Elhojar

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vore vi på väg mot en ny istid skulle ett extra tillskott på växthusgaser mota olle i grind så att säga, hehe.

Skämt å sido, alla kampanjer och skräcklarm har såklart ett riktat syfte så man får ta det för vad det är.

Då jag inte forskar i miljö och klimat är jag tvungen att värdera andras data.
Lägger man till att jag inte är tillräckligt intresserad blir det ännu svårare att dra några kvalificerade slutsatser utan tvingas lita på de som tror sej begripa fast jag tror inte någon med säkerhet vet vad som kommer att hända och när, bara att vi är på väg mot något obra...
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det enda man kan vara säker på är väl att den samlade forskningen troligen har mer koll än konspirationsteoretiska youtubefilmer?

Dvs källkritik bör alltid appliceras.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
MYCKET intressant tråd, som jag läst med STORT intresse. Många här verkar kunna mycket och därför kanske kan guida mig...
Det är så här, att eftersom jag har lite dåligt samvete miljömässigt för mina racingresor till långtbortistan, så undrar jag om detta kan ge mig lite bättre samvete? Att betala sig till bättre nattsömn?
https://www.goclimateneutral.org
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ja det är väl isf intressantare huruvida vi kommer få mer extremväder/orkaner/översvämningar osv än om vi kommer få 1 grad varmare medeltemperatur. Det är väl typ som att få Skånes klimat i Stockholm.
Eller om vi får ett par meter högre havsnivåer. För nästan ingen del av världens befolkning bor ju på landområden någon enstaka meter över havet.

Anywho, den här tycker jag är lite talande i debatten:
main-qimg-e4afb49d46848448851789dbb01e3ea4-c
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Eller om vi får ett par meter högre havsnivåer. För nästan ingen del av världens befolkning bor ju på landområden någon enstaka meter över havet.

Anywho, den här tycker jag är lite talande i debatten:
main-qimg-e4afb49d46848448851789dbb01e3ea4-c

Eller 15 meter, eller 200 meter. Eller menar du på att det finns något som tyder på att mänsklig förbränning av fossilt kol leder till en havsnivåhöjning om två meter?

Bättre värld låter bra, hur når vi dit på ett så effektivt sätt som möjligt?
Finns det bättre sätt att tex minska barnadödligheten i världen än att bekämpa mänskliga fossila utsläpp?

Energioberoende - Är det bra per definition eller vad?
Bevara regnskogen - Låter väl bra, någon som förespråkar obevarandet av regnskogen? Ska hela arealen regnskog bevaras utifrån idag? Är nettonyttan per nedhuggen km2 regnskog positiv eller negativ? Ibland låter det som att den ska bevaras för bevarandets skull, ungefär som att någon skulle propagera för bevarandet av urhallonbusken.
Hållbarhet - Vad betyder det begreppet nu för tiden? Att människan kom på hur olja kunde göras till nyttiga resurser har varit en ryggrad i ekonomisk tillväxt och välståndsökning sedan den upptäcktes. Skulle vi bara skitit i det och låtit den ligga i marken, hade det varit rätt ur ett hållbarhetsperspektiv?
Gröna jobb - PK hittepåord.
Livable cities - Inte liveable cities?
Förnybara(energikällor?) - Är bra för att de just är förnybara? Är de bättre just pga det än något som inte är förnybart?
Rent vatten och luft - Någon som förespråkar smutsig luft och smutsigt vatten?
Välmående barn - Det hoppas jag alla vill se. Tur oljan och den industriella revolutionen kom och knackade på dörren en gång i tiden.

Så är man generellt sett överens om punkter som är bra ovan och som man vill sträva efter så kör på men då ska åtgärderna i praktiken göra skillnad och rimligtvis plockas de lågt hängande frukterna först. Hur mycket bidrar jag med till ovan om bränsleskatterna höjs till 11 kr/ litern respektive 345 kr/litern?

Skulle tex dessa 1500 miljarder kunna spenderas där de ger mer resultat per krona, tex i ett annat land?
https://www.nyteknik.se/energi/har-ar-priset-for-100-procent-fornybar-el-6879456
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Förnybara energikällor är bra för att de inte tar slut. Har man ett system baserat på olja eller gas så kommer man vid något tillfälle få slut på något att elda.
Fördelen med att man kan ta små steg själv genom att förbruka mindre energi är att det inte påverkar den egna situationen speciellt mycket. Om många gör samma sak så blir resultatet stort.

Jag vet inte om landhöjningen i Sverige gör att havshöjningen inte märks här, men på många andra platser har man byggt nära vatten för att det är trevligt. Hur mycket behöver vattennivån höjas i Miami för att det ska bli problem?

Om det blir någon enstaka grad varmare på Afrikas horn får folk där svårare att leva och börjar flytta därifrån. Var de hamnar vet jag inte, men troligen är de inte välkomna nånstans där det är begränsade resurser.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast.....en ny telefon för åtta tusen är ju rätt så mycket dyrare än en ny skärm för tusen.

Byta batteri är ännu billigare, men processor och/eller mjukvara ger nog upp tidigare för gemene man

Jo. Tar du jämförelsen med att köpa en helt ny premiumlur så.
Men en 3 år gammal premiumlur är inte jämförbar med en helt ny premiumlur. Samsung S6 och Samsun S9 är inte riktigt likvärdiga.
Så en mer rättvis jämförelse är väl i så fall att jämföra en 3 år gammal premiumlur med en ny budgetlur.
För väljer du att lägga pengar så att byta skärmen så utgår jag ifrån att du tycker att luren har tillräcklig prestanda för dig och då är det ju vettigare att i så fall jämföra med att byta till en ny lur med jämförbar prestanda som den gamla. Då blir skillnaden betydligt mindre.

Enligt min erfarenhet så är inte en smartphone vettig särskillt mycket längre än 3 år även om man kan få batteriet att hålla. Man får inte längre uppdateringar av operativet och då kommer vissa appar att förr eller senare vägra fungera pga saknade säkerhetsfixar eller avsaknad av stöd för föråldrade operativ plus att minne och processor har en tendens att inte räcka till och ge en seg telefon eller åtminstone återkommande meddelanden att telefonen har slut på minne.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har länge hävdat att klimatet på jorden varierat mycket genom tiderna och att det borde vara svårt att peka på hur människan påverkat, det var tills jag såg vetenskapens världs senaste avsnitt.

Nu är jag inte dummare än att jag förstår att man ofta använder fakta som stämmer med det man vill bevisa.
Fast en graf som visade CO2 cyklerna de senaste 800000åren känns tyvärr ganska äkta och är det så går mina teorier rakt åt helsike..
Tolkar jag det rätt borde jorden normalt sett "snart"påbörja en cykel mot lägre CO2 koncentrationer och därmed kallare klimat, istället viker kurvan extremt uppåt..

Stämmer mätresultsten håller verkligen något extremt på att hända...

https://www.svtplay.se/video/209576...varlden-i-vaxthuset-del-1?start=auto&tab=2019View attachment 447738

Jo. Jag såg det avsnittet jag också och jag har full förståelse för att det programmet känns enormt övertygande.
Men det stör mig lite att dom i programmet har valt ut fakta. Man tar i stort sett bara med fakta som säger att det bara är vi som påverkar klimatet och utelämnar helt det faktum att exempelvis aktivitet på solfläckar påverkar och att vi har haft en topp i solfläcksaktiviteten dom senaste åren.

Notera också skalan som är i grafen du lade in som dom visade i programmet. Skalan är utelämnad vilket är ett klassiskt knep. Låter man skalan börja på 8 så ser en ökning från 9 till 10 enorm ut. Dvs beroende på vad den faktiskt skalan på grafen är så kan det vara så att CO2 halten idag är enormt mycket högre än den någonsin varit dom senaste 800 000 åren men det kan också betyda att den är en liten aning högre.

Nog för att jag förstår att poängen med programmet är att medvetandegöra att vi påverkar klimatet men när man handplockar data som bara säger det och utelämnar att det finns andra saker som OCKSÅ påverkar så blir jag lite skeptisk.
Det där med att vi borde vara på väg in i en period med lägre CO2 kan ju vara sant men att försöka förutspå det med en nogrannhet som krävs för att kunna uttala sig om vi borde se det nu eller först om 50 eller 100 år är ju i stort sett omöjligt just eftersom det handlar om väldigt långsiktiga tidsperioder och som också har inslag av kaos.

Mycket av det som dom säger i programmet är förvisso sant men enligt min åsikt så var det ett lågvattenmärke i en serie som annars brukar vara ganska bra eftersom dom var lite för onyanserade för att vara riktigt förtroendeingivande.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Här ovan träffar du verkligen klockrent mitt i prick på hela den här diskussionen! :tummenupp
Hade jag kunnat ge mer än ett "gilla" hade jag gjort det.
Sist jag diskuterade kärnkraft med en kärnkrafts-motståndare blev jag så trött så jag låtsades svara i telefon, räckte över den och sa:-"Det är 70-talet som ringer och vill ha tillbaka sina argument."...
Inte så vuxet och bra för dialogen men jag blev bara så trött. :(

Och den här meningen är ju fantastiskt roligt om den inte varit så sorglig. :hihi

Det gäller tyvärr många politiker och deras beslut.
De vill säkert väl men det blir så fel. :3freak

Ja. Tyvärr så är det ju så. Politikerna som säger sig kämpa för miljön kommer ju ifrån samma lilla klubb för inbördes beundran där inget ifrågasätts vilket tyvärr leder till att man blir lite enkelspårig och mer eller mindre struntar i delar av fakta eftersom man har en på förhand bestämd agenda och bara letar efter fakta som stödjer den agendan.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jo. Jag såg det avsnittet jag också och jag har full förståelse för att det programmet känns enormt övertygande.
Men det stör mig lite att dom i programmet har valt ut fakta. Man tar i stort sett bara med fakta som säger att det bara är vi som påverkar klimatet och utelämnar helt det faktum att exempelvis aktivitet på solfläckar påverkar och att vi har haft en topp i solfläcksaktiviteten dom senaste åren.

Notera också skalan som är i grafen du lade in som dom visade i programmet. Skalan är utelämnad vilket är ett klassiskt knep. Låter man skalan börja på 8 så ser en ökning från 9 till 10 enorm ut. Dvs beroende på vad den faktiskt skalan på grafen är så kan det vara så att CO2 halten idag är enormt mycket högre än den någonsin varit dom senaste 800 000 åren men det kan också betyda att den är en liten aning högre.

Nog för att jag förstår att poängen med programmet är att medvetandegöra att vi påverkar klimatet men när man handplockar data som bara säger det och utelämnar att det finns andra saker som OCKSÅ påverkar så blir jag lite skeptisk.
Det där med att vi borde vara på väg in i en period med lägre CO2 kan ju vara sant men att försöka förutspå det med en nogrannhet som krävs för att kunna uttala sig om vi borde se det nu eller först om 50 eller 100 år är ju i stort sett omöjligt just eftersom det handlar om väldigt långsiktiga tidsperioder och som också har inslag av kaos.

Mycket av det som dom säger i programmet är förvisso sant men enligt min åsikt så var det ett lågvattenmärke i en serie som annars brukar vara ganska bra eftersom dom var lite för onyanserade för att vara riktigt förtroendeingivande.

Jag ser alltid VV med en rejäl nypa skepticism.
Jag tycker det brukar vara rätt ensidigt oavsett ämne.
I just detta fall tror jag dock forskar-kollektivet är rätt enigt.
Till stor del pga av människan så ökar koldioxidnivåerna => temperaturen ökar => ganska tråkiga konsekvenser.
Sen får man inte lyssna på domedagsprofeterna i något läger.

Som nån sa i programmet: -"Det är lättare att ta sig upp ur gropen ju grundare den är."
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja. Tyvärr så är det ju så. Politikerna som säger sig kämpa för miljön kommer ju ifrån samma lilla klubb för inbördes beundran där inget ifrågasätts vilket tyvärr leder till att man blir lite enkelspårig och mer eller mindre struntar i delar av fakta eftersom man har en på förhand bestämd agenda och bara letar efter fakta som stödjer den agendan.

Vilken tur ändå att det bara är miljöpolitiker som är så! :tummenupp :Bugar
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Eller 15 meter, eller 200 meter. Eller menar du på att det finns något som tyder på att mänsklig förbränning av fossilt kol leder till en havsnivåhöjning om två meter?

CO2 ökar. Det går att mäta. Vi släpper ut sjukt mycket genom fossila bränslen samtidigt som vi tar bort sjukt mycket av det som konverterar CO2 till O2. Det är enligt min mening inte helt otänkbart att de två hör ihop.
CO2 och medeltemperatur korrelerar. Om det ena ger det andra eller vice versa låter jag vara osagt. Men de korrelerar.
https://www.iflscience.com/environment/atmospheric-co2-levels-highest-800000-years/
The last time the Earth experienced a comparable concentration of CO2*was 3-5 million years ago. Back then, the temperature was 3°C (5.4°F) warmer and sea level was up to 20 meters (66 feet) higher.
Edit: Hämtat ursprungligen från https://public.wmo.int/en/resources/library/wmo-greenhouse-gas-bulletin No 13
Hade varit lite jobbigt om havsnivåer börjar ticka upp dit, känner jag spontant.

När det redan nu är billigare, och blir billigare för varje år. Om inte redan så om några få år även bättre och stabilare med förnybar energi, varför ska vi hålla krampaktigt kvar vid fossila bränslen? It makes no sense..

Industri-revolutionen gjorde välståndet bättre, tveklöst är det så. För det blev bättre än innan. Då visste man inte riktigt konsekvenserna, men det framgår bättre nu.

Energi-revolutionen som är på gång där vi får tillgång till massiva mängder extremt billig energi på ett enkelt sätt kommer också att föda fram ännu bättre välstånd. Jag är helt övertygad om att där fanns bakåtsträvare då det begav som vägrade anamma framtiden och fortsatte plöja med häst och vagn ett bra tag, men det försvann relativt fort.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag är helt övertygad om att där fanns bakåtsträvare då det begav som vägrade anamma framtiden och fortsatte plöja med häst och vagn ett bra tag, men det försvann relativt fort.
Förut räckte det att åka till Järna så fanns det häst och vagn parkerade utanför ICA pga virrpannorna inom biodynamiken.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vilken tur ändå att det bara är miljöpolitiker som är så! :tummenupp :Bugar

Nej. Det är ju tyvärr så att den där tendensen finns inom i stort sett alla läger. Den är bara lite extra tydlig i fråga om miljöpolitiker. Sen är det ju så om sanningen ska fram att det är ett ännu större problem att ingen någonsin verkar vara villig att stå för någonting man säger. Man säger populistiska saker för att vinna valet och sedan är allt man sagt bortblåst.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag ser alltid VV med en rejäl nypa skepticism.
Jag tycker det brukar vara rätt ensidigt oavsett ämne.
I just detta fall tror jag dock forskar-kollektivet är rätt enigt.
Till stor del pga av människan så ökar koldioxidnivåerna => temperaturen ökar => ganska tråkiga konsekvenser.
Sen får man inte lyssna på domedagsprofeterna i något läger.

Som nån sa i programmet: -"Det är lättare att ta sig upp ur gropen ju grundare den är."

Självklart är det lättare att ta sig ur gropen ju grundare den är.
Och att vi i möjligaste mån bör hålla ner våra utsläpp rent generellt ter sig ju som rätt självklart. Det går det inte på något vettigt sätt att argumentera emot.

Att koldioxid påverkar klimatet eftersom den är en växthusgas är också något som är klarlagt.
Däremot är det inte helt klarlagt hur stor del av temperaturökningen som beror på oss och hur mycket som beror på andra faktorer. Klimatet är helt enkelt så komplicerat att inte ens våra mest avancerade datamodeller kan med någon hög säkerhet kvantifiera effekten.

Med det sagt. Vi ska fokusera på det som ger mest miljönytta alldeles oavsett om det sedan är så att våra koldioxidutsläpp orsakar 1% eller 99 % av temperaturökningen. Och det effektivaste att göra är att få bort kol, olja och gas som energiproducenter. Det är dessutom så att dom energiformerna är dom som orsakar mest andra föroreningar och orsakar mest dödsfall över världen. Dom orsakar årligen fler dödsfall än vad kärnkraften gjort totalt sedan det första kärnkraftverket byggdes.

Vind och solkraft har ju förvisso stora fördelar men det är inte dom som är den kortsiktiga lösningen för att få ner utsläppen. Lösningen är att inte ha så bråttom med att ta ned kärnkraften eftersom en avveckling av kärnkraften ofelbart kommer att leda till ett ökat behov av kol, olja och gas.

Och ska jag vara ärlig så tror jag faktiskt att vi kommer att vara beroende av kärnkraft under en överskådlig framtid. Vi borde lägga krut på att se till att vi kan göra kärnkraften så säker som möjligt och att den får så minimal miljöpåverkan som möjligt istället för att lägga ner den. För den är och kommer att fortsätta vara överlägsen andra energislag i flera tungt vägande avseenden under mycket lång tid framöver.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
CO2 ökar. Det går att mäta. Vi släpper ut sjukt mycket genom fossila bränslen samtidigt som vi tar bort sjukt mycket av det som konverterar CO2 till O2.
Något som man ofta överser i diskussioner om ny teknik och bränsletyper är vad tillverkningen själv, av dessa "mirakelprodukter" släpper ut för emissioner och hur mycket energi som faktiskt går åt. Få tänker på om det energimässigt ens går ihop att producera de "gröna" maskinerna och om de faktiskt gör en positiv skillnad på det stora hela i det långa loppet.
Man är alldeles för upptagen med de direkta följderna som utsläpp av drift att man glömmer bort hela tillverkningsfasen. Att mäta emissioner av drift är mycket enklare än att räkna på tillverkningen och när det gäller att casha in på sina produkter så gör man det gärna lätt för sig. Den "gröna" industrin är inget undantag och det är "business as usual" som gäller. Snabba resultat och grafer och tabeller med selektiv statistik för att höja just sina produkter till skyarna. Det kan man lura många med. Hela nationer och kontinenter. På sätt och vis är det samma räknefel som många oerfarna och dåligt insatta "wantepreneurs" gör när de startar sitt första (kanske sista) företag och värderar sitt bolag högre än de borde eftersom de bara redovisar och beräknar framgången helt baserat på omsättningen och glömmer helt bort att räkna in kostnader. Ett företag som går framåt och hamnar högst upp på önskelistan hos investerare och partners kan i slutändan visa sig vara en förlustaffär på väg mot konkurs. Inte alls ovanligt. Titta bara på vad som hände med SAAB. De levde på lånad tid genom konstgjord andning från staten precis som så många "gröna" lösningar och företag som investerats i utan att någon gjort tillräckligt djupa analyser om hur klokt det egentligen är.

Idag finns det mycket mer bränsleeffektiva fordon med bättre avgasrening än förr. Hela nationer kan svära vid de nya emissionskraven och vill att man skrotar sin "gamla" bil till förmån för de nya och grönare alternativen. Staten har till och med delat ut skrotningspremier i jättebelopp för att få fart på försäljningen och vi köper fler bilar än någonsin men ingen har gjort någon tillräckligt bra kalkyl på om vi faktiskt får lägre utsläpp totalt på det viset.

Man handlar som en novis och lovar jättevinster (miljömässiga) utan att ha något övergripande underlag över totala kostnader. Precis som en tonåring som köper en cykel för en femhundring och säljer för en tusenlapp efter renovering för att sedan se det som en ekonomisk vinst. Problemet är att ungen glömde räkna in ALLA kostnader för jobbet och förbisåg "småsaker" som lokalkostnader, förbrukningsmaterial och arbetstid som redan fanns "gratis" hemma i källaren. Saker som om de saknades hade omöjliggjort färdigställandet men sammanlagt kostat mer än inköp, reservdelar och vinst tillsammans.

Om vi överdriver som fan och säger att en ny diesel släpper ut 90 % mindre avgaser och Co2 än en 20 år gammal bil så skulle man ändå bara gå break even eller plus-minus-noll efter ca. 10 år gentemot vad gammaldiseln har släppt ut under den tiden...då har vi alltså inte ens börjat köra med den nya bilen än utan enbart utsläppen från tillverkningen går upp jämnt emot den gamla bilens driftutsläpp. 10 år senare visar det sig dessutom att de där fantasisiffrorna på mindre utsläpp minst sagt var saltade o man uttrycker sig blygt. Att reparera och uppgradera gmla bilar gynnar miljön bättre på lång sikt. Ovanpå detta så kostar det bra mycket mer att tillverka elbilar i form av batterier och dylikt. Dessutom är det inte många nya bilar som kommer att finnas kvar om 10 år om man realistiskt sett lyssnar på vad de flesta mekaniker vet om moderna bilar. Framförallt batterierna.

När det redan nu är billigare, och blir billigare för varje år. Om inte redan så om några få år även bättre och stabilare med förnybar energi, varför ska vi hålla krampaktigt kvar vid fossila bränslen? It makes no sense..

Även om jag älskar ny teknologi och gärna skulle ha en sån här eldriven leksak för prestandans skull så lurar jag inte mig själv att det är mer miljövänligt. För det första finns inte infrastrukturen för att realistiskt konvertera om fordonsflottan till el inom en snar framtid. Det finns inte något tillräckligt miljövänligt sätt att tillverka den elen som behövs. Kärnkraften är vårt enda realistiska alternativ oavsett hur mycket sol, vind och vatten det ploppar upp. Ska jag vara helt ärlig så är jag inte så sugen på att se en massiv ökning av kärnkraftverk med tanke på riskerna vid en eventuell katastrof. Med bättre säkerhet kommer man långt men med högre krav på produktion där vi använder mer el per person till mer än fordon så ökar riskerna för en olycka. För att inte tala om "hög standard. Det finns en hel planet med fattigt folk som vill leva i samma lyx som oss med telefoner, elvärme elbilar och skit.

För det andra så finns inte någon miljövänlig batteriteknologi än som går att framställa utan att återinföra slaveriet i många länder eller använda enorma mängder naturresurser. Stackarna som gräver fram kobolt tills naglarna ramlar av, utan att knappt få betalt eller inte alls får ju inte mig att vilja stötta "big battery's" skräckvälde. De här jävla elcykelbatterierna..hur fan ska vi återvinna de efter att vi "omsorgsfullt och helt enligt skötselråden" har laddat och laddat ur dem? Inte en jävel som köper de där vet ens om hur man sköter om de för att inte dramatiskt förkorta livslängden. Om inte batterivård ens finns i åtanke, hur ska man då inbilla sig att resten av hojen tas om hand?

Detta gäller inte i samma utsträckning motorcyklar som generellt körs av en större skara entusiaster än elcyklister men med mindre skötsel, oljekladd och underhåll som lockbete så kommer det gapet att minska både inom cykel, bil och motorcykelindustrin när vi går över till eldrift. Då står vi där om 100 år...med kuken i handen... och så undrar vi hur fan det kunde gå så här.

så........ För det tredje så är det hur lätt som helst att i en oljekris, konvertera om förbränningsmotorer till andra, alternativa bränslen. En bensinare kan man i princip "choka" och köra på allt från etanol till terpentin och thinner. En diesel kan man nästan omodifierad köra på frityrfett och ister från kallpressade miljöpartister.
En elmotor.... ja visst kan du få elen från alternativa källor också men det finns helt enkelt väldigt logiska och lätt påvisade anledningar till varför vi ska "hålla krampaktigt kvar vid fossila bränslen? It makes a lot of sense.
Kör så det ryker och sen hittar vi på nåt nytt längs vägen. Vi behöver alla lösningar på en gång. Vi kan inte bara byta ut allt i ett svep och tro att vi gör någon nytta på det viset. It makes no sense.

Industri-revolutionen gjorde välståndet bättre, tveklöst är det så. För det blev bättre än innan. Då visste man inte riktigt konsekvenserna, men det framgår bättre nu.

Om 100 år kommer man att tala likadant om eldrivna fordon. Vi har inte en aning om vad vi kommer att göra med planeten genom att flänga batterier runt i naturen när det visar sig att de inte återvinns på rätt sett överallt precis som med dagens och gårdagens teknik. Det spelar tyvärr inte så stor roll på planetens ekosystem vad vi svenskar gör rätt om de flesta homo sapiens ändå gör det som är enklast för dem. Business as usual.

"Meet the new boss. The same as the old boss"
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Jag ber om ursäkt för det något krystade och korta inlägget. Jag kan utveckla om ni vill :näsblod
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Jag älskar vridet och kraften hos eldrift men såhär ser jag på elfordonsmarknaden:

 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top