REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 54
  1. #21
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    1 068
    Blogginlägg
    1
    Jag ger upp skiten nu..
    åtminstone för idag. Har hållt på i många timmar nu utan att få kolvringar o oljeringar att glida in i cylindrarna. Så snart jag sänker ner cylindrarna och får grepp några millimeter av kolvarna, räcker det med en ytterst liten gippning så kryper direkt någon av de 4 ringarna ut och tvärbromsar allt.
    Namn:  skitringar.jpg
Visningar: 253
Storlek:  45,0 KB


    Kanterna på spikbanden är mjukslipade och dessutom har jag en plastremsa mellan kolv och spikband.
    Att pressa in de här kolvringarna och oljeringarna med fingrarna kräver mer än bara styrka vill jag lova. Det handlar om att dels hålla cylindern helt spikrakt i luften samtidigt som man pressar in de två översta kolvringarna på varje kolv 2 och 3, och sedan sakta sänka cylindern spikrakt o försöka med nästa ringpar. Omöjligt för en enda person med de här jävligt styva ringarna.
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  2. #22
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    1 068
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Riktiga verktyg är halva jobbet! Så varför göra det minst dubbelt så svårt? För att inte prata om risken att skada kolvarna, ringarna o.s,v

    Spontant känns det här som ett klassiskt tillfälle av att spara pengar på fel ställe. Om du nu inte håller på att trolla oss alla?
    Skaffa riktiga kolvringskompressorer. Snälla?
    - Kolvringskompressorer fungerar på precis samma sätt som det jag gör nu. Om du kikar på några andra inlägg jag gjort, så blir det nog ganska solklart att jag inte trollar vare sig nu eller annars.
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  3. #23
    Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl
    Inlägg
    1 500
    Citat Ursprungligen postat av MickeZX7R Visa inlägg
    - Kolvringskompressorer fungerar på precis samma sätt som det jag gör nu. Om du kikar på några andra inlägg jag gjort, så blir det nog ganska solklart att jag inte trollar vare sig nu eller annars.
    Och eftersom det finns kolvringskompressorer som verkligen funkar på riktigt alltså, varför hålla på med spikbanden? Suboptimering...eller trolleri, ok då, "kan själv".
    Jag kan förstå bevekelsegrunderna för spikbandskompressor om man får "motorhaveri" i bortre Bongo-Bongo och inte helt enkelt kan få tag på rätt verktyg men här där riktiga verktyg är ett tfnsamtal borta eller par klick i webläsaren avlägsna så förstår jag helt enkelt inte varför.
    Vem vann? Ingen aning men Mossberg var med!
    www.ducatiklubben.se

  4. #24
    Dr. guy_incs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    1973 Moto-Guzzi V7 850 GT, 1955 AJS 18CS, 1929 HD FD
    Inlägg
    84
    Är du säker på att du har ett kolvringsgap?

  5. #25
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 357
    Jag lyckades en gång med följande:

    Skar ut lagom bitar tunn rostfritt från en köksfläktkåpa, sveptes runt kolven med buntband av kraftig typ.

    Med spikband, plastbitar och ihopspänning med skruv är det nog jävligt svårt och snart pajar du en ring.

    Vicka motorn så du ser, bra belysning och något som håller cylinderraden underlättar.

    Visst är riktiga ringkomprimerare säkert bäst, men det är ju inte heller så att grejerna hoppar på plats utan ansträngning direkt då heller.

  6. #26
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Inlägg
    3 518
    Citat Ursprungligen postat av MickeZX7R Visa inlägg
    Ergo - jag kan skruva kolvringarna tigt, men då sitter bandet så hårt att jag inte kan dra ner det så som cylindern kommer vilja när den ska träs på. Så hur böfvelen kan man med liknande verktyg klämma ringarna tillräckligt hårt dikt mot kolven och samtidigt kunna få verktyget/spikbandet att glida ner med cylindrarna??
    Detta är som sagt ibland tufft även med riktiga verktyg och friktionen mellan kolven och spikbandet är garanterat högre än den varit med ett verktyg som är helt slätt och klämmer med ett jämnt tryck runt om.
    Bra verktyg, olja och exakt rätt spänning så brukar det gå. Även om jag som sagt föredrar fingrar (och/eller små träbitar om ringarna är riktigt hårda).

    Hur mycket ringgap har du och var i loppen mättes det?

    Mitt ena lopp är så slitet att gapet varierar mellan 0,15-0,8mm så där hade man enkelt kunna gjort bort sig och haft nollgap i botten av cylinderna och då blir det riktigt klurigt att få i kolven.

  7. #27
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    1 068
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av guy_inc Visa inlägg
    Är du säker på att du har ett kolvringsgap?
    - Ja jo, när jag pressar ihop ringarna en och en så funkar det ju. O jag tänker att samma kolvringar satt monterade i cylindern innan jag tog av den, så rimligen borde de ju få plats där nu också då.
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  8. #28
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    1 068
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Josef Visa inlägg
    Detta är som sagt ibland tufft även med riktiga verktyg och friktionen mellan kolven och spikbandet är garanterat högre än den varit med ett verktyg som är helt slätt och klämmer med ett jämnt tryck runt om.
    Bra verktyg, olja och exakt rätt spänning så brukar det gå. Även om jag som sagt föredrar fingrar (och/eller små träbitar om ringarna är riktigt hårda).

    Hur mycket ringgap har du och var i loppen mättes det?

    Mitt ena lopp är så slitet att gapet varierar mellan 0,15-0,8mm så där hade man enkelt kunna gjort bort sig och haft nollgap i botten av cylinderna och då blir det riktigt klurigt att få i kolven.
    - Jag hajar nog inte riktigt vad du menar med "loppen". Kanske spåren som ringarna ligger i? I så fall så tänker jag att ringarna fick plats när kolvarna satt i cylindern innan jag tog av den...så nog borde de väl gå i nu igen då?
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  9. #29
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    1 068
    Blogginlägg
    1
    Spikbanden som jag använt är knappt en centimeter bredare än bredden från översta till nedersta kolvringen, så jag tycker att det rimligen borde bli ett jämt tryck över samtliga...eller hur skulle det inte kunna bli det?
    Jag kanske tänker fel
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  10. #30
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    1 068
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    https://www.sporthoj.com/forum/attac...9&d=1287327552


    Du använder denna typen av ringkompressor. När cylindern är på tar du bort tången och sedan tar du bort själva kompressor genom att trä ut den mellan pinbultar då denna modellen är öppen.
    - Då behövs det alltså två sådana. Är de självlåsande då, så man har händerna fria när man ska föra ner cylindrarna?
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  11. #31
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    1 068
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Jeps, helt rätt. Jag köpte ett billigt kit på eBay, som har funkat bra för mina behov. Innehöll klämringar för 62–145 mm kolvdiameter. Dock har denna inte låsbar tång, funkar ändå men bättre om du hittar ett kit med.
    https://www.ebay.co.uk/itm/Piston-Ri...T/282290783330

    -edit- kit med låsbar tång: https://www.ebay.co.uk/itm/7pc-Pisto...item5d69bbf7b0
    - Den låsbara varianten där är nog bra, men kostar då ca 400 SEK (+ev. moms/tullavgift?)..och dröjer kanske 2 veckor. Det tar emot lite att vänta så länge när våren klafsar närmare : )
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  12. #32
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    1 068
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Det gör lite ont i mig att se ett spikband runt en kolv. Det är alldeles för vassa kanter på det, även runt hålen.
    - Nedputsat med våtslippapper så att det är mjuka kanter. Men för säkerhets skull så har jag plastband innanför dessutom.
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  13. #33
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Hoj
    BMW 1200GS
    Inlägg
    3 361
    Jag har praktiserat följande: Ställ cylindern på ett par träbitar sedan vrider du vevaxel
    så att de översta kolvringarna är i kontakt med avfasningen på loppet.
    Peta försiktigt in översta ringen sedan är det bara att repetera förfarandet.

  14. #34
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Inlägg
    3 518
    Citat Ursprungligen postat av MickeZX7R Visa inlägg
    - Jag hajar nog inte riktigt vad du menar med "loppen". Kanske spåren som ringarna ligger i? I så fall så tänker jag att ringarna fick plats när kolvarna satt i cylindern innan jag tog av den...så nog borde de väl gå i nu igen då?
    Lopp=cylindrar. Är det gamla ringar så ska du inte mäta gapet. Jag bara förutsatte att ringarna var nya eftersom man sällan återmonterar gamla.

  15. #35
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    1 017
    Har du provat att borra?

  16. #36
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 357
    Citat Ursprungligen postat av BMW R90s Visa inlägg
    Jag har praktiserat följande: Ställ cylindern på ett par träbitar sedan vrider du vevaxel
    så att de översta kolvringarna är i kontakt med avfasningen på loppet.
    Peta försiktigt in översta ringen sedan är det bara att repetera förfarandet.
    Det där lät logiskt och borde funka bäst utan tillbehör av alla förslag, inkl mitt eget

  17. #37
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    1 068
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av BMW R90s Visa inlägg
    Jag har praktiserat följande: Ställ cylindern på ett par träbitar sedan vrider du vevaxel
    så att de översta kolvringarna är i kontakt med avfasningen på loppet.
    Peta försiktigt in översta ringen sedan är det bara att repetera förfarandet.
    - Hm..kanske är en metod att prova

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Josef Visa inlägg
    Lopp=cylindrar. Är det gamla ringar så ska du inte mäta gapet. Jag bara förutsatte att ringarna var nya eftersom man sällan återmonterar gamla.
    - Nej, det är samma ringar som suttit på hela tiden.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    Har du provat att borra?
    - Jag borrade en massa hål i cylinderfodret, men de gled inte på ändå. Kanske ska borra lite i styret också..
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  18. #38
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    1 068
    Blogginlägg
    1
    Jag tackar o niger vackert inför alla tips jag fått. Så snart jag deppat färdigt ska jag på´t igen med friska tag.
    Ska prova det där med att palla upp cylindrarna på träbitar och vrida upp kolvarna mot dem. Så enkelt..o så svårt att komma på det själv
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  19. #39
    Om du använder ovanstående metod, kolla att fasen på cylinden är slät, skadar inte att putsa med fin slipduk och även runda av kanten mellan fas och cylinderlopp. Underlättade mycket på min encylindriga 250 tvåtaktare. Putsade även av övre kanten på ringarna mycket försiktigt.

  20. #40
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    1 068
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Blomsterhondan Visa inlägg
    Om du använder ovanstående metod, kolla att fasen på cylinden är slät, skadar inte att putsa med fin slipduk och även runda av kanten mellan fas och cylinderlopp. Underlättade mycket på min encylindriga 250 tvåtaktare. Putsade även av övre kanten på ringarna mycket försiktigt.
    - Fasen är helt slät o fin, men ska känna på den med fingertopparna nästa gång jag försöker. För säkerhets skull.
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

På min MT-01, ligger Powercommandern på samma säkring.

Boonieman
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här