Konvertera mekanisk hastighetssensor till digital?!

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
Sitter och ska snart montera nya hastighetsmätaren på hojen men har kommit till den punkt där jag behöver montera magnet i någon av bultarna till bromsskivan samt tillverka någon form av montering för sensorn!

MEN min tanke är dock att det borde gå och få tag på någon form av omvandlare som jag kan koppla in den mekaniska kabeln till och sedan få ut en digital signal till nya hastighetsmätaren?

detta skulle då göra att jag slipper fixa något att täcka för hålet där den mekaniska sladden kopplas in vid framgafeln samt slipper även krångla med monteringen av sensorn.

har letat en del men inte funnit något så någon här som vet vad jag menar samt vart man kan tänkas få tag på en sådan adapter?

Hojen är en äldre Honda CBX600E om det nu spelar någon roll =)
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Hittade inget vid snabbare Googling. Kanske lättast och billigast att dra en ny kabel..?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ett alternativ skulle kunna vara att vrida den mekaniska klumpen på framaxeln neråt, och bygga en utstickande snurrande givare som ger signal till den digitala hastighetsmätaren. Känns som om det skulle kunna gå att gömma allt bättre då.

Eller gå full SteamPunk och låta hela konstruktionen synas ordentligt.

Fast, bäst är väl att ersätta klumpen med en distans och limma en magnet på skivan som vanligt folk
 

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
Hittade denna nu såklart denna.
https://www.hojstyling.se/produkt/d...og-hastighetsmatare/?attribute_pa_sockel=10mm

ser på bild ut att passa rakt av samt stämmer med antal kontakter! aningen dyr men antar att det lär kosta om man vill ha från svensk butik.

Hittade inget vid snabbare Googling. Kanske lättast och billigast att dra en ny kabel..?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Mjoo problemet är det att sensorn som behöver monteras kommer behöva en anordning för att kunna monteras så att den funkar med magneten. vilket jag vill försöka undvika då iden är att allt ska va så diskret som möjligt samt lätt att återställa.

Verkar finnas en del alternativ. T.ex. den här https://www.dimecitycycles.com/acew...-conversion-cable-for-honda-cb-cl-yamaha.html

Nu vågar jag inte säga om just den modellen passar för dig, men du har någonstans att börja i alla fall.

rätt tänkt dock tyvärr bara 2 kablar som ser ut att vara specifikt för just deras märke samt tveksamt att den mekaniska delen går att para ihop med min nuvarande kabel på ett enkelt sätt

Ett alternativ skulle kunna vara att vrida den mekaniska klumpen på framaxeln neråt, och bygga en utstickande snurrande givare som ger signal till den digitala hastighetsmätaren. Känns som om det skulle kunna gå att gömma allt bättre då.

Eller gå full SteamPunk och låta hela konstruktionen synas ordentligt.

Fast, bäst är väl att ersätta klumpen med en distans och limma en magnet på skivan som vanligt folk

den typ av ombyggnation är nog en aning överkurs för min del tyvärr, samt svårt att se hur man skulle kunna göra det på ett diskret sätt.

problemet med att använda magnet och givare är att det inte finns något bra ställa att montera magneten där den kan passera ok/klossar. ända stället jag kan placera magneten är i en av bultarna som håller fast skivan men då blir det att bygga en hållare för givaren då den måste placeras framför gafflarna för att få kontakt med magneten (motsatt sida som oken sitter samt ända möjligheten att kunna skruva fast givaren)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har borrat hål i bromsskivan för magnet å sen finns de sensor på Elfa att köpa för några tior som man borrar hål å gängar i ok hållaren.. Finns flera modeller me olika gäng storlekar...
 

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Ort
Klippan
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
Varför montera i framhjulet? Det går uttmärkt att montera på bakhjulet eller tex på framdrev ifall instrumentet är möjligt att programera!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Varför hålla på och fippla? Vill man ha det cleant så finns det GPS baserade hastighetsmätare.
 

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
Jag har borrat hål i bromsskivan för magnet å sen finns de sensor på Elfa att köpa för några tior som man borrar hål å gängar i ok hållaren.. Finns flera modeller me olika gäng storlekar...

ja magnet och sensor har jag redan, är mer att jag vill att allt ska va lätt att återställa till original till en början så funkar det inte med att borra hål i bromsskiva lr liknande.

Samt är nog inget jag är helt bekväm med än så länge, är mitt första projekt när det kommer till MC och har innan vart mer billjud och enklare bil meck så.

Varför montera i framhjulet? Det går uttmärkt att montera på bakhjulet eller tex på framdrev ifall instrumentet är möjligt att programera!

har jag inte tänkt på, va nog mer att det hade vart smidigt om man kunde koppla in i den mekaniska delen som redan finns så slipper man täppa igen där samt dra allt för mycket kablage, men kan helt klart va ett alternativ för att slippa bråka med montering fram. Drev är uteslutet då det är kardan på hojen =)
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Jag har en Acewell-mätare och de har såna du letar efter, om de endast funkar med acewell låter jag vara osagt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför hålla på och fippla? Vill man ha det cleant så finns det GPS baserade hastighetsmätare.

Är knappast godkänt i vanlig trafik för
Förutsätter kontakt med satelliter. Och det kan ta minuter innan den hittat satelitter.
Reagerar för långsamt i låga hastigheter (under 50km/h)

Att kontrollera det här är lätt, jämför en GPS baserad hastighetsmätare med den vanliga hastighetsmätaren på hojen.
Kanske den du har i mobilen.

Jag har själv en
MITSUGAWA WDS 02 GPS SPEEDOMETER monterad till vänster om bromsvätskebehållaren på min GSX1300R
Nyfiken på att se vilken hastighet jag verkligen håller.
Funkar OK från 100km/h och uppåt.
Men helt värdelös när jag rullar iväg i låg hastighet från garaget.
Det tar några sekunder innan den visar rätt hastighet. Visar lätt 0km/h när hojen redan är upp i 20km/h.
Lite tester
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?284574-Drevning-cbr600rr&p=6357780#post6357780

Citat:
Tid att starta
En vanlig hastighetsmätare fungerar direkt. En GPS hastighetsmätare behöver tid för att först hitta satelliter.
På bussen tog det några minuter längst fram på övre däck.
På tåget var A10 snabbast, sedan en GPS HUD, sedan WDS 02 och till slut kom också den andra GPS HUDn igång efter nästan 1 timme.
 
Last edited:

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
Varför hålla på och fippla? Vill man ha det cleant så finns det GPS baserade hastighetsmätare.

Självklart hade det vart ett alternativ, men med 5 barn hemma så finns det inte pengarna till att köpa en hastighetsmätare för 2000kr. om nuvarande kabeln jag hittade funkar så kommer den ha kostat ca 700kr vilket är överkommligt samt med passande design och storlek =)

Hade pengarna funnits så hade jag utan tvekan satt dit en GPS baserad och sen bara petet tillbaka original mätaren om det skulle va någon risk vid besiktning eller liknande =)

Koso har adapters som du kopplar till mätarwiren.

Yes hittade den också tillslut, verkar dock som att det är samma som Daytona. Verkar dock va svårt som fasen att få tag på någon av dom från svensk butik tyvärr.
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Självklart hade det vart ett alternativ, men med 5 barn hemma så finns det inte pengarna till att köpa en hastighetsmätare för 2000kr. om nuvarande kabeln jag hittade funkar så kommer den ha kostat ca 700kr vilket är överkommligt samt med passande design och storlek =)

Hade pengarna funnits så hade jag utan tvekan satt dit en GPS baserad och sen bara petet tillbaka original mätaren om det skulle va någon risk vid besiktning eller liknande =)



Yes hittade den också tillslut, verkar dock som att det är samma som Daytona. Verkar dock va svårt som fasen att få tag på någon av dom från svensk butik tyvärr.

https://www.twostroke.se/matartillbehor/

Längst ned o kostar 50:- i frakt. du har den på 2 dagar.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top