Elhojar

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Men hur ska man leverera en hoj med batteri på 20kWh+BMS+en fet motor med tillhörande rejäl kraftelektronik till en vikt av under 226 kg???
Jag är inte i närheten av att få ihop den uträkningen men jag hoppas jag har fel.

Hoppas jag med!Men jag struntar FULLSTÄNDIGT i 300+ km räckvidd; jag vill ha en hoj RACEhoj med 80 km räckvidd i racetempo och 200 hp! Vikten på det tro? 175 kg?:banana:banana:banana:banana
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Inom ett år kommer nya energitätare batterier som dessutom blir billigare. En elmotor på +200 hk är idag otroligt liten och lätt. Skulle gissa kring 30-35 kilo. Någonstans läste jag att bakre motorn på en Tesla P85D (som har typ 400-nånting hk, den främre 200-nånting) väger 47 kilo... Utvecklingen går oerhört snabbt inom detta område just nu!

Gôrgôtt!!!:):):)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Inom ett år kommer nya energitätare batterier som dessutom blir billigare. En elmotor på +200 hk är idag otroligt liten och lätt. Skulle gissa kring 30-35 kilo. Någonstans läste jag att bakre motorn på en Tesla P85D (som har typ 400-nånting hk, den främre 200-nånting) väger 47 kilo... Utvecklingen går oerhört snabbt inom detta område just nu!

Går just batterivikten/kWh ner i snabb takt just nu?
Det skulle jag gärna se en graf på.

Elmotorerna har verkligen blivit mycket lättare de senaste åren men jag tror fortfarande inte en 150kW-motor med controller och kablage monterad och klar väger in på under 50kg. BMS ink laddare minst 10kg? Batteri monterat och klart 100kg i bästa fall. Chassie mm 100kg.

Jag tycker jag har räknat snålt redan så var ska man hitta 35kg?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Går just batterivikten/kWh ner i snabb takt just nu?
Det skulle jag gärna se en graf på.

Elmotorerna har verkligen blivit mycket lättare de senaste åren men jag tror fortfarande inte en 150kW-motor med controller och kablage monterad och klar väger in på under 50kg. BMS ink laddare minst 10kg? Batteri monterat och klart 100kg i bästa fall. Chassie mm 100kg.

Jag tycker jag har räknat snålt redan så var ska man hitta 35kg?

Obs gammal artikel. Grafer kring batteriutveckling finns en googling bort, just nu pratas det om det är 6 mån bort eller något år. Tesla M3 har tex redan fått mjukvarukodning för att hantera 100kWh batteri och Cybertruckens spec i princip kräver de nya batterierna för att nå både pris- och prestandaspec.
Även andra tillverkare har dessa i pipen.


https://chargedevs.com/newswire/elo...io-is-the-challenge-with-ac-induction-motors/



Buy quality, cry once
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Går just batterivikten/kWh ner i snabb takt just nu?
Det skulle jag gärna se en graf på.

Elmotorerna har verkligen blivit mycket lättare de senaste åren men jag tror fortfarande inte en 150kW-motor med controller och kablage monterad och klar väger in på under 50kg. BMS ink laddare minst 10kg? Batteri monterat och klart 100kg i bästa fall. Chassie mm 100kg.

Jag tycker jag har räknat snålt redan så var ska man hitta 35kg?
T.ex Kan de använda sig av Litium-Polymer eller prismatiska istället för cylindriska Litium-Ion
battery-comparison-energy-density.jpg
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hoppas jag med!Men jag struntar FULLSTÄNDIGT i 300+ km räckvidd; jag vill ha en hoj RACEhoj med 80 km räckvidd i racetempo och 200 hp! Vikten på det tro? 175 kg?:banana:banana:banana:banana

Racetempo är tyvärr extremt energitörstigt: Full gas så mycket som möjligt och sedan bromsa bort en stor del av tillförd energi inför kurvorna. Regen funkar dåligt eftersom tillgängligt grepp på drivande hjul är minimalt.

Snaefell Mountain Course är endast 60km och Mugen Shindens kolfiberhoj som ska kunna gå ett varv har en angiven vikt av ca 250kg och effekt på 165hp. Iofs en bana med mycket hög snittfart men det visar ändå på problemet med energidensitet.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Racetempo är tyvärr extremt energitörstigt: Full gas så mycket som möjligt och sedan bromsa bort en stor del av tillförd energi inför kurvorna.

Jo, jag märkte det när jag lånade Morris Energica; full mutter sög MYCKET energi!!! Men jag vill ÄNDÅ ha en sådan, och hoppas på att BrooklynS har rätt!:tummenupp
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Obs gammal artikel. Grafer kring batteriutveckling finns en googling bort, just nu pratas det om det är 6 mån bort eller något år. Tesla M3 har tex redan fått mjukvarukodning för att hantera 100kWh batteri och Cybertruckens spec i princip kräver de nya batterierna för att nå både pris- och prestandaspec.
Även andra tillverkare har dessa i pipen.


https://chargedevs.com/newswire/elo...io-is-the-challenge-with-ac-induction-motors/
Den artikeln handlade inte om batterier. :va

T.ex Kan de använda sig av Litium-Polymer eller prismatiska istället för cylindriska Litium-Ion
battery-comparison-energy-density.jpg
Så vad blir vikten på ett batteri på 20kWh som ligger i absoluta toppen av diagrammet?

Jo, jag märkte det när jag lånade Morris Energica; full mutter sög MYCKET energi!!! Men jag vill ÄNDÅ ha en sådan, och hoppas på att BrooklynS har rätt!:tummenupp

Du kommer få den, var lugn för det. Det kommer dock ta några år till så lägg inte hjälmen på hyllan innan du uppnått pensionsålder.:tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Artikeln handlade om vikten på moderna elmotorer.

Grafer kring batteriutveckling kan du sannolikt googla upp väldigt enkelt eftersom de diskuterats ganska ingående de senaste åren.


Buy quality, cry once
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Så vad blir vikten på ett batteri på 20kWh som ligger i absoluta toppen av diagrammet?
0,2kWh/kg -> 100kg för 20kWh. Har för mig att den bilden har några år på nacken så kan vara bättre än så nu. Absolut inte omöjligt att komma ner i den vikten om de kör ramen i typ kolfiber.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är nog inte helt orimligt om de hittat ett bra lättviktsbatteri. Högpresterande elmotorer väger otroligt lite. Sen väljer de att lägga sig ganska högt i pris och kan t.ex då byta ut stor del av ramen mot dyrare lättviktsmaterial. Ska som sagt bli riktigt intressant att se hur de valt att konstruera det hela.

Dyr? Är yamaha r1 billigare eller ducati v4? Nya honda cbr-rr ligger också runt 250+k. agusta, bmw triump har modeller 250+k HD såg jag ha bojsänken på dryga 500k

Då känns 250k för ny teknik med den prestandan och uppstart företag som mycket rimligt..

Nä nu skall jag åka o titta på en beg tesla:tummenupp
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Dyr? Är yamaha r1 billigare eller ducati v4? Nya honda cbr-rr ligger också runt 250+k. agusta, bmw triump har modeller 250+k HD såg jag ha bojsänken på dryga 500k

Då känns 250k för ny teknik med den prestandan och uppstart företag som mycket rimligt..

Nä nu skall jag åka o titta på en beg tesla:tummenupp
Nej det var lite det jag var inne på. Istället för att satsa på en 125.000:- maskin så går de (likt Tesla) på det dyra SuperSport-segmentet och därmed får mer ekonomisk frihet. Så slipper de göra så många kompromisser med t.ex material-val av rent ekonomiska skäl. Då kan man redan idag bygga en potent maskin om folket är lite driftiga.

(Tips från coachen om du är intresserad av Tesla är att regga dig på https://teslaclubsweden.se. Där finns massor med matnyttig info och en hel drös med folk som gärna hjälper till att svara på frågor. Lite som teknikforumet här på SH.)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nej det var lite det jag var inne på. Istället för att satsa på en 125.000:- maskin så går de (likt Tesla) på det dyra SuperSport-segmentet och därmed får mer ekonomisk frihet. Så slipper de göra så många kompromisser med t.ex material-val av rent ekonomiska skäl. Då kan man redan idag bygga en potent maskin om folket är lite driftiga.

(Tips från coachen om du är intresserad av Tesla är att regga dig på https://teslaclubsweden.se. Där finns massor med matnyttig info och en hel drös med folk som gärna hjälper till att svara på frågor. Lite som teknikforumet här på SH.)

Tackar mjukast för tippset om teslaclubsweden.

Detta med lagom effekt gäller ju elbilar också typ varenda elbil skall ju ha minst 3-400hp. Jag har ju inte mer än 95hp i min diesel astra och behöver inte mera jag har sällan mera bråttom än att 160km i timmen räcker.

Sjuk prestanda på S ludicrous:Bugar:Bugar men minsta S har väll 388 hp eller finns det mindre motor?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Tackar mjukast för tippset om teslaclubsweden.

Detta med lagom effekt gäller ju elbilar också typ varenda elbil skall ju ha minst 3-400hp. Jag har ju inte mer än 95hp i min diesel astra och behöver inte mera jag har sällan mera bråttom än att 160km i timmen räcker.

Sjuk prestanda på S ludicrous:Bugar:Bugar men minsta S har väll 388 hp eller finns det mindre motor?
Nej det är nog rätt, blir inte mycket "sämre" än så. Finns eventuellt någon unik bakhjulsdriven som bara såldes i något enstaka ex med lite över 300hp om jag inte minns fel :fyllisar
Vissa tidiga Model S är däremot felreggade hos transportstyrelsen som 69kW. Det är jättefel.. :brynad
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är svårt att jämföra effekten på en elmotor och en fossilmotor. På en elmotor har man Max vridmoment från noll vilket gör att även en svagare elmotor upplevs otroligt stark. En fossilmotor som ger maxeffekt på en hoj i denna klass varvar på andra sidan 11.000 rpm, utvecklar massor av ljud och värme samt behöver nog ligga på åtminstone 9.000 rpm för att ge vridmoment som dessutom är rätt lågt.

Vill man prova elhoj i billigare segment finns ju KTM-s elektriska Freeride som enligt uppgift skall vara väldigt skoj att köra när man vant sig.

Jag är övertygad om att vi kommer att titta tillbaka på denna brytningstid med en känsla av ”hur tänkte vi”. Om fem år kommer elracinghojarna att spöa skiten ur dagens supersport.


Buy quality, cry once
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ktm's E-XC är faktiskt riktigt rolig (för dess tilltänkta användning, tekniskt i skogen). Lite avigt att inte kunna blippa kopplingen så man får lära om s.a.s.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top