REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Blogginlägg
    1

Trä cylinder på kolvarna - hur fan gör ni det egentligen?

Efter att ha ägnat timmar åt att försöka få dit cylindern på ZX9:an, gav jag upp och gick in för dagen/kvällen.

Har försökt klämma ihop kolvringarna med kraftiga plastremsor och buntband utanpå, men lik förbannat glider någon oljering ut när cylindern träs på.
    Har satt bundbanden högt upp vid kanten för att få max press mot kolvringarna när cylindern ska glida ner, men på något vis spritter småringarna ut o låser skiten.

Alltså samma princip som den här:
    Namn:  kolvringsklammer.PNG
Visningar: 962
Storlek:  57,1 KB

Har ni något tips på vad jag kan ha missat?
    Cylindrarna är gradade nedtill o jag har smort in kolvar och cylinderfodren ordentligt med olja.
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    https://www.sporthoj.com/forum/attac...9&d=1287327552

Du använder denna typen av ringkompressor. När cylindern är på tar du bort tången och sedan tar du bort själva kompressor genom att trä ut den mellan pinbultar då denna modellen är öppen.
    Senast redigerat av moddlaren den 2019-02-10 klockan 16:58.

superdupermoderator sportbikes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Hoj
    I wish
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg

Du använder denna typen av ringkompressor. När cylindern är på tar du bort tången och sedan tar du bort själva kompressor genom att trä ut den mellan pinnbultar då denna modellen är öppen.
    Gånger två, börja med cylinder 2 och 3.

Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, SV 650 -08, CCM R30 -03
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg

Du använder denna typen av ringkompressor. När cylindern är på tar du bort tången och sedan tar du bort själva kompressor genom att trä ut den mellan pinbultar då denna modellen är öppen.
    Jeps, helt rätt. Jag köpte ett billigt kit på eBay, som har funkat bra för mina behov. Innehöll klämringar för 62–145 mm kolvdiameter. Dock har denna inte låsbar tång, funkar ändå men bättre om du hittar ett kit med.
    https://www.ebay.co.uk/itm/Piston-Ri...T/282290783330

-edit- kit med låsbar tång: https://www.ebay.co.uk/itm/7pc-Pisto...item5d69bbf7b0
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    R1, XT600Z & en XT600E
    På R1an funkade det att lossa kolvarna från stakarna, trycka i dem uppifrån med kolvringskompressor, som man brukar och sedan lirka dit kolvbultarna och låsringarna.

Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Hoj
    Sålt alla....
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    På R1an funkade det att lossa kolvarna från stakarna, trycka i dem uppifrån med kolvringskompressor, som man brukar och sedan lirka dit kolvbultarna och låsringarna.
    ”Borde” vara lättare underifrån mha avfasningen, fast man ser sämre än uppifrån, men iaf så brukar jag lyckas utan köpeklämmor, som TS, med att spänna ihop med buntband och plastblad

Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Jag fick till det med endast fingrar och en träbit att trycka med senast idag faktiskt. Men då har jag iofs endast en kolv åt gången att brottas med.
    Tycker de verktyg som klämmer alla ringar samtidigt ofta kärvar för mycket för att vara användbara.

Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Husqvarna FE 501
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    ”Borde” vara lättare underifrån mha avfasningen, fast man ser sämre än uppifrån, men iaf så brukar jag lyckas utan köpeklämmor, som TS, med att spänna ihop med buntband och plastblad
    Med kolvringskompressor som i första inlägget är det lättare uppifrån,då kan inte ringarna börja fjädra ut någonstans innan dom är i cylinderloppet heller.

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    När jag lyfte av cylinderraden på min gixxer började jag fippla med buntband, tills jag insåg att det var mycket lättare att lirka allt på plats för hand.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    2xB12+VS1400+GPz1100
    Det är definitivt karaktärsdanande. Lås vevaxeln på nåt smart sätt så att det två mittre är "lagom" högre än de två yttre men i sånt läge så de yttre går att jobba med när de två inre "gått på". När de två yttre skall på brukar jag låsa bortre änden (via pinnbult och distans + mutter) när jag jobbar med den hitre så att det inte säger "plupp" när man vickar hit och dit. Tumnagel eller väldigt liten spårmejsel är mina vertyg. Det funkar sämre om man är två. Svordomar kan lätt misstolkas.

96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    Highland 950 SM
    Beror på typ av motor. Radmotor, uppifrån med stakar monterade på kolvar, inte vev.

V-twin monterar jag kolvarna löst i cylinder, avslutar med kolvbult.
    Stöd samhället, kör svenskt.

Drömmande tänkare....
    Reg.datum
    okt 2004
    Hoj
    SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink Visa inlägg
    Det är definitivt karaktärsdanande. - Det funkar sämre om man är två. Svordomar kan lätt misstolkas.
    Det lärde jag mig den hårda vägen en sen natt i slutet av maj 1998 när den nyborrade cylindern skulle på plats ett par dagar innan avfärd till Isle of Man.

Resan gick bra i sig - dock på lånad hoj medans de avbrutna ringarna fick ligga kvar och skämmas i garaget hemma.....
    Arguing over the internet is very much like winning the olympics for the mentaly challenged?

Den mentaliteten från de som i framtiden ska stå för vår rättsäkerhet gjorde mig skrämd. Men jag hoppas och tror att det som vanligt var gruppen med minst förstånd som saknade förstånd att hålla tyst.

Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Blogginlägg
    1
    Såhär tänker jag att det skulle kunna fungera bra...om det inte vore för det faktum att man måste dra åt spikbandet så jäkla hårt för att pressa in kolvringarna. De är från helvetet nämligen.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	kolvringsklämma.jpg
Visningar:	62
Storlek:	51,2 KB
Id:	447726

Ergo - jag kan skruva kolvringarna tigt, men då sitter bandet så hårt att jag inte kan dra ner det så som cylindern kommer vilja när den ska träs på. Så hur böfvelen kan man med liknande verktyg klämma ringarna tillräckligt hårt dikt mot kolven och samtidigt kunna få verktyget/spikbandet att glida ner med cylindrarna??
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Citat Ursprungligen postat av MickeZX7R Visa inlägg
    Såhär tänker jag att det skulle kunna fungera bra...om det inte vore för det faktum att man måste dra åt spikbandet så jäkla hårt för att pressa in kolvringarna. De är från helvetet nämligen.
    Du vill ju inte repa sönder något med kanterna på spikbanden heller. Ett tips kan ju vara att ha en hård plast mellan ringarna/kolven och spikbandet. Eller helt enkelt bara lirka, svära och pyssla. Det finns en anledning till att mekaniker sällan är speciellt religiösa av sig
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    Triumph Street Triple R -11, Yamaha Super Ténéré -91, Husaberg TE250 - 11, avverkat: Dragstar 650, Bandit 600 S
    Det gör lite ont i mig att se ett spikband runt en kolv. Det är alldeles för vassa kanter på det, även runt hålen.

Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl

Riktiga verktyg är halva jobbet!

Citat Ursprungligen postat av MickeZX7R Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	kolvringsklämma.jpg
Visningar:	62
Storlek:	51,2 KB
Id:	447726

Ergo - jag kan skruva kolvringarna tigt, men då sitter bandet så hårt att jag inte kan dra ner det så som cylindern kommer vilja när den ska träs på. Så hur böfvelen kan man med liknande verktyg klämma ringarna tillräckligt hårt dikt mot kolven och samtidigt kunna få verktyget/spikbandet att glida ner med cylindrarna??
    Riktiga verktyg är halva jobbet! Så varför göra det minst dubbelt så svårt? För att inte prata om risken att skada kolvarna, ringarna o.s,v

Spontant känns det här som ett klassiskt tillfälle av att spara pengar på fel ställe. Om du nu inte håller på att trolla oss alla?
    Skaffa riktiga kolvringskompressorer. Snälla?
    Senast redigerat av RymdBörje den 2019-02-11 klockan 11:32.
    Vem vann? Ingen aning men Mossberg var med!
    www.ducatiklubben.se

Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Bästa kolvringskompressorn som finns!

Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, SV 650 -08, CCM R30 -03
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    Det beror på kolvringarna, skulle jag vilja påstå! På min till 790 cc borrade stånka utan fasning i cylinderloppets underkant, 110 mm borr och 4-5 mm djupa kolvringar så klämmer man inte ihop dem med fingrarna så lätt kan jag säga. Jag har iofs kontorsfingrar men även mer erfarna rävar har gått bet på dem utan verktyg.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Det beror på kolvringarna, skulle jag vilja påstå! På min till 790 cc borrade stånka utan fasning i cylinderloppets underkant, 110 mm borr och 4-5 mm djupa kolvringar så klämmer man inte ihop dem med fingrarna så lätt kan jag säga. Jag har iofs kontorsfingrar men även mer erfarna rävar har gått bet på dem utan verktyg.
    Ja, jag pysslar ju mest med gamla skolans järnringar, har hört att dom gör kolvringar av krom nuförtiden? Ja jösses, sicket exter. Stenhårt ju!

Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    Jag skulle ge rätt mycket för att se dig tillämpa den metoden på en radtrea eller radfyra...
    (Om du nu inte är sån som jag som stoppar i kolvarna först och stoppar i vevstake och kolvbult efteråt. )
    Funkade rätt Ok på moppen en gång i tiden och halvhyfsat på 125:an...
    När borret närmar sig eller passerar 100 mm får iaf jag det lite svårt att få både fingrar och kraft att räcka till.
    Vem vann? Ingen aning men Mossberg var med!
    www.ducatiklubben.se

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag brukar byta när gasen är slut i vajern.

doolar
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här