REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 54 av 54
  1. #41
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 988
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Jag skulle ge rätt mycket för att se dig tillämpa den metoden på en radtrea eller radfyra...
    (Om du nu inte är sån som jag som stoppar i kolvarna först och stoppar i vevstake och kolvbult efteråt. )
    Funkade rätt Ok på moppen en gång i tiden och halvhyfsat på 125:an...
    När borret närmar sig eller passerar 100 mm får iaf jag det lite svårt att få både fingrar och kraft att räcka till.
    Sicken osis att du missade när jag smällde ihop 1200cc radfyran för några år sen då! Tog flera timmar och gick åt hinkvis med svordomar!
    Trippeln var inte så knivig vad jag minns.. tog mittencyllen först. Gick rätt lätt. Men det är ju bara 71mm borr..

  2. #42
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 988
    Väldigt klokt inlägg. Måste kolla ringgapet innan man pluttar dit ringarna.
    Citat Ursprungligen postat av guy_inc Visa inlägg
    Är du säker på att du har ett kolvringsgap?

  3. #43
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    1 068
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    Väldigt klokt inlägg. Måste kolla ring- gapet innan man pluttar dit ringarna.
    - Det är alltså samma kolvringar som suttit på hela tiden. Inga nya.
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  4. #44
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 988
    Citat Ursprungligen postat av MickeZX7R Visa inlägg
    - Det är alltså samma kolvringar som suttit på hela tiden. Inga nya.
    Ja, läste det för sent! Jag förutsätter ju att man honar och byter ringar när man ändå river sönder händerna på såna här operationer

  5. #45
    Hojåkare i exil Eniacs avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Katrineholm
    Hoj
    ja det vore najs... :(
    Inlägg
    2 655
    När jag ser spikbandsbilden tänker jag per automatik 'SherwinRR'

  6. #46
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    1 068
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av BMW R90s Visa inlägg
    Jag har praktiserat följande: Ställ cylindern på ett par träbitar sedan vrider du vevaxel
    så att de översta kolvringarna är i kontakt med avfasningen på loppet.
    Peta försiktigt in översta ringen sedan är det bara att repetera förfarandet.
    - Hur och var placerade du träbitarna som cylindern fick vila på?
    På min motor är det jättetrångt bakom kolvarna.
    På bilden här nedan ligger visserligen kolvarna på brädan jag tog fram, men bakom kolvarna får den inte plats.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	bräda på motor.jpg
Visningar:	43
Storlek:	57,4 KB
Id:	447747
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  7. #47
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Höganäs
    Hoj
    '99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
    Inlägg
    368
    Jiddra inte mer hemma meckade verktyg som ser ut som något från Mozambique.

    Finns billig och fungerande på Biltema.
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...vringsverktyg/


    Här är en guide också. Ska aldrig krävas styrka eller liknande för att få i kolvarna.

    På din bild på sida 2, där ringen hoppat ur igen, så ser det ut som du har ett för stort gap mellan ditt hemmagjorda verktyg och ringen.

    Verktyget måste ligga an toppen.


  8. 2019-02-12, 21:04

  9. #48
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    1 068
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av krqkan Visa inlägg
    Jiddra inte mer hemma meckade verktyg som ser ut som något från Mozambique.

    Finns billig och fungerande på Biltema.
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...vringsverktyg/


    Här är en guide också. Ska aldrig krävas styrka eller liknande för att få i kolvarna.

    På din bild på sida 2, där ringen hoppat ur igen, så ser det ut som du har ett för stort gap mellan ditt hemmagjorda verktyg och ringen. Verktyget måste ligga an toppen.
    - Tack för tipset, men den Biltema-kolringskompressorn är för hög för att fungera i en normal radfyramotor. Funkar bra om man ska ha i kolvarna uppifrån, men inte nedifrån och upp.
    Verktyget i videon likaså. Fungerar bara uppifrån.
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  10. #49
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Höganäs
    Hoj
    '99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av MickeZX7R Visa inlägg
    - Tack för tipset, men den Biltema-kolringskompressorn är för hög för att fungera i en normal radfyramotor. Funkar bra om man ska ha i kolvarna uppifrån, men inte nedifrån och upp.
    Verktyget i videon likaså. Fungerar bara uppifrån.
    Ta och vira Tun ALU plåt så det överlappar sig själv, spänn sedan åt med slangklämma så det blir tight, men fortfarande går och röra kolven.

    Sen mycket olja på allt.

  11. #50
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    1 068
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av krqkan Visa inlägg
    Ta och vira Tun ALU plåt så det överlappar sig själv, spänn sedan åt med slangklämma så det blir tight, men fortfarande går och röra kolven.

    Sen mycket olja på allt.
    - Det är den idén jag hade med detta på bilden nedan, men kanske är plåtförslaget bättre..
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	kolvringsklämma.jpg
Visningar:	18
Storlek:	51,2 KB
Id:	447749
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  12. #51
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Höganäs
    Hoj
    '99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av MickeZX7R Visa inlägg
    - Det är den idén jag hade med detta på bilden nedan, men kanske är plåtförslaget bättre..
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	kolvringsklämma.jpg
Visningar:	18
Storlek:	51,2 KB
Id:	447749
    Det gapet du har vid skruven är inte bra. Måste pressa ihop 360 grader runt.

    Så en tunn överlappande plåt är betydligt bättre än det.
    Sen en slangklämma och mycket olja överallt.

  13. #52
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    1 068
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av krqkan Visa inlägg
    Det gapet du har vid skruven är inte bra. Måste pressa ihop 360 grader runt.

    Så en tunn överlappande plåt är betydligt bättre än det.
    Sen en slangklämma och mycket olja överallt.
    - Sant. Ska testas.
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  14. #53
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 686
    När jag läser # 47 kommer jag och tänka på Ozzians metod, se #5.
    1st en kolven i en cylinder, börja med en av de mittersta, sätt i kolven uppifrån
    sedan förena kolven med vevstaken genom att trycka in kolvbulten, montera låsring
    sedan
    nästa mittenkolv i cylindern osv.

    Om Biltema verktyget är för högt, går de kanske att såga / slipa av onödigt material ovan och nedan så att det sedan passar för användning under cylinderraden ?
    Senast redigerat av Comeback den 2019-02-13 klockan 11:08.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  15. #54
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    1 068
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    När jag läser # 47 kommer jag och tänka på Ozzians metod, se #5.
    1st en kolven i en cylinder, börja med en av de mittersta, sätt i kolven uppifrån
    sedan förena kolven med vevstaken genom att trycka in kolvbulten, montera låsring
    sedan
    nästa mittenkolv i cylindern osv.

    Om Biltema verktyget är för högt, går de kanske att såga / slipa av onödigt material ovan och nedan så att det sedan passar för användning under cylinderraden ?
    - Jag tänkte prova detta - som är nästan exakt som Biltemas - först o se vad det ger (mitt senaste inlägg nederst):
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...ge7&highlight=
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

På min MT-01, ligger Powercommandern på samma säkring.

Boonieman
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här