Trä cylinder på kolvarna - hur fan gör ni det egentligen?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Efter att ha ägnat timmar åt att försöka få dit cylindern på ZX9:an, gav jag upp och gick in för dagen/kvällen.

Har försökt klämma ihop kolvringarna med kraftiga plastremsor och buntband utanpå, men lik förbannat glider någon oljering ut när cylindern träs på.
Har satt bundbanden högt upp vid kanten för att få max press mot kolvringarna när cylindern ska glida ner, men på något vis spritter småringarna ut o låser skiten.

Alltså samma princip som den här:
kolvringsklammer.PNG

Har ni något tips på vad jag kan ha missat?
Cylindrarna är gradade nedtill o jag har smort in kolvar och cylinderfodren ordentligt med olja.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
https://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=321119&d=1287327552


Du använder denna typen av ringkompressor. När cylindern är på tar du bort tången och sedan tar du bort själva kompressor genom att trä ut den mellan pinbultar då denna modellen är öppen.

Jeps, helt rätt. Jag köpte ett billigt kit på eBay, som har funkat bra för mina behov. Innehöll klämringar för 62–145 mm kolvdiameter. Dock har denna inte låsbar tång, funkar ändå men bättre om du hittar ett kit med.
:)https://www.ebay.co.uk/itm/Piston-R...62mm-145mm-Auto-Engines-14PCS-BT/282290783330

-edit- kit med låsbar tång: https://www.ebay.co.uk/itm/7pc-Pist...05884848?epid=24016998805&hash=item5d69bbf7b0
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
På R1an funkade det att lossa kolvarna från stakarna, trycka i dem uppifrån med kolvringskompressor, som man brukar och sedan lirka dit kolvbultarna och låsringarna.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
På R1an funkade det att lossa kolvarna från stakarna, trycka i dem uppifrån med kolvringskompressor, som man brukar och sedan lirka dit kolvbultarna och låsringarna.

”Borde” vara lättare underifrån mha avfasningen, fast man ser sämre än uppifrån, men iaf så brukar jag lyckas utan köpeklämmor, som TS, med att spänna ihop med buntband och plastblad
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag fick till det med endast fingrar och en träbit att trycka med senast idag faktiskt. Men då har jag iofs endast en kolv åt gången att brottas med.
Tycker de verktyg som klämmer alla ringar samtidigt ofta kärvar för mycket för att vara användbara.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
”Borde” vara lättare underifrån mha avfasningen, fast man ser sämre än uppifrån, men iaf så brukar jag lyckas utan köpeklämmor, som TS, med att spänna ihop med buntband och plastblad

Med kolvringskompressor som i första inlägget är det lättare uppifrån,då kan inte ringarna börja fjädra ut någonstans innan dom är i cylinderloppet heller.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är definitivt karaktärsdanande. Lås vevaxeln på nåt smart sätt så att det två mittre är "lagom" högre än de två yttre men i sånt läge så de yttre går att jobba med när de två inre "gått på". När de två yttre skall på brukar jag låsa bortre änden (via pinnbult och distans + mutter) när jag jobbar med den hitre så att det inte säger "plupp" när man vickar hit och dit. Tumnagel eller väldigt liten spårmejsel är mina vertyg. Det funkar sämre om man är två. Svordomar kan lätt misstolkas.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Beror på typ av motor. Radmotor, uppifrån med stakar monterade på kolvar, inte vev.

V-twin monterar jag kolvarna löst i cylinder, avslutar med kolvbult.
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Det är definitivt karaktärsdanande. - Det funkar sämre om man är två. Svordomar kan lätt misstolkas.

Det lärde jag mig den hårda vägen en sen natt i slutet av maj 1998 när den nyborrade cylindern skulle på plats ett par dagar innan avfärd till Isle of Man.

Resan gick bra i sig - dock på lånad hoj medans de avbrutna ringarna fick ligga kvar och skämmas i garaget hemma.....
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Såhär tänker jag att det skulle kunna fungera bra...om det inte vore för det faktum att man måste dra åt spikbandet så jäkla hårt för att pressa in kolvringarna. De är från helvetet nämligen.
kolvringsklämma.jpg

Ergo - jag kan skruva kolvringarna tigt, men då sitter bandet så hårt att jag inte kan dra ner det så som cylindern kommer vilja när den ska träs på. Så hur böfvelen kan man med liknande verktyg klämma ringarna tillräckligt hårt dikt mot kolven och samtidigt kunna få verktyget/spikbandet att glida ner med cylindrarna??
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Såhär tänker jag att det skulle kunna fungera bra...om det inte vore för det faktum att man måste dra åt spikbandet så jäkla hårt för att pressa in kolvringarna. De är från helvetet nämligen.
Du vill ju inte repa sönder något med kanterna på spikbanden heller. Ett tips kan ju vara att ha en hård plast mellan ringarna/kolven och spikbandet. Eller helt enkelt bara lirka, svära och pyssla. Det finns en anledning till att mekaniker sällan är speciellt religiösa av sig ;)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det gör lite ont i mig att se ett spikband runt en kolv. Det är alldeles för vassa kanter på det, även runt hålen.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Riktiga verktyg är halva jobbet!

Såhär tänker jag att det skulle kunna fungera bra...om det inte vore för det faktum att man måste dra åt spikbandet så jäkla hårt för att pressa in kolvringarna. De är från helvetet nämligen.
View attachment 447726

Ergo - jag kan skruva kolvringarna tigt, men då sitter bandet så hårt att jag inte kan dra ner det så som cylindern kommer vilja när den ska träs på. Så hur böfvelen kan man med liknande verktyg klämma ringarna tillräckligt hårt dikt mot kolven och samtidigt kunna få verktyget/spikbandet att glida ner med cylindrarna??

Riktiga verktyg är halva jobbet! :fakta Så varför göra det minst dubbelt så svårt? För att inte prata om risken att skada kolvarna, ringarna o.s,v

Spontant känns det här som ett klassiskt tillfälle av att spara pengar på fel ställe. Om du nu inte håller på att trolla oss alla?
Skaffa riktiga kolvringskompressorer. Snälla?
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Bästa kolvringskompressorn som finns!
60f93c90a48f33009a1fdbc847002a34.jpg
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Bästa kolvringskompressorn som finns!
60f93c90a48f33009a1fdbc847002a34.jpg

Det beror på kolvringarna, skulle jag vilja påstå! På min till 790 cc borrade stånka utan fasning i cylinderloppets underkant, 110 mm borr och 4-5 mm djupa kolvringar så klämmer man inte ihop dem med fingrarna så lätt kan jag säga. Jag har iofs kontorsfingrar men även mer erfarna rävar har gått bet på dem utan verktyg.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det beror på kolvringarna, skulle jag vilja påstå! På min till 790 cc borrade stånka utan fasning i cylinderloppets underkant, 110 mm borr och 4-5 mm djupa kolvringar så klämmer man inte ihop dem med fingrarna så lätt kan jag säga. Jag har iofs kontorsfingrar men även mer erfarna rävar har gått bet på dem utan verktyg.
Ja, jag pysslar ju mest med gamla skolans järnringar, har hört att dom gör kolvringar av krom nuförtiden? Ja jösses, sicket exter. Stenhårt ju!
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Bästa kolvringskompressorn som finns!
60f93c90a48f33009a1fdbc847002a34.jpg
Jag skulle ge rätt mycket för att se dig tillämpa den metoden på en radtrea eller radfyra...:Bugar
(Om du nu inte är sån som jag som stoppar i kolvarna först och stoppar i vevstake och kolvbult efteråt. :7peta)
Funkade rätt Ok på moppen en gång i tiden och halvhyfsat på 125:an...
När borret närmar sig eller passerar 100 mm får iaf jag det lite svårt att få både fingrar och kraft att räcka till.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top