt till någon tiondels sekund. Kanske har med felet att göra.
Tips på var/hur jag ska felsöka mottages tacksamt.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Ger varvräknaren något slags liv ifrån sig när du kör på starten?

Om den gör det så vet motorstyrningen att vevaxeln går runt och då kan man utesluta en del saker.
Är varvräknaren död så kan man misstänka samma saker.
 

RonnieFredrik

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2019
Ort
Alunda
Hoj
2005, Yamaha, mt-01
Tack för svar,
Tvivlar dock på att nålen nånsin rört sig av enbart startmotorn men jag ska undersöka saken. Vad menar du med motorstyrningen? ECUn?
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Japp ECU = motorstyrningen. Ska vi vara riktigt anala och internationella så tror jag till och med att du inte har en ECU utan en FADEC (full authority digital engine control).

Det är i alla fall väldigt enkelt gjort att titta på varvräknaren och det kan ge en hel del värdefull information.
 

RonnieFredrik

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2019
Ort
Alunda
Hoj
2005, Yamaha, mt-01
Problemet är löst. Jag fick igång hojen äntligen.
Det finns en säkring för parkeringsljus som var trasig. Jag har inte brytt mig om den eftersom jag absolut inte trodde en sådan säkring orsakade motorstopp. Men, igår böt jag den och hojen startade direkt. Nu blir det till att ta reda på vilka fler kretsar som den säkringen tjänar.

Innan jag böt säkringen provade jag att titta på varvräknaren. Den var helt stilla när startmotorn arbetade. Inga felkoder visades heller. Varken på trippmätaren eller av motorlampan genom blinkningar.

Jag är dock lättad att problemet är löst så nu hinner jag fokusera på andra, roligare förbättringar av hojen innan säsongen startar.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Problemet är löst. Jag fick igång hojen äntligen.
Det finns en säkring för parkeringsljus som var trasig. Jag har inte brytt mig om den eftersom jag absolut inte trodde en sådan säkring orsakade motorstopp. Men, igår böt jag den och hojen startade direkt. Nu blir det till att ta reda på vilka fler kretsar som den säkringen tjänar.

Innan jag böt säkringen provade jag att titta på varvräknaren. Den var helt stilla när startmotorn arbetade. Inga felkoder visades heller. Varken på trippmätaren eller av motorlampan genom blinkningar.

Jag är dock lättad att problemet är löst så nu hinner jag fokusera på andra, roligare förbättringar av hojen innan säsongen startar.
Bra att det löste sej men är du säker på att det var säkringen till P-ljuset?
Enl schemat försörjer den bara P-ljus fram, bakljus, nummerskyltbelysning samt blinkers...

MT-01.jpg
 

RonnieFredrik

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2019
Ort
Alunda
Hoj
2005, Yamaha, mt-01
Jo, jag är säker på att det är säkringen till p-ljuset. Boonieman, vad händer om du drar ut den säkringen när powercommandern också ligger på den? Misstänker nu att min PC också är inkopplad på den.
 

Boonieman

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping
Hoj
MT-01
Drar man ur säkringen, så är det som du säger, att startmotorn går runt men den tänder inte. I mitt eget fall orsakades problemet av en kabel till bakpartiet - blinkers eller bakljus, som nötts mot en skruv. Säkringen gick sönder och hojen stendog - mitt i en rondell :)

För att vara säker, ta av sadeln, slå på tändningen. PC blinkar lite med röda små lampor.
Ta ur säkringen och gör samma sak. PC borde då inte blinka.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Gjorde också den tabben en gång och hade Powercommandern strömlös. Tog en stund med svordomar, sen såg jag att den gröna dioden inte lyste på PC5:an
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top