Universal hastighetsmätare vars växelindikator behöver jord istället för V per växel

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
blev precis klar med montering samt adapter för att lätt kunna skifta mellan original och min betydligt mindre universalmätare! problemet nu är att jag vill ha full funktion på universalmätaren och allt funkar förutom Växelindikatorn.

problemet nu är att original på min motorcykel så är displayen som visar vilken växel som är i baserat på en ca 5V signal per växel. Min nya Universal gillade inte det utan visade följande

1 - Neutral - 1 - 1 - 4 - 5 -5/6

Efter att ha sökt och sen även testat mig fram i köket med ett batteri så visar det att universal mätaren vill ha Jord för att veta vilken växel det är.

så hur gör man då detta som lättast och utan att det tar för mycket plats ? borde gå att ha ett relä per växel som när den får ström så ger den jord till universalmätaren!?

mc-vaxel.jpg


Min fina ide! så när röda ger ström så slår respektive "relä" (fyrkant) till och ger jord till mätaren. men tänker jag rätt då eller är jag ute och cyklar?

men då är frågan vad det är för relä jag behöver samt hur man får detta så litet som möjligt? då det redan är trångt som fasen bakom lampan och är inte super sugen på att dra kablar över halva hojen om jag inte är tvungen!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Citat:
"Min nya Universal gillade inte det utan visade följande

1 - Neutral - 1 - 1 - 4 - 5 -5/6"
Slut Citat

Och den borde visat
1 - Neutral - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 ?
Har du någon länk till "Universal hastighetsmätare " Fabrikat, Modell ?

Lite märkligt är att den redan nu visar rätt på 1an, 4an och 5an.
Om jag fattat det hela rätt.
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Du*har tänkt alldeles rätt med reläerna men eftersom vi pratar 5V och styrsignal är de klart överdimensionerade. Använd en IC-krets som kallas inverter i stället, försök få tag i en som heter 74HC04, den innehåller precis sex portar eller kanaler. Den är typ stor som ett tuggummi. Du behöver kamske några motstånd men alltihop blir mindre än ett relä.
NV_0507_Marston_Figure04.jpg
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
men alltihop blir mindre än ett relä.

Ett reedrelä har samma storlek som en 14-pinnars IC. Men du har alldeles rätt i att det blir mindre med invertrar. Får ursäkta mig med att det var över 20 år sen jag konstruerade styrsystem. Skulle dock slänga i en spänningsregulator, kanske 78L05, i stället för bara motstånd. Kanske skulle lyxa till det med nån konding oxå.
Blir det inte 7 som behövs, 6 växlar + neutral?
Fast man kan ju skippa ettan.
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Absolut, en liten regulatorkrets är bättre än motstånd så då blir det två kondingar också.

Japp, det behövs avtal växlar + 1, jag tittade på kretsschemat ovan och där var det sex sladdar men det finns ju säkerligen varianter med fler portar.
Eller använder man två IC
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Du måste ha pullup/pulldown motstånd på ingångarna också annars lär kretsen fladdra som en fladdermus på lsd.

Styr man ingångarna med + så drar man ett 10k mot jord pulldown - pullupp är tvärtom.
10k är bara ett exempel beror på hur mycket styrasignlen kan ge för att köra över pulldown
i detta fall , syftet är ju att hålla nere den jävligt känsliga ingången mot falsktriggning
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top