Trä cylinder på kolvarna - hur fan gör ni det egentligen?

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag skulle ge rätt mycket för att se dig tillämpa den metoden på en radtrea eller radfyra...:Bugar
(Om du nu inte är sån som jag som stoppar i kolvarna först och stoppar i vevstake och kolvbult efteråt. :7peta)
Funkade rätt Ok på moppen en gång i tiden och halvhyfsat på 125:an...
När borret närmar sig eller passerar 100 mm får iaf jag det lite svårt att få både fingrar och kraft att räcka till.
Sicken osis att du missade när jag smällde ihop 1200cc radfyran för några år sen då! Tog flera timmar och gick åt hinkvis med svordomar!
Trippeln var inte så knivig vad jag minns.. tog mittencyllen först. Gick rätt lätt. Men det är ju bara 71mm borr..
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag har praktiserat följande: Ställ cylindern på ett par träbitar sedan vrider du vevaxel
så att de översta kolvringarna är i kontakt med avfasningen på loppet.
Peta försiktigt in översta ringen sedan är det bara att repetera förfarandet.

- Hur och var placerade du träbitarna som cylindern fick vila på?
På min motor är det jättetrångt bakom kolvarna.
På bilden här nedan ligger visserligen kolvarna på brädan jag tog fram, men bakom kolvarna får den inte plats.
bräda på motor.jpg
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Jiddra inte mer hemma meckade verktyg som ser ut som något från Mozambique.

Finns billig och fungerande på Biltema.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/motorverktyg/kolvringsverktyg/


Här är en guide också. Ska aldrig krävas styrka eller liknande för att få i kolvarna.

På din bild på sida 2, där ringen hoppat ur igen, så ser det ut som du har ett för stort gap mellan ditt hemmagjorda verktyg och ringen.

Verktyget måste ligga an toppen.

 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jiddra inte mer hemma meckade verktyg som ser ut som något från Mozambique.

Finns billig och fungerande på Biltema.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/motorverktyg/kolvringsverktyg/


Här är en guide också. Ska aldrig krävas styrka eller liknande för att få i kolvarna.

På din bild på sida 2, där ringen hoppat ur igen, så ser det ut som du har ett för stort gap mellan ditt hemmagjorda verktyg och ringen. Verktyget måste ligga an toppen.

- Tack för tipset, men den Biltema-kolringskompressorn är för hög för att fungera i en normal radfyramotor. Funkar bra om man ska ha i kolvarna uppifrån, men inte nedifrån och upp.
Verktyget i videon likaså. Fungerar bara uppifrån.
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
- Tack för tipset, men den Biltema-kolringskompressorn är för hög för att fungera i en normal radfyramotor. Funkar bra om man ska ha i kolvarna uppifrån, men inte nedifrån och upp.
Verktyget i videon likaså. Fungerar bara uppifrån.

Ta och vira Tun ALU plåt så det överlappar sig själv, spänn sedan åt med slangklämma så det blir tight, men fortfarande går och röra kolven.

Sen mycket olja på allt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ta och vira Tun ALU plåt så det överlappar sig själv, spänn sedan åt med slangklämma så det blir tight, men fortfarande går och röra kolven.

Sen mycket olja på allt.

- Det är den idén jag hade med detta på bilden nedan, men kanske är plåtförslaget bättre..
kolvringsklämma.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag läser # 47 kommer jag och tänka på Ozzians metod, se #5.
1st en kolven i en cylinder, börja med en av de mittersta, sätt i kolven uppifrån
sedan förena kolven med vevstaken genom att trycka in kolvbulten, montera låsring
sedan
nästa mittenkolv i cylindern osv.

Om Biltema verktyget är för högt, går de kanske att såga / slipa av onödigt material ovan och nedan så att det sedan passar för användning under cylinderraden ?
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
När jag läser # 47 kommer jag och tänka på Ozzians metod, se #5.
1st en kolven i en cylinder, börja med en av de mittersta, sätt i kolven uppifrån
sedan förena kolven med vevstaken genom att trycka in kolvbulten, montera låsring
sedan
nästa mittenkolv i cylindern osv.

Om Biltema verktyget är för högt, går de kanske att såga / slipa av onödigt material ovan och nedan så att det sedan passar för användning under cylinderraden ?

- Jag tänkte prova detta - som är nästan exakt som Biltemas - först o se vad det ger (mitt senaste inlägg nederst):
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?285109-ManCave-pyssel-aka-MC-pyssel/page7&highlight=
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top