Service inför säsong

Mabbe91

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2019
Ort
Malmö
Hoj
Triumph Speed Triple - 96
Innan säsongen rullar igång, vad går ni igenom på hojen? Däcktryck, olja, oljefilter etc? Lämnar ni in den på service eller pillar på egen hand?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Innan säsongen rullar igång, vad går ni igenom på hojen? Däcktryck, olja, oljefilter etc? Lämnar ni in den på service eller pillar på egen hand?

De duktiga kollar luften och drar iväg, eftersom de gjorde allt jobb i höstas.
Vi andra börjar med att leta efter nyckeln, eftersom vi glömt var vi gjort av den efter vinterns fyllbörnisar... :fyllisar
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Som mest brukar jag behöva fylla på luft i däcken när det är dags att köra på våren samt ställa över försäkringen från en garage till helförsäkring. På hojen med året runt försäkring slipper jag sista steget.

Det viktigaste är förberedelserna när man ställer undan hojen på hösten. Gör man klart det mesta utan att gå till överdrift underlättar det på våren när det är dags att köra. Ta för vana att se över hojen redan när du ställer undan den efter säsongen. Gör det underhåll som krävs under höst/vinter så att allt är klart på våren när det är dags att köra.

Verkstäderna har mer att göra på våren så om du lämnar in kan det vara en god idé att göra det på hösten. Ibland lämnar jag in på hösten sent och är vädret instabilt och kallt brukar jag låta hojen i fråga stå kvar på vinterförvaring och hämta ut på våren. Är en bit att köra. Är vädret bra tar jag hem den och förvarar hemma. Tvättar, ställer undan torr och driftvarm, fyller på lite extra luft i däcken samt underhållsladdar batteriet.

Aldrig haft några bekymmer på våren. Förberedelser och förekomma problemen genom att fixa saker innan det blir något problem. Det är nyckeln.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Brukar passa på att i lugn och ro under vintern byta lite slitagedetaljer som t ex drivpaket, belägg, gaffelbenstätningar, däck och liknande om det behövs. Fixar lite andra saker som behöver fixas, t ex montering av tillbehör, smörja upp div rörliga delar osv. Har en ganska ny hoj och brukar lämna in den för service, men beroende på när detta senast är gjort kan det ev. bli ett extra olje- och filterbyte innan vintern.

Är det inget särskilt som jag bestämt mig för att fixa gör jag ändå alltid en ordentlig säkerhetskontroll och går igenom så allt är ok - kollar drivpaket, lager, hjul/däck, olja, bromsar/bromsvätska, el/belysning osv. Batteriet har stått på underhållsladdning hela vintern.

När våren kommer skall det bara vara att vrida om nyckeln och köra.
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Jag brukar montera batteriet som stått i frostfritt hela vinter i mc som stått i kallgarage, starta upp och köra till kompressorn för att kontrollera/fylla luft i däck. Olja samt filter byttes i höstas hos handlare för att garanti skulle gälla. Nya däck inhandlade i fjolhöstas, måste lägga på dessa innan någon längre resa företas.

Generellt har det aldrig varit några större problem med uppstart på våren med några hojar.
Förgasarhojarna ville alltid ha startgas men med insprutning är det bara att vrida om nyckel.
Man kör ju numera gubbracer med kardan, inget klydd med kedjespänning och olja som dyngade ner motorcykeln.

Brukar byta olja och filter på våren istället för hösten, en del vill ha i fräsch olja på hösten men jag tror inte det spelar någon roll.

Man ska ju byta kardanolja vart annat år, meken på Yamaha rekommenderade Yamaha orginalolja för kardanen.
Hörde om motorolja också, där var det inte så noga, har inte så mycket hk per kubik.
Får se om det blir biltema syntetolja, har fungerat bra i mina hojar, de äldre bågarna blev t.o.m mer lättväxlade med biltemaolja än Yamaha/Suzuki orginalolja.

Tror det är viktigare att verkligen byta olja och filter än vilken sort man häller i, givet att man följer rätt klassning enligt ibok. I kardan kan man gå på orginal, blir rejält hett där efter autobahnkörning i 12 timmar. Volymen i kardanen är dessutom blygsam.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kollar luft trycket fram å bak... Sen är de bara starta å ut å köra...
Allt annat är gjord innan på hösten innan..
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Bytte olja och filter i höstas, tänkte plocka av oken och kika på belägg och så i vår.

/R
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
På en -96 hade jag utom vad som namnts ovan också bytt kylarvätska.
Om kylarvätskan i expansionkärlet är brun, tyder på rost och att korrosionsinhibitorerna är förbrukade.
Vid påfyllning av ny kylarvätska på min Sprint RS (går i efter avtappning ca 1,8liter) så är det som en evighet av att fylla på, luta hojen så mycket jag vågar åt sidan så påfyllninghålet kommer överst, gunga lite för att få ut luft och så fylla på lite till igen.
Brukar bli ca 50 (femtio) små påfyllningar på det här sättet med lutning och gungning innan det inte går i mera.
Sedan kan det bli att fylla på mera i expansionskärlet efter de 1 a turerna när ännu mer luft gått ut när motorn blir varm och när motorn sedan svalnar sugs kylarvätska in i motorn från expansionskärlet.

Men detta varierar mellan hojar. En baggis får ut luften ur kylsystemet på GSX1300R
vid påfyllning jämfört med Sprint RS.
Kanske 10 påfyllningar med lutning och gungning.
Kylarvätska:
https://www.biltema.se/bilvard/tillsatsmedel/glykol/glykol-fardigblandad-2000038523
Om du inte har det skaffa en servicemanual till din hoj. Tex Ladda hem och skriv ut.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...al_(eng).pdf&usg=AOvVaw2OIIumMPbfPfPIaRwPvToV
 
Last edited:

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jag måste byta framdäck och bromsbelägg för att... Jag inte gjorde det i höstas.
Annars brukar jag sköta oljebyten och sånt på hösten. Ladda batteri och kolla däcktryck är ju också bra. Och kolla kartongbiten under hojen om det har läckt ut något.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Har precis bytt framhjulslager och lackat om fälgen efter att bortslipat gjutskarver..tog sin lilla tid. En vinklad aluventil ska dit.. självklart lackad i samma kulör. Inte svårt att korta ner vinterh-et.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Man kan roa sig med att fetta in styrlagren. Roligare att fetta in nu än att byta lager mitt i säsongen.
 

Mabbe91

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2019
Ort
Malmö
Hoj
Triumph Speed Triple - 96
På en -96 hade jag utom vad som namnts ovan också bytt kylarvätska.
Om kylarvätskan i expansionkärlet är brun, tyder på rost och att korrosionsinhibitorerna är förbrukade.
Vid påfyllning av ny kylarvätska på min Sprint RS (går i efter avtappning ca 1,8liter) så är det som en evighet av att fylla på, luta hojen så mycket jag vågar åt sidan så påfyllninghålet kommer överst, gunga lite för att få ut luft och så fylla på lite till igen.
Brukar bli ca 50 (femtio) små påfyllningar på det här sättet med lutning och gungning innan det inte går i mera.
Sedan kan det bli att fylla på mera i expansionskärlet efter de 1 a turerna när ännu mer luft gått ut när motorn blir varm och när motorn sedan svalnar sugs kylarvätska in i motorn från expansionskärlet.

Men detta varierar mellan hojar. En baggis får ut luften ur kylsystemet på GSX1300R
vid påfyllning jämfört med Sprint RS.
Kanske 10 påfyllningar med lutning och gungning.
Kylarvätska:
https://www.biltema.se/bilvard/tillsatsmedel/glykol/glykol-fardigblandad-2000038523
Om du inte har det skaffa en servicemanual till din hoj. Tex Ladda hem och skriv ut.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...al_(eng).pdf&usg=AOvVaw2OIIumMPbfPfPIaRwPvToV

Tack för tipset & nödvändig info!
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Man ska inte noja för mycket. Själv servar jag hoj enl. schema, brukar ju bli 2-3ggr per år, oftast både vår och höst.

När säsongen tar slut i november tvättas hojen av hyfsat ordentligt, pumpar upp däcken lite extra, tar en ordentlig tur, tankar fullt och parkerar i varmgaraget med min lilla ctek kopplad på batteriet.

I mars plockas den ut igen och körs. Ibland behöver jag fylla på lite luft i däcken. Nåt år så har batteriet behövt bytas, men har då alltid haft 5+år på nacken så inte särskilt överraskande. Mer dramatiskt än så har det aldrig varit.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Hoj 1. Byta drivpaket
Hoj 2. Bytt cylinder och kolvar.
Hoj 3. Skicka vevaxeln på omslipning. Vart?
Hoj 4. Fylla luft.
Hoj 5. Byta ljuddämpare.
Hoj 6. Byta generator.
Hoj 7. Får bli ett annat år.
Hoj 8. Vinterhoj, Behövs inte i sommar.
Hoj 9. Plocka ihop efter att ha bytt vevparti.
Hoj 10. Fixa läckande flottörhus.
Borde få i hop åtminstone fem av dom om våren kommer sent.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top