Elhojar

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, på bilar med konventionella bromssystem finns det väl egentligen trippelredundans om man räknar in såväl dubbla bromskretsar som handbroms. Bilvärlden är väl på väg mot brake-by-wire, vilket då fortfarande kräver någon form av oberoende redundant backupsystem.

Skulle vara intressant att se hur reglerna ser ut på MC-sidan. Om det t ex skulle räcka med att ha en konventionell hydraulisk frambroms som orkar hålla emot en skenande elmotor som driver bakhjulet kvarstår ju ändå frågan hur det påverkar kördynamiken i en nödsituation. Vad händer t ex om motorn börjar skena mitt i en kurva? Någon möjlighet att frikoppla finns ju inte heller.

Skulle ju kunna vara så att någon form av backupsystem för bakbromsen kommer när hojen väl är färdig för produktion, även om det iofs är märkligt att de nu skriver att den enbart har motorbroms bak. Kanske hoppas de på förändring av regelverk eller så har de byggt in någon slags finurligt oberoende nödbromssystem i fälgen.

Enda sättet stoppa en skenande MC med drivning på bakhjul med broms är tillräckligt kraftig bakbroms.
Framhjulet måste ju ha kontakt med marken för att kunna bromsa MCn.
Men nödbroms med elmotor är ju enklast med Extra Överdimensionerad strömbrytare = Överdimensionerad Kontaktor. Som bryter strömmen. En Extra Överdimensionerad Kontaktor i serie med Driftkontaktorn används i andra sammanhang när man ska stoppa elmotor i nödsituation.
Tex hindra en kompressor passera högsta tillåtet tryck.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ännu en fördel för elhojarna. En ryss som testar att sänka hela hojen och sen köra direkt igen (bland annat).
Visst hade det funkat till viss del genom att sätta en snorkel på hoj med förbränningsmotor (så länge man inte trillar och vattnet inte blir för djupt), men att sänka hela hojen under vatten hade funkat mindre bra.
https://youtu.be/dgo6QOYTQuQ
 

Raderad medlem 51742

Guest
Enda sättet stoppa en skenande MC med drivning på bakhjul är tillräckligt kraftig bakbroms.
Framhjulet måste ju ha kontakt med marken för att kunna bromsa MCn.

Ja precis, var bland annat det jag avsåg när jag undrade hur det skulle påverka kördynamiken i en nödsituation. Förutom det generella problemet att med hjälp av enbart frambromsen stoppa en hoj med skenande drivning på bakhjulet när den kör rakt fram blir ju problemet ännu värre om det inträffar i en kurva.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alltså dags att snabbt ta patent på samma sak för trackday-bruk, det vill säga laddning genom depåstödet...?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ny startup från Italien: https://www.rideapart.com/articles/389862/vins-ev01-prototype-electric-motorcycle/
Fronten ser ut som en ondskefull seriefigur :va
vins-ev-01-prototype.jpg
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
När jag specar en Energica Evo med smidda aluhjul och öhlins kostar den som en Ducce V4R, samma med amerikanska Lightning. Skulle hemskt gärna köpa en, men priset måste ner innan det blir intressant.
Kan inte vänta på att japanerna börjar släppa lite elektriska sporthojar.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Segway har byggt en elhoj.
Den verkar vara lika bra på bankörning som vilken Segway som helst.
Den här verkar ju rätt trist, i alla fall verkar den inte vilja svänga så bra om man ska tro teasern de släppt.
Men framtagandet är kanske i sin linda, kanske blir det något bra av den i slutändan. Men fan tro´t....

https://www.youtube.com/watch?v=Y_rMaxzMdb0
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Segway har byggt en elhoj.
Den verkar vara lika bra på bankörning som vilken Segway som helst.
Den här verkar ju rätt trist, i alla fall verkar den inte vilja svänga så bra om man ska tro teasern de släppt.
Men framtagandet är kanske i sin linda, kanske blir det något bra av den i slutändan. Men fan tro´t....

https://www.youtube.com/watch?v=Y_rMaxzMdb0

Jamen EN gång var ekipaget GANSKA nära apex!!! Och 27 graders nedlägg är också ett nedlägg!:fakta:)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Segway ftw:tummenupp:tummenupp

(fn puckåtta när man tror sig få förstahandsinfo på internet)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1

Till detta kommer Damons system Shift. Lösningen innebär att föraren kan byta körställning, från den hos en sporthoj till en mer upprätt position som passar bättre för stadskörning. Med ett knapptryck flyttas sadel, styre och fotpinnar samtidigt som vindrutan sänks eller höjs

Det där vill jag klämma och känna på. Spontant känns det riktigt smart. Transformers är på gång! :brynad :banana
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det verkar poppis att komma ut med hojar för den elektriska marknaden.

https://www.youtube.com/watch?v=UnnhitEcUbI

Damon kan bli intressant att följa, de har uttalat att de vill bli hojvärldens Tesla :tummenup


Det där vill jag klämma och känna på. Spontant känns det riktigt smart. Transformers är på gång! :brynad :banana

Ser ju hyperintressant ut:

Nyteknik skrev:
Modellen väger under 226 kg och elmotorn på 200 hästkrafter/150 kW ger accelerationen 0-96 km/h på mindre än tre sekunder, med topphastigheten 321 km/h.
Det vätskekylda batteripacket på 20 kWh ger en räckvidd på 321 kilometer vid landsvägskörning och 483 km i stadstrafik, enligt företaget.

Men hur ska man leverera en hoj med batteri på 20kWh+BMS+en fet motor med tillhörande rejäl kraftelektronik till en vikt av under 226 kg???
Jag är inte i närheten av att få ihop den uträkningen men jag hoppas jag har fel.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Inom ett år kommer nya energitätare batterier som dessutom blir billigare. En elmotor på +200 hk är idag otroligt liten och lätt. Skulle gissa kring 30-35 kilo. Någonstans läste jag att bakre motorn på en Tesla P85D (som har typ 400-nånting hk, den främre 200-nånting) väger 47 kilo... Utvecklingen går oerhört snabbt inom detta område just nu!
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ser ju hyperintressant ut:



Men hur ska man leverera en hoj med batteri på 20kWh+BMS+en fet motor med tillhörande rejäl kraftelektronik till en vikt av under 226 kg???
Jag är inte i närheten av att få ihop den uträkningen men jag hoppas jag har fel.
Är nog inte helt orimligt om de hittat ett bra lättviktsbatteri. Högpresterande elmotorer väger otroligt lite. Sen väljer de att lägga sig ganska högt i pris och kan t.ex då byta ut stor del av ramen mot dyrare lättviktsmaterial. Ska som sagt bli riktigt intressant att se hur de valt att konstruera det hela.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top