Köpråd! Ducati Monster 821 eller 1200S

Thompalompa

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2019
Ort
Sundbyberg
Hoj
Vespa 300 GTS Super Sport -2018
Godafton kära forumister!

För ett antal år sedan, typ 12-15 stycken, körde jag runt på ett Monster 800 Sie. Kul och samtidigt lite läskigt eftersom det var min första riktiga hoj. Ska sanningen fram så var den inte särskilt bekväm och jag hade inget "naturligt" användningsområde för den heller (förutom enbart nöjeskörning förstås :tungan)

Efter flytt till Stockholm har det under de senaste 10 åren varit Vespa som gällt. Sjukt smidig för daglig pendling till och från jobb! Dock gillar den inte dåliga vägar (små hjul), hastiga inbromsningar (kassa stoppdon) eller farter runt 90 (allmänt vek).

Efter besöket på MC-mässan i Friends Arena började den kända klådan. Nu är jag sugen på ett Monster igen! Torrkörde lite i montern och sittställningen var nu milsvid mot vad jag kom ihåg den. Bra mycket mer bekväm! Efter lite snack med säljarna verkar dessutom Monstren lite mer... mogna(?) nu för tiden?

Hursomhelst, jag har funderat lite över vilket Monster som skulle passa. 821an har väl främst ekonomin som sitt ess i ärmen. Den är ju cirka 50000 billigare i inköp samt går att helförsäkra för runt 7000 per år (1200S kostar ungefär det dubbla). Effekten i 821an tror jag räcker till, men ställbara dämpare, hydraulisk koppling, quickshift, cornering ABS, media-grunkan, enkelsving, etc känns rätt lockande!

Hur skulle ni resonerat? Just cornering ABS känns ju verkligen som framtiden och en detalj som kan rädda liv o lem...

Främsta användningsområde är till och från Stockholm från Sumpan tillsammans med lite helgåkandes :)

/Thomas
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Enligt din beskrivning av användande skulle jag rekommendera 821:an.
Den räcker gott och väl.

Själv provade jag en 1200s och blev kär direkt, dock kostar den ju en slant och Ducati säljes ju som ett halvfabrikat, dvs man får göra den färdig med drevning, avgas, rearset och allt som man bara måste ha :)
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Rent krasst är ju 821 mer än tillräcklig för de flesta situationer - men nu handlar sällan mc om att välja det mest rationella.

Men, hade det vart mina pengar så hade jag nog gått på 821, stor skillnad ekonomiskt. Inte fullt så stor skillnad prestandamässigt. Skall man gnälla lite på 821 är den kanske lite för toppig i effekten än vad man förväntar sig av en Ducati. 821 låter faktiskt riktigt trevligt med originalsystem vilket inte 1200:an gör.

Å andra sidan, enkelsving väger tungt i mina ögon, 1200 är mer än 821 och vad gör 50 tkr när man sitter på ålderdomshemmet...

Hur som haver - ingen av hojarna blir fel.
 
Last edited:

Thompalompa

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2019
Ort
Sundbyberg
Hoj
Vespa 300 GTS Super Sport -2018
Jo, 821 är nog mer än tillräcklig...

Men det här med "Cornering ABS" då? Verkar ju som en riktigt, riktigt bra säkerhetsdetalj. Tyvärr verkar den inte finnas till 821 utan bara till 1200. Någon av er som har erfarenhet av C-ABS?

Jag åkte ju iofs runt på både Monster och Vespa tidigare som inte hade tillstymmelse till någon ABS, men i alla fall...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jo, 821 är nog mer än tillräcklig...

Men det här med "Cornering ABS" då? Verkar ju som en riktigt, riktigt bra säkerhetsdetalj. Tyvärr verkar den inte finnas till 821 utan bara till 1200. Någon av er som har erfarenhet av C-ABS?

Jag åkte ju iofs runt på både Monster och Vespa tidigare som inte hade tillstymmelse till någon ABS, men i alla fall...

Jodå, C-ABS är säkert jättebra alla gånger du behöver pallnita mitt i ett nedlägg. :rolleyes:


Nu har jag visserligen liknande system på min nuvarande hoj, men jag ser det knappast som en delabreaker.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top