Varför sporthoj på FB

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Vänligen förklara för mig varför vi har en grupp på fejjan och därmed sprider kommunikationen på två plattformar?

Jag har varit med här sedan urminnes tider och tycker att forumet bidragit positivt för alla oss motorcyklister - oavsett typ av hoj, ålder, stad, etc. Det är tråkigt att se att forumet blivit mindre aktivt och att vi ”förlorat” mycket av trafiken till FB.

Själv hänger jag med på båda ställena, men missar mycket på fejjan då det försvinner bland allt annat skräp på den plattformen. Vi har ett fantastiskt bra (och gratis!!) forum här som jag anser vi borde premiera.

Är jag bara gammal och gubbig, kanske till och med missat meningen med en grupp på fejjan, eller är det en liten grupp illojala snorisar som rebelliskt dragit igång en grupp för egen vinning?

Hjälp!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Folk tror nog helt enkelt bara att FB är bättre för att det är nyare, och ja, FB. Sen verkar folk idag föredra att bli matade än att aktivt söka och skapa själva. Sen att dom bara blir matade med det en algoritm styrd av pengar tycker att dom ska se är nog ganska få medvetna om...

Heja sporthoj.com säger jag bara :fakta
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Hänger i båda plattformarna, blandade känslor. Vet inte om jag ska säga bu eller bä, men äsch då, jag bidrar ju även här. :hej
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Sporthoj på FB är väl ingen hit direkt.
Jag hänger mer på FB än här eftersom det är mer aktivitet där. På FB kan man blocka sidor som inte intresserar, t ex sport och politik. Nu ser jag ju en del sånt skit ändå via mina fb-kompisar. Jag ser också deras tallrikar, deras fötter på olika badstränder och olika drinkar.

Men det jag ser mest är hojbilder. Jag räknade till 27 fb-grupper som t ex TDM900, Dr600, Kawa 750 Twin, Gpz100, klassiska Kawasaki, klassiska japanska, olika ramtillverkare från förr (t ex Harris, Spondon, Rickman), resto-mod.
Det finns några svenska fb-grupper som är inriktade på "caferacer" och Scrambler men ni kan ju gissa hur kompetensen är där. Dock mycket pepp och ryggdunkande bland "byggarna" där.

Som jämförelse följer jag två webbsidor utöver denna. En med byggen och en med äldre Kawasaki. Blocket är en app :)

Jag bidrar mest med bilder på fb. Som jämförelse fick jag 95 likes på en bild på fb. Samma bild här, 3 likes.
Sporthoj.com gillar inte bilder.

Det är som det är. Nu gillar jag sporthoj.com ändå.

Så om man dissar fb kan det bero på att man inte hittat sina grupper ännu. Man behöver inte följa sina kompisar och bekanta om det drar in en massa skit i flödet. Dom ringer man eller åker och hälsar på. Hinner man inte med alla så bjuder man in dom till en diabilds- eller VHS-kväll i gillestugan för lite old school-likes.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har "vi" en grupp på FB?
Gruppen har väl ingenting med Sporthoj.com att göra eller?
Ja, förutom att vi kör hojar, mestadels sporthojar då och att flertal medlemmar här är medlemmar där.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Va är FB ????

Skoja bara.. Vet att finns någe som heter Facebook, men har inte förstått varför man ska ha de...

Vissa säger att de är bra att ha kontakt me sina kompisar, men dom flesta av mina kompisar har inte heller Facebook. ..

Va fan ska jag ha de då till...

Man kan ju ringa å även träffas för att ungås me sina vänner, så va har man för nytta av Facebook då..
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Våga vägra Facebook. Känner mig lite ovanlig som inta har skiten. Lite kul att typ alla förutsätter att man har det :arsele
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5

Jag joinade FB 2007 men stängde kontot tre dagar senare när jag insåg varhän det barkade. Orka läsa allt tyckade i mainstreamfåran! Sen 10 år tebax blockeras allt socialt media i min brandvägg, både inkommande och utgående trafik. Google har fått amnesti, men inte dess trackers och kringkrafs.

/mannen UTAN mobilnacke
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Generationsfråga. FB-Gen har ett enormt bekräftelsebehov. Rädda att försvinna i bruset.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Pja, till att börja med kan man väl sluta kalla Fejkbok, Twitter, whatever, för "sociala medier." Flaskpost är mer socialt, i jämförelse. Jag går fan spagat när jag ser ordet. Obegripligt att man lyckats sälja in det.

Men, och nu till kategorin "sparka in redan vidöppna dörrar:" Vilket digitalt media man sedan väljer lägger jag mig inte i. Det är ändå på sin höjd mjölkersättningspulver. Beigt, torftigt och halvdant. Jag föredrar ändå, alla dagar i veckan, att umgås med riktiga människor, av kött och blod. Med up's and down's, högt och lågt. Nyckfulla, bullrande, egensinniga och fyllda av liv. Och precis lika charmerande som hojar kan vara...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, det är märkligt hur det kan kallas sociala medier när dess mekanismer snarare mest går ut på att människor skall hävda sig i den sociala hierarkin på olika sätt och trigga sina individuella belöningssystem när de gör detta (vilket skapar ett beroende). "Riktiga" sociala medier för mig skulle snarare vara något som för människor närmare varann, får dem att stärka sociala band och bry sig om varandra på riktigt och att stimulera till diskussioner som gör att människor tillsammans skapar nya insikter.

Där tycker jag nog traditionella forum ofta lyckas bättre med detta, så länge de som deltar i forumet hålls samman av ett gemensamt syfte och användarna inte flyr... till sociala medier.
 
Last edited by a moderator:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top