Elhojar

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Funkar o funkar ...

Tyskarna bygger inte mer solcellsparker eller vindsnurror heller har jag läst.

Överproduktion på sommaren så då får de exportera med förlust och på vintern ger det för lite då är det gas och kol som måste användas.
Kärnkraft är väl förbjudet i Tyskland?
Läsa saker kan man göra lite varstans. Sen om det är sant eller inte får man nuförtiden dessvärre ta reda på själv.
Enligt https://www.energy-charts.de/power_inst.htm?year=all&period=annual&type=power_inst så tycker jag det ser ut som de bygger mer för varje år som går?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
El måste ju huvudsakligen produceras i samma ögonblick som den förbrukas. Har du inte reglerkraft så är du beroende av att kunna köpa och sälja reglerkraft från dina grannar. Har du inte det så behövs det inte speciellt mycket överförbrukning innan nätet havererar med stora elavbrott som följd.

Ju mer oreglerad kraft du har (Vind, sol) desto med reglerkraft måste du ha (Kärnkraft, kolkraft, vattenkraft) för att kunna jämna ut variationerna.

Man behöver inte gå så långt från Sverige för att hitta andra alternativ än ångmaskiner och vattenkraft. Det här ett år gammalt...
Har man en elhoj eller elbil ansluten kan den kanske också användas som ackumulator...

Allt fler låter elbolagen utnyttja sitt hem som ellager. I takt med att en större del av elen produceras med sol- och vindkraft måste vi anpassa vår förbrukning efter vädret. Elbolagen tävlar om att komma ut på marknaden med lösningar som gör det möjligt att utnyttja hushållsel för att balansera elproduktionen.
....

- I ett eluppvärmt hem kan man köpa apparater som justerar bort elen från till exempel batterierna i rummet, golvvärmen i badrummet eller vattenboilern, säger Minna Näsman.
...
- Kunderna i Finland är ju vana vid att varmvattenberedarna går på klockan tio eller elva på kvällen. Fortum styr förbrukningen av varmvattenberedaren enligt elsystemets behov. I stället för att allt går på klockan tio så går beredaren på kanske klockan ett, tre och fyra, men ändå så att vattnet är varmt på morgonen när man vill duscha.
...
Också riktiga ackumulatorer behövs då allt fler försörjer sig med egen el

.....
Elbolagen satsar också på andra lösningar för att jämna ut variationen i elproduktion. Både Fortum och Helen har byggt ackumulatorcentraler. De består av samma typ av ackumulatorer som vanliga mobilackumulatorer, men de är större och kan kopplas ihop för att jämna ut variationerna i elproduktionen.

- Vi har ju ett stort ellager i Södervik i Helsingfors som är kopplat till vårt solkraftverk bredvid lagret. Det lagrar el som inte konsumeras i elnätet då solen skiner, säger Minna Näsman.

Hon påpekar att enskilda hushåll också kan köpa mindre ackumulatorer.

- Sedan kan man lagra elen från sina egna solpaneler på dagen och kanske använda den på kvällen när man vill diska eller göra något annat. Den privata ackumulatorn kan också fungera som ellager som balanserar elnätet om kunden vill. Allt fler skaffar ju till exempel solpaneler och försörjer sig i ökande grad med egen el. Det är ju den framtiden vi går mot.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018...er-for-vind-och-solenergi-elbolagen-tavlar-om
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
nästa problem med elfordon är väl miljöpåverkan som batteri tillverkningen ställer till med. i princip min enda erfarenhet av prylar med moderna batterier är väl iof bara mobiltelefoner. och batterierna i dom brukar väl ca 60% vara kvar av kapaciteten efter 2-2,5 år behöver man byta batteri tex efter 5 år i ett elfordon så blir det nog ett netto minus för miljön
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Man behöver inte gå så långt från Sverige för att hitta andra alternativ än ångmaskiner och vattenkraft. Det här ett år gammalt...
Har man en elhoj eller elbil ansluten kan den kanske också användas som ackumulator...

Text
[/I]
https://svenska.yle.fi/artikel/2018...er-for-vind-och-solenergi-elbolagen-tavlar-om


Personligen hade jag inte varit så glad om min batteribil hade använts som energilager, dels för att det sliter på batteriet, dels för att jag kanske ska köra en lite längre sträcka på morgonen och behöver ha "full tank", men också för att jag inte gillar att någon annan ska ha kontroll över mina ägodelar.
Tyvärr drar ju fordonsindustrin åt det hållet där ägandet och det ansvar/stolhet som kommer med det försvinner till förmån för leasing, autonoma bilar som fungerar som en slags taxi mm.

Gällande elhojar så mötte jag två stycken el-trailhojar i mtb spåret här i byn ihöstas. Såg riktigt kul ut faktiskt och möjligheten att kunna ut och köra en sorts enduro light utanför husknuten lockar. I det fallet är ljudlösheten och smidigheten en stor fördel och just dessa hade däck som var snälla mot underlaget också.

Tyvärr är ju batterierna fortfarande katastrofdåliga med usel energidensitet och dålig räckvidd. Hoppas att man löser problemen med flödesbatterier i en snar framtid så att man åtminstånde kan ha med sig el i vätskeform och "tanka".
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
nästa problem med elfordon är väl miljöpåverkan som batteri tillverkningen ställer till med. i princip min enda erfarenhet av prylar med moderna batterier är väl iof bara mobiltelefoner. och batterierna i dom brukar väl ca 60% vara kvar av kapaciteten efter 2-2,5 år behöver man byta batteri tex efter 5 år i ett elfordon så blir det nog ett netto minus för miljön

Det är hittills ett mindre problem än förväntat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_vehicle_battery#Lifespan
As of December 2016, the world's all-time best-selling electric car is the Nissan Leaf, with more than 250,000 units sold since its inception in 2010.[108] Nissan stated in 2015 that until then only 0.01 percent of batteries had to be replaced because of failures or problems and then only because of externally inflicted damage. There are a few vehicles that have already covered more than 200,000 km; none of these had any problems with the battery.[109]
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Personligen hade jag inte varit så glad om min batteribil hade använts som energilager, dels för att det sliter på batteriet, dels för att jag kanske ska köra en lite längre sträcka på morgonen och behöver ha "full tank", men också för att jag inte gillar att någon annan ska ha kontroll över mina ägodelar.
Tyvärr drar ju fordonsindustrin åt det hållet där ägandet och det ansvar/stolhet som kommer med det försvinner till förmån för leasing, autonoma bilar som fungerar som en slags taxi mm.

Gällande elhojar så mötte jag två stycken el-trailhojar i mtb spåret här i byn ihöstas. Såg riktigt kul ut faktiskt och möjligheten att kunna ut och köra en sorts enduro light utanför husknuten lockar. I det fallet är ljudlösheten och smidigheten en stor fördel och just dessa hade däck som var snälla mot underlaget också.

Tyvärr är ju batterierna fortfarande katastrofdåliga med usel energidensitet och dålig räckvidd. Hoppas att man löser problemen med flödesbatterier i en snar framtid så att man åtminstånde kan ha med sig el i vätskeform och "tanka".

Jag kan absolut tänka mig att man kan reglera detta på ekonomiskt vis, dvs all balansering, dvs "ut", får du betalt för och så kan du stänga av "ut" när du vill maxa laddningen eller ha beredskap för full tank.

Detta sker ju redan hos de som tex har större solanläggningar hemma och är inkopplade på nätet, du betalar för det du förbrukar och får betalt för överskottet.

Det är alltså inte ens ett teoretiskt problem utan det är löst sedan många år. Finns ett överskott i produktionen måste man kunna magasinera upp det och då är batteribank ETT sätt. Tänk dig att du i villan redan har tre batteribankar, bilen är det fjärde. Snabbladdning blir inga problem, kapaciteten blir inga problem, effekttoppar blir inga problem etc.

Det är här utvecklingen sker som jag ser det.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag kan absolut tänka mig att man kan reglera detta på ekonomiskt vis, dvs all balansering, dvs "ut", får du betalt för och så kan du stänga av "ut" när du vill maxa laddningen eller ha beredskap för full tank.

Detta sker ju redan hos de som tex har större solanläggningar hemma och är inkopplade på nätet, du betalar för det du förbrukar och får betalt för överskottet.

Det är alltså inte ens ett teoretiskt problem utan det är löst sedan många år. Finns ett överskott i produktionen måste man kunna magasinera upp det och då är batteribank ETT sätt. Tänk dig att du i villan redan har tre batteribankar, bilen är det fjärde. Snabbladdning blir inga problem, kapaciteten blir inga problem, effekttoppar blir inga problem etc.

Det är här utvecklingen sker som jag ser det.

Ja så blir det förhoppningsvis. Man kan se det som att man säljer tjänsten "Balansering av nät" till nätägarna.

Solceller och andra intermittenta kraftslag har skapat problemet som artikeln belyser.
Tidigare så var det så att man av de flesta elbolag fick mindre betalt för elen man levererar ut på nätet än elen man man köper. Har kanske ändrats nu på senare år men som jag vet så sker ingen nettodebitering per månad eller år.

Överskott kan annars förhindras innan de uppstår om man har kraftkällor som medger det. Alternativt kan man också exportera eller ha sådana nät att effekter kan föras från områden med överskott till områden med underskott på annat vis än idag.
Vem ska tex betala för de där tre batteribankerna och vad kommer de att kosta?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ja så blir det förhoppningsvis. Man kan se det som att man säljer tjänsten "Balansering av nät" till nätägarna.

Solceller och andra intermittenta kraftslag har skapat problemet som artikeln belyser.
Tidigare så var det så att man av de flesta elbolag fick mindre betalt för elen man levererar ut på nätet än elen man man köper. Har kanske ändrats nu på senare år men som jag vet så sker ingen nettodebitering per månad eller år.

Överskott kan annars förhindras innan de uppstår om man har kraftkällor som medger det. Alternativt kan man också exportera eller ha sådana nät att effekter kan föras från områden med överskott till områden med underskott på annat vis än idag.
Vem ska tex betala för de där tre batteribankerna och vad kommer de att kosta?

Fan va kul jag ska ha med min räkning till elbolaget! ”I år är er avgift höjd med 5% för Doolars ellagring behöver bygga ut systemet. Vi beklagar prishöjningen, men för att kunna säkerställa nätets tillförlitlighet är detta en nödvändighet”. :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja så blir det förhoppningsvis. Man kan se det som att man säljer tjänsten "Balansering av nät" till nätägarna.

Solceller och andra intermittenta kraftslag har skapat problemet som artikeln belyser.
Tidigare så var det så att man av de flesta elbolag fick mindre betalt för elen man levererar ut på nätet än elen man man köper. Har kanske ändrats nu på senare år men som jag vet så sker ingen nettodebitering per månad eller år.

Överskott kan annars förhindras innan de uppstår om man har kraftkällor som medger det. Alternativt kan man också exportera eller ha sådana nät att effekter kan föras från områden med överskott till områden med underskott på annat vis än idag.
Vem ska tex betala för de där tre batteribankerna och vad kommer de att kosta?

Jag tror att det kommer att ge sig rätt bra annars blir det ju ingen utbyggnad liksom...


Buy quality, cry once
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag tror att det kommer att ge sig rätt bra annars blir det ju ingen utbyggnad liksom...


Buy quality, cry once

Jag är rädd för att politruken tänker tvärt om.
Utbyggnaden av förnybar intermittent kraft kommer ske, hur det sedan kommer ge sig för vanliga Sven Svensson räknat som bättre eller sämre än idag är oklart. Kanske kommer man helt enkelt inte ha råd att inte ha alla sina vitvaror uppkopplade mot elnätet.
Tvätta när man vill: 5 kr/kWh
Tvätta när elnätet säger att det är ok: 1 kr/kWh.

Eller så blir det skitbra...kanske.

https://www.nyteknik.se/energi/har-ar-priset-for-100-procent-fornybar-el-6879456
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag skiter i prestation, pris, och kort-schlong associationer... jag ska jävlar i mig ha kontrollerade explosioner mellan benen och loud pipes i röven!

Sen får det kosta både körkort och utfrysning på social media.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag skiter i prestation, pris, och kort-schlong associationer... jag ska jävlar i mig ha kontrollerade explosioner mellan benen och loud pipes i röven!

Sen får det kosta både körkort och utfrysning på social media.
Hade det funkat för dig om det stod E85 på pumpen istället för 95 oktan? Om merparten av fordonen går på el _kan_ vi tillverka sprit till de som är kvar och vill/behöver köra med förbränningsmotorer.

Personligen är jag ideologiskt emot det. Sprit ska man värma kroppen och själen med, inte elda upp! Det är spritmissbruk av den grövsta sorten!!.

Men jag kan ha överseende med det om det i sin tur gör att vi kan lägga av att betala beskyddar-pengar till oönskade länder. Fy fan för att pytsa in miljoner och åter miljoner varje år till de där norrbaggarna. De behöver inte våra surt förvärvade slantar!
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
nu är det väl så att apple går inte ut och säger att våra batterier har lite drygt halva effekten kvar efter ett par år.går jag in på batteri på min lur så står det att det skall vara 90% kapacitet kvar på batteriet och det är det defenitivt inte.men men jag kan ha fel vad det gäller elfordonsbatterier

Mobiler har en förväntad livslängd på ett till två år, så batteriets livslängd offras för prispress.
Bilar är lite annorlunda fortfarande. Sedan ingår ofta kontroll av batterierna, och om tillverkaren inte byggt helkassa batterier, även utbyte av dåliga, i servicen.
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Mobiler har en förväntad livslängd på ett till två år, så batteriets livslängd offras för prispress.
Bilar är lite annorlunda fortfarande. Sedan ingår ofta kontroll av batterierna, och om tillverkaren inte byggt helkassa batterier, även utbyte av dåliga, i servicen.

hoppas du har rätt annars tycker jag rätt synd om dom som köpt fordonen
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hur ser marknaden ut för chipning / jailbreaking?? Borde finnas fina möjligheter att dra på tills lindningarna glöder...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
hoppas du har rätt annars tycker jag rätt synd om dom som köpt fordonen
Förutom nämnt ovan så finns det mycket mer avancerad BMS (Battery Management System) i bilarna. Större möjligheter att balansera individuella celler. Bättre möjligheter att ha Batterivärmning/kylning för att hålla cellerna inom optimalt område. Etc.
I mobiltelefoner så cyklas batterierna (gå från 100->0->100) nästan dagligen. De utsätts för mer extrem värme (ligger i solen på sommaren). Finns bara en cell som måste stå för all energi.

Tyvärr så har de flesta bara erfarenhet från mobiltelefoner och tror att elbilar är samma sak. Så är det inte.

En liknelse vore om om de flesta i Sverige köpt sig vars en luftkyld kinamoppe på Jula och sen tycker att motorcyklar är skit för de bara går sönder hela tiden.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Läste häromdagen om en kille som fått nytt batteri tre gånger i sin Chevrolet elbil. Enstaka celler som sagt upp sig och tydligen var det inte uppbyggt i moduler som på exempelvis VW
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top