Vitpilen 701 vs Svartpilen 401

Anton92

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2019
Ort
Stockholm
Hoj
ingen i dagsläget
Hej!

Är ny här på sporthoj och tänkte rådfråga lite!

Ska ta mc kort nu till våren och ska köpa en hoj men kan inte bestämma vilken..

Det står mellan vitpilen 701 eller svartpilen 401, är det någon som har erfarenhet av någon av dom två?

Bor i stockholm på södermalm och ska pendla till jobb men även längre turer som te.x örebro/dalarna och funderar därför om 701 är mer anpassad för det?

Bomba med sköna och användbara svar om ni har :D
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Har inte kört dom själv men har du provsuttit någon av dom så att du vet om du sitter någorlunda bekvämt?

Att låsa in sig på en hoj man varken suttit på eller kört kan bli ganska fel.
Att köra över 30mil på en 400cc känns sådär även fast det är helt görbart.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
701 svartpilen är på gång :) Vet inte när dock.

401 svartpilen kändes förvånansvärt pigg. De har väl hittat rätt utväxling eller något :)
 

Anton92

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2019
Ort
Stockholm
Hoj
ingen i dagsläget
Jag var på AVA igår och test satt båda, har kört cross stora delar av livet och fick bra känsla för 401 i stilen men är skeptisk till långkörning så tanken om det blir en 701 är att byta styrkrona samt styre.
 

Anton92

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2019
Ort
Stockholm
Hoj
ingen i dagsläget
Ja svartpilen är intressant! Nej precis.. fick inget riktigt svar om när när jag pratade med handlarn.
Jag har läst att den upplevs som pigg men vet som sagt inte hur det är med långkörning, har ju noll erfarenhet vad det gäller det.
 

Anton92

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2019
Ort
Stockholm
Hoj
ingen i dagsläget
701 svartpilen är på gång :) Vet inte när dock.

401 svartpilen kändes förvånansvärt pigg. De har väl hittat rätt utväxling eller något :)

Ser att du kör 690SMC-r , har varit inne på den tills jag tänkt att vitpilen är mer lämplig för t.ex långkörning men hur är den att bränna längre sträckor på?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag var på AVA igår och test satt båda, har kört cross stora delar av livet och fick bra känsla för 401 i stilen men är skeptisk till långkörning så tanken om det blir en 701 är att byta styrkrona samt styre.

Varför ska du byta styre och krona? Både 401 och 701 finns ju med clip-on (Vitpilen) och med "vanligt" styre (Svartpilen), så det är väl bara att köpa den varianten som passar bäst?
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Ser att du kör 690SMC-r , har varit inne på den tills jag tänkt att vitpilen är mer lämplig för t.ex långkörning men hur är den att bränna längre sträckor på?

Dåligt uppdaterad profil. Haft några hojjar sedan dess, bland annat 701SM och nu 701ENDURO.
701SM gick utmärkt 50-milsrundor. Iaf för mig som sitter trångt på många andra hojjar!
 

Anton92

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2019
Ort
Stockholm
Hoj
ingen i dagsläget
Varför ska du byta styre och krona? Både 401 och 701 finns ju med clip-on (Vitpilen) och med "vanligt" styre (Svartpilen), så det är väl bara att köpa den varianten som passar bäst?

Jag förstod det som att man var tvugen till det om man skulle sätta ett "cross styre" på Vitpilen 701.
 

Anton92

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2019
Ort
Stockholm
Hoj
ingen i dagsläget
Dåligt uppdaterad profil. Haft några hojjar sedan dess, bland annat 701SM och nu 701ENDURO.
701SM gick utmärkt 50-milsrundor. Iaf för mig som sitter trångt på många andra hojjar!

Okej jag fattar! aha spännande, det är något i den stilen det förmodligen kommer bli för mig då, hur är den att köra motorväg?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag förstod det som att man var tvugen till det om man skulle sätta ett "cross styre" på Vitpilen 701.

Jo, så är det ju. Men om du köper en 701 Svartpilen istället så har du ju redan "crosstyre" original.
Om det nu inte är så att du föredrar utseendet på Vitpilen såpass mycket mer att det är värt det extra krånglet för dig såklart.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Svartpilen 701 kommer till handlare i början/mitten av april.

Jag provsatt den på mässan och den kändes bra. Jag gillar annars Svartpilen 401 skarpt men långa motorvägsetapper är väl inte direkt vad den är tänkt för... :)
 

jenssa

Medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
ystad
Hoj
ducati scrambler 2015
svartpilen kan du kryssa med i 120ish utan större bekymmer, allting över det blir ganska jobbigt för den. har som längst kört 30 mils runda på min. Ont i röven av den lite hård sadeln på annars inga bekymmer älskar hojen. Har tröttnat på kubikhets och hästkraftsmätning på Macdonalds så jag älskar den passar både nybörjare och de lite slitna gamla människorna också. Stadstrafik är dess absolut styrka så.....
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Väljer du mellan 701SM och Svartpilen så väljer du supermoton så slipper du få ont i ögonen var gång du ser hojen...

Möjligtvis en 701 vitpilen, med fetare gaffel från Öhlins, en toksänkning runt om, och clip-on i höjd med fotknölarna. Då kunde man iaf ha den till att åka o fika med.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Okej jag fattar! aha spännande, det är något i den stilen det förmodligen kommer bli för mig då, hur är den att köra motorväg?

Jag kör inte motorväg om jag absolut inte måste. Finns så många andra fina vägar som inte dödar själen. Men 110 är inga problem
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top