Trä cylinder på kolvarna - hur fan gör ni det egentligen?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag ger upp skiten nu.. :(
åtminstone för idag. Har hållt på i många timmar nu utan att få kolvringar o oljeringar att glida in i cylindrarna. Så snart jag sänker ner cylindrarna och får grepp några millimeter av kolvarna, räcker det med en ytterst liten gippning så kryper direkt någon av de 4 ringarna ut och tvärbromsar allt.
skitringar.jpg


Kanterna på spikbanden är mjukslipade och dessutom har jag en plastremsa mellan kolv och spikband.
Att pressa in de här kolvringarna och oljeringarna med fingrarna kräver mer än bara styrka vill jag lova. Det handlar om att dels hålla cylindern helt spikrakt i luften samtidigt som man pressar in de två översta kolvringarna på varje kolv 2 och 3, och sedan sakta sänka cylindern spikrakt o försöka med nästa ringpar. Omöjligt för en enda person med de här jävligt styva ringarna.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Riktiga verktyg är halva jobbet! :fakta Så varför göra det minst dubbelt så svårt? För att inte prata om risken att skada kolvarna, ringarna o.s,v

Spontant känns det här som ett klassiskt tillfälle av att spara pengar på fel ställe. Om du nu inte håller på att trolla oss alla?
Skaffa riktiga kolvringskompressorer. Snälla?

- Kolvringskompressorer fungerar på precis samma sätt som det jag gör nu. Om du kikar på några andra inlägg jag gjort, så blir det nog ganska solklart att jag inte trollar vare sig nu eller annars.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
- Kolvringskompressorer fungerar på precis samma sätt som det jag gör nu. Om du kikar på några andra inlägg jag gjort, så blir det nog ganska solklart att jag inte trollar vare sig nu eller annars.
Och eftersom det finns kolvringskompressorer som verkligen funkar på riktigt alltså, varför hålla på med spikbanden? Suboptimering...eller trolleri, ok då, "kan själv".
Jag kan förstå bevekelsegrunderna för spikbandskompressor om man får "motorhaveri" i bortre Bongo-Bongo och inte helt enkelt kan få tag på rätt verktyg men här där riktiga verktyg är ett tfnsamtal borta eller par klick i webläsaren avlägsna så förstår jag helt enkelt inte varför.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag lyckades en gång med följande:

Skar ut lagom bitar tunn rostfritt från en köksfläktkåpa, sveptes runt kolven med buntband av kraftig typ.

Med spikband, plastbitar och ihopspänning med skruv är det nog jävligt svårt och snart pajar du en ring.

Vicka motorn så du ser, bra belysning och något som håller cylinderraden underlättar.

Visst är riktiga ringkomprimerare säkert bäst, men det är ju inte heller så att grejerna hoppar på plats utan ansträngning direkt då heller.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ergo - jag kan skruva kolvringarna tigt, men då sitter bandet så hårt att jag inte kan dra ner det så som cylindern kommer vilja när den ska träs på. Så hur böfvelen kan man med liknande verktyg klämma ringarna tillräckligt hårt dikt mot kolven och samtidigt kunna få verktyget/spikbandet att glida ner med cylindrarna??

Detta är som sagt ibland tufft även med riktiga verktyg och friktionen mellan kolven och spikbandet är garanterat högre än den varit med ett verktyg som är helt slätt och klämmer med ett jämnt tryck runt om.
Bra verktyg, olja och exakt rätt spänning så brukar det gå. Även om jag som sagt föredrar fingrar (och/eller små träbitar om ringarna är riktigt hårda).

Hur mycket ringgap har du och var i loppen mättes det?

Mitt ena lopp är så slitet att gapet varierar mellan 0,15-0,8mm så där hade man enkelt kunna gjort bort sig och haft nollgap i botten av cylinderna och då blir det riktigt klurigt att få i kolven.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Är du säker på att du har ett kolvringsgap?

- Ja jo, när jag pressar ihop ringarna en och en så funkar det ju. O jag tänker att samma kolvringar satt monterade i cylindern innan jag tog av den, så rimligen borde de ju få plats där nu också då.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Detta är som sagt ibland tufft även med riktiga verktyg och friktionen mellan kolven och spikbandet är garanterat högre än den varit med ett verktyg som är helt slätt och klämmer med ett jämnt tryck runt om.
Bra verktyg, olja och exakt rätt spänning så brukar det gå. Även om jag som sagt föredrar fingrar (och/eller små träbitar om ringarna är riktigt hårda).

Hur mycket ringgap har du och var i loppen mättes det?

Mitt ena lopp är så slitet att gapet varierar mellan 0,15-0,8mm så där hade man enkelt kunna gjort bort sig och haft nollgap i botten av cylinderna och då blir det riktigt klurigt att få i kolven.

- Jag hajar nog inte riktigt vad du menar med "loppen". Kanske spåren som ringarna ligger i? I så fall så tänker jag att ringarna fick plats när kolvarna satt i cylindern innan jag tog av den...så nog borde de väl gå i nu igen då?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Spikbanden som jag använt är knappt en centimeter bredare än bredden från översta till nedersta kolvringen, så jag tycker att det rimligen borde bli ett jämt tryck över samtliga...eller hur skulle det inte kunna bli det?
Jag kanske tänker fel :confused:
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jeps, helt rätt. Jag köpte ett billigt kit på eBay, som har funkat bra för mina behov. Innehöll klämringar för 62–145 mm kolvdiameter. Dock har denna inte låsbar tång, funkar ändå men bättre om du hittar ett kit med.
:)https://www.ebay.co.uk/itm/Piston-R...62mm-145mm-Auto-Engines-14PCS-BT/282290783330

-edit- kit med låsbar tång: https://www.ebay.co.uk/itm/7pc-Pist...05884848?epid=24016998805&hash=item5d69bbf7b0

- Den låsbara varianten där är nog bra, men kostar då ca 400 SEK (+ev. moms/tullavgift?)..och dröjer kanske 2 veckor. Det tar emot lite att vänta så länge när våren klafsar närmare : )
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det gör lite ont i mig att se ett spikband runt en kolv. Det är alldeles för vassa kanter på det, även runt hålen.

- Nedputsat med våtslippapper så att det är mjuka kanter. Men för säkerhets skull så har jag plastband innanför dessutom.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Jag har praktiserat följande: Ställ cylindern på ett par träbitar sedan vrider du vevaxel
så att de översta kolvringarna är i kontakt med avfasningen på loppet.
Peta försiktigt in översta ringen sedan är det bara att repetera förfarandet.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
- Jag hajar nog inte riktigt vad du menar med "loppen". Kanske spåren som ringarna ligger i? I så fall så tänker jag att ringarna fick plats när kolvarna satt i cylindern innan jag tog av den...så nog borde de väl gå i nu igen då?

Lopp=cylindrar. Är det gamla ringar så ska du inte mäta gapet. Jag bara förutsatte att ringarna var nya eftersom man sällan återmonterar gamla.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har praktiserat följande: Ställ cylindern på ett par träbitar sedan vrider du vevaxel
så att de översta kolvringarna är i kontakt med avfasningen på loppet.
Peta försiktigt in översta ringen sedan är det bara att repetera förfarandet.

Det där lät logiskt och borde funka bäst utan tillbehör av alla förslag, inkl mitt eget
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag har praktiserat följande: Ställ cylindern på ett par träbitar sedan vrider du vevaxel
så att de översta kolvringarna är i kontakt med avfasningen på loppet.
Peta försiktigt in översta ringen sedan är det bara att repetera förfarandet.

- Hm..kanske är en metod att prova

- - - Updated - - -

Lopp=cylindrar. Är det gamla ringar så ska du inte mäta gapet. Jag bara förutsatte att ringarna var nya eftersom man sällan återmonterar gamla.

- Nej, det är samma ringar som suttit på hela tiden.

- - - Updated - - -

Har du provat att borra?

- Jag borrade en massa hål i cylinderfodret, men de gled inte på ändå. Kanske ska borra lite i styret också..
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag tackar o niger vackert inför alla tips jag fått. Så snart jag deppat färdigt ska jag på´t igen med friska tag.
Ska prova det där med att palla upp cylindrarna på träbitar och vrida upp kolvarna mot dem. Så enkelt..o så svårt att komma på det själv :huvet
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Om du använder ovanstående metod, kolla att fasen på cylinden är slät, skadar inte att putsa med fin slipduk och även runda av kanten mellan fas och cylinderlopp. Underlättade mycket på min encylindriga 250 tvåtaktare. Putsade även av övre kanten på ringarna mycket försiktigt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Om du använder ovanstående metod, kolla att fasen på cylinden är slät, skadar inte att putsa med fin slipduk och även runda av kanten mellan fas och cylinderlopp. Underlättade mycket på min encylindriga 250 tvåtaktare. Putsade även av övre kanten på ringarna mycket försiktigt.

- Fasen är helt slät o fin, men ska känna på den med fingertopparna nästa gång jag försöker. För säkerhets skull.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top