Avhärda härdad plåt?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har ett bekymmer med sprickor på ett egentillverkat plåtfäste för en utanpåliggande vattenpum som drivs med rem från svänghjulet. De är till min skoter Arctic cat Thundercat 1000 trippel som vi kan lossas att de är en hojmotor så jag kan utnyttja er kunskap :)
Plåten byggde jag av 2mm tjocklek okänd plåt och jag viste inte att den va stenhårt förens jag skurit ut den och började borra/svetsa i den. Den är svinhård att borra i och svetsen går dåligt i materialet. De spricker kors o tvärs över ytan bakom pumpen och vid/runt svetsar. Jag funderar på om de går kasta in plåtfästet i en kamin och låta den glödgas.....?
Kan de funka så den blir mjuk som vanligt svartstål?
Och hur länge ska den glödgas isåfall samt ska den bara kylas av långsamt eller fort?
Jag orkar inte göra en ny plåt i vanligt svartstål i första taget för den är gaska komplicerad i form.
De är inte en rostfri plåt den rostar...………….
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Frågan är om det är slitstål hardox eller liknande du fått tag på

Jag har inte den blekaste aning vad de va för ståtsort? Men om de nu är hardox går de få den mjukare genom glödning?
Löda kan nog gå men plåten spricker även där jag inte svetsat :gnissla
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Visst går det att anlöpa stål för minskad hårdhet men härdningsgraden är inte allt även legering spelar in.
Har du t,ex hög manganhalt kan stålet bli ännu sprödarare vid anlöpning...
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Hardox är hårt som fan men samtidigt sprött vill gärna spricka om man bockar utan värme och vass radie

- - - Updated - - -

Jag hade nog bitit i det sura äpplet och tillverkat ett nytt
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jo, risken finns, har du någon aning om var materialet kommer ifrån eller vad det används till?
För att bestämma hålltid och temperatur bör man veta på ett ungefär vad det är för sorts stål.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Rent järn är mjukt som mässing. Sovjet gjorde patronhylsor under 2a världkriget av rent järn.
För det var kanske brist på koppar till mässing som vanligen används till patronhylsor.
Ju mer "föroreningar" (kol, legeringsmetaller järnet innehåller) dessto större risk att järnet blir hårt och sprött.

Du kan testa med att glödga plåtbiten och låta den svalna i luft. Går det så går det.
Men det finns risk att du har en uppgift framför dig,
typ omvandla gjutjärn från ett sprött material till ett segt material.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag får chansa att kasta den i vedspisen och låta den svalna sakta jag har väl 50/50 chans att den blir hårdare/mjukare :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag får chansa att kasta den i vedspisen och låta den svalna sakta jag har väl 50/50 chans att den blir hårdare/mjukare :)

Låter som ett bra försök till , avhärdning här avses anlöpning. Tack JPT.
Långsammare avsvalning än att plocka ut biten när askan svalnat går väl inte.

Men chansen är liten att lyckas idag när alltmera plåt kommer från skrot som smälts om, skrot som är starkt förorenat med främmande metaller.

Så jag misstänker tyvärr att det idag är mer än 50/50 för att du får göra om plåten.

Jämför plåt i "äldre" bilmodeller.
Borrade hål i framskärmen för en radioantenn på en Volvo PV444.
Det var som att borra i bly, så mjukt var stålet.
Ingen skrotplåt här.

En annan fördel med "rent" järn är att det inte rostar bort.
Det bildas ett rost/oxidskikt på plåtytan som hindrar genomrostning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kyrkö_mosse
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Låter som ett bra försök till avhärdning.
Långsammare avsvalning än att plocka ut biten när askan svalnat går väl inte.

Men chansen är liten att lyckas idag när alltmera plåt kommer från skrot som smälts om, skrot som är starkt förorenat med främmande metaller.

Så jag misstänker tyvärr att det idag är mer än 50/50 för att du får göra om plåten.

Jämför plåt i "äldre" bilmodeller.
Borrade hål i framskärmen för en radioantenn på en Volvo PV444.
Det var som att borra i bly, så mjukt var stålet.
Ingen skrotplåt här.

En annan fördel med "rent" järn är att det inte rostar bort.
Det bildas ett rost/oxidskikt på plåtytan som hindrar genomrostning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kyrkö_mosse

De va som fan rost som rostskydd de måste jag prova på bilen jag ska genast slipa den plåtren :D
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vet att jag är lite tråkig nu men att anlöpa i vedeldad ugn kan vara en halvbra ide med tanke på att det är en kolrik miljö som kan förorena materialet :smasha
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
De va som fan rost som rostskydd de måste jag prova på bilen jag ska genast slipa den plåtren :D

Då kommer du direkt upptäcka om bilplåten är gjord av skrot eller från järn från någon tillverkare av plåt från järnmalm.

Min Volvo 142 var gjord av mycket rent järn i karosseriet.
Lacken hade släppt på några ställen men det hände inget mer än det blev ett tunt brunt rostlager.

Är din bil gjord med zinkbehandlad plåt så var lugn för att den plåten behöver zinken.....

Ozzian skriver Citat:
"Vet att jag är lite tråkig nu men att anlöpa i vedeldad ugn kan vara en halvbra ide med tanke på att det är en kolrik miljö som kan förorena materialet "

Det som kan hända är att ytskiktet på din plåtbit drar åt sig kol, dvs stålet blir hårdare
Men det spelar ingen roll som jag ser det. För din plåtbit är ju redan kass. För hård.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vet att jag är lite tråkig nu men att anlöpa i vedeldad ugn kan vara en halvbra ide med tanke på att det är en kolrik miljö som kan förorena materialet :smasha

Blir de någon fördel att lägga plåten ovan glöden typ på ett grillgaller eller är det kolånger som tar plåten?
Jag va ute o körde skotern efter senaste svetslagningen av plåten och den håller än trots 20 min tur :D När nästa spricka kommer ska den grillas eller bytas ut helt. Faktum är att de vore lite kul att testa grillning så de lutar nog mot grillning.
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Blir de någon fördel att lägga plåten ovan glöden typ på ett grillgaller eller är det kolånger som tar plåten?

Baka in plåten i hink fylld med sand och ställ i öppna spisen, elda några timmar.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Låter som ett bra försök till avhärdning.
Långsammare avsvalning än att plocka ut biten när askan svalnat går väl inte.

Men chansen är liten att lyckas idag när alltmera plåt kommer från skrot som smälts om, skrot som är starkt förorenat med främmande metaller.

Så jag misstänker tyvärr att det idag är mer än 50/50 för att du får göra om plåten.

Jämför plåt i "äldre" bilmodeller.
Borrade hål i framskärmen för en radioantenn på en Volvo PV444.
Det var som att borra i bly, så mjukt var stålet.
Ingen skrotplåt här.

En annan fördel med "rent" järn är att det inte rostar bort.
Det bildas ett rost/oxidskikt på plåtytan som hindrar genomrostning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kyrkö_mosse

Ha fan ja det förklarar en del när man vandrat omkring och campat i öde skogar och springer
på gamla bilar - man undrar ju va fan dom målade med :3freak
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Det är definitivt ingen lågkvalitet plåt i panelerna i dagens bilar. Det är plåt med mycket låg kolhalt typ 0,04% och kanske 0,5% mangan. Plåten är färskvara och bör förvaras svalt. Mej veterligen är det i princip bara Arcelor och Nippon Steel som klarar av att producera den. Plåt av lägre kvalitet blir ojämn vid pressning eller med tiden i varm klimat. Sedan finns det ju leverantörer av ekonomiplåt, men de spelar ju i en annan liga.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är definitivt ingen lågkvalitet plåt i panelerna i dagens bilar. Det är plåt med mycket låg kolhalt typ 0,04% och kanske 0,5% mangan. Plåten är färskvara och bör förvaras svalt. Mej veterligen är det i princip bara Arcelor och Nippon Steel som klarar av att producera den. Plåt av lägre kvalitet blir ojämn vid pressning eller med tiden i varm klimat. Sedan finns det ju leverantörer av ekonomiplåt, men de spelar ju i en annan liga.

Då kommer vi in på vad kvalitet är.
Mats Carlsson ställde frågan på en Kvalitetskurs jag gick för honom 1993(?):
Vilken bil har högst kvalitet, Rolls Royce eller VW.
Det korrekta svaret var VW. Eftersom det är många fler som köper en VW än en Rolls Royce.
Så jag kan mycket väl tänka mig att det inte är lågkvalite i panelerna på dagens bilar.
Men är en kvalite i kvaliten att plåten inte rostar ?

Men för att återgå till ämnet, AVHÄRDNING, här avses ANLÖPNING. Tack JPT.
Vill du skydda plåten mot kol i vedspisen, veckla in den i en annan plåt.
Om det går.

Citat:
"När nästa spricka kommer ska den grillas eller bytas ut helt."

Jag hade valt att byta ut den helt. Men jag är ju en gammal fegis. :rodnar
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top