Triumph Moto2

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag förutspår att Moto2 blir en bättre och roligare klass med Triumph-motorn. Motorn har högt vridmoment och mer elektronisk kontroll (väldigt avancerad motorbroms men inte traction control under 2019) jämfört med den tidigare Honda-motorn. Detta kräver obönhörligen en körstil mer lik MotoGP, där man tar svängar mer V-format än U-format och verkligen plockar upp hojen aggressivt och använder vridmomentet ut ur sväng. Detta kommer också att vara mer förlåtande för små misstag.

Jag tror att de förare som kommer att vara snabbast initialt är de som listar ut körstilen först och mitt intryck är att Luca Marini var på mycket god väg redan under den första testen före jul.

Det enda orosmomentet är att vridmoment kombinerat med mediokra bakdäck tidigare har visat sig jämna ut tidsskillnaden mellan snabbaste och långsammaste förare, helt enkelt för att däcket blir begränsningen istället för motorn eller körstilen.

Har precis avslutat en test med ett fåtal team på en smutsig bana i Valencia. Xavi Vierge snabbast på 1.35.3 tätt följd av Alex Marquez och Lorenzo Baldassarri, sedan ett litet hopp ner till Bendsneyder och Dixon. Som synes inga imponerande varvtider. En stor del av förklaringen till detta ligger i att man just nu bygger ett gigantiskt distributionscenter för Lidl alldeles bakom depån och enorma mängder damm från detta bygge blåser in och gör banan otroligt smutsig. Nya tag i Jerez på måndag och tisdag.

En video från Kalex första test förra sommaren:

https://m.youtube.com/watch?v=pR5y9XMQvd0

(videon du länkade till visar Extern Pro's egen testhoj - inte en "riktig" Moto2-hoj utan en "vanlig" Supersport 675'a med 765 motor monterad)
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
I senaste Bike kan man läsa om Moto2 när den provkörs. Hittas på sidorna 13-15. :)
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Jag förutspår att Moto2 blir en bättre och roligare klass med Triumph-motorn. Motorn har högt vridmoment och mer elektronisk kontroll (väldigt avancerad motorbroms men inte traction control under 2019) jämfört med den tidigare Honda-motorn. Detta kräver obönhörligen en körstil mer lik MotoGP, där man tar svängar mer V-format än U-format och verkligen plockar upp hojen aggressivt och använder vridmomentet ut ur sväng. Detta kommer också att vara mer förlåtande för små misstag.

Jag tror att de förare som kommer att vara snabbast initialt är de som listar ut körstilen först och mitt intryck är att Luca Marini var på mycket god väg redan under den första testen före jul.

Det enda orosmomentet är att vridmoment kombinerat med mediokra bakdäck tidigare har visat sig jämna ut tidsskillnaden mellan snabbaste och långsammaste förare, helt enkelt för att däcket blir begränsningen istället för motorn eller körstilen.

Har precis avslutat en test med ett fåtal team på en smutsig bana i Valencia. Xavi Vierge snabbast på 1.35.3 tätt följd av Alex Marquez och Lorenzo Baldassarri, sedan ett litet hopp ner till Bendsneyder och Dixon. Som synes inga imponerande varvtider. En stor del av förklaringen till detta ligger i att man just nu bygger ett gigantiskt distributionscenter för Lidl alldeles bakom depån och enorma mängder damm från detta bygge blåser in och gör banan otroligt smutsig. Nya tag i Jerez på måndag och tisdag.

En video från Kalex första test förra sommaren:

https://m.youtube.com/watch?v=pR5y9XMQvd0

(videon du länkade till visar Extern Pro's egen testhoj - inte en "riktig" Moto2-hoj utan en "vanlig" Supersport 675'a med 765 motor monterad)



Intressant med kunnande från insidan - tack!

I ena länken i Old Badgers inlägg #4 i denna tråden kan man läsa - " The three-cylinder Moto2 race engine is believed to have 97kW of power and meet the coming Euro 5 emissions standards." - bedömer du att det är rimligt att gissa på omkring 130 hk i dessa motorer ? och vad lämnade de gamla CBR-derivaten ?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har för mig att den officiella siffran för Moto2-motorn är 138 hk och jag har inte hört något annat sedan detta presenterades i juni 2017. Massor med team har naturligtvis spenderat vintern i bromsbänken för att finjustera detaljerna, men vad de har kommit fram till tänker de nog inte berätta för någon annan...

Gatmotorn klarar mycket möjligt de kommande Euro5-kraven, men att Moto2-motorn skulle göra detta låter märkligt..? Moto2-motorn har ingen som helst avgasrening och fokuset med mappningen är naturligtvis inte något annat än maximal prestanda. Den ECU och den mjukvara som används i Moto2-motorn är inte heller de som sitter i gathojen, utan Magneti Marelli prylar som är snarlika de som används i MotoGP.

Jag vill minnas att Moto2-motorn dessutom har en topp med lite annorlunda portning, titanventiler, styvare ventilfjädrar, mycket mindre generator, smalare motorkåpor, "spetsigare" oljetråg (för att säkerställa fungerande smörjning även på Sachsenring...), lång förstaväxel samt värsta sortens koppling från FCC. Inget av detta finns på gatmotorn.

Sam Lowes och Luca Marini snabbast under säsongens andra test i Jerez. Nya tag på tisdag, även då i Jerez.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top