Elhojar

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Är det bara jag som bygger en känsla på mina sinnen? Att gå på speedway där det mullrar på lite gött vid starten (jag vet att det lät mer förr), doften och till och med smaken man känner av risinolja eller vad det nu är som lägger sig som ett moln över publiken. Dessutom se hur hojarna flyger förbi i kurvorna är ju en fröjd för synen. Tar man bort alla sinnen förutom synen av elhojar på banan blir det inte mycket kvar. Som Formel E exempelvis. En stor smaklös bilbana i mitt tycke.

Men så får du inte tycka för då är du bakåtsträvare! :7peta:D:tummenupp
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Men varför kan inte Sverige ersätta med annat utan att stanna? :va

Varför fungerar det i Tyskland? :va

Är tyskarna klokare än svenskar? :va
Kanske uttryckte mig dåligt.

Att ta bort 8GW från vår elproduktionen kan vi inte göra, för då stannar Sverige.
Alltså måste vi antingen:
* Ersätta det med annat inom landet
* Förlita oss på utländsk el
* Magiskt ta bort 8GW konsumtion.
För om vi inte gör något av ovan får vi helt enkelt strömavbrott.

Tyskland har byggt _jättemycket_ vind och solkraft (se länk ovan) och bygger mer för varje dag som går. Därför ligger de på nettoexport. Därför klarar de att stänga ner kol/kärnkraftverk

Sverige ligger också på nettoexport både historiskt och just nu. Främst för att Finland ligger på förhållandevis jättemycket nettoimport (ca 2,5GW). De importerar konstant från mestadels Sverige, Norge och Ryssland.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Funkar och funkar. Ibland skyghögt elpris, ibland lägre än Glocalnet och ibland tom negativa elpriser.
Precis denna sits som Australien haft i många år, plågat av blackouts och svindyra gasverk som kickar in (om man har tur) när det är effektbrist. Som ett jättebatteri från en viss känd amerikansk biltillverkare nu har rått bot på, till största del.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Precis denna sits som Australien haft i många år, plågat av blackouts och svindyra gasverk som kickar in (om man har tur) när det är effektbrist. Som ett jättebatteri från en viss känd amerikansk biltillverkare nu har rått bot på, till största del.

Hur har Australien hamnat i denna sits? Näten som blivit opålitliga iom sol/vind-kraft?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hur har Australien hamnat i denna sits? Näten som blivit opålitliga iom sol/vind-kraft?
Näten i Australien har varit opålitliga även innan utbyggnad av sol/vind-kraft. Men har löst det på ett hyfsat smart sätt enligt mig.
För oavsett metod att producera elen med så svajar efterfrågan ganska vilt över både dygn och säsong. Alltså måste man kunna lösa svajande efterfrågan med matchande produktion, både på dygn och säsong på ett smart sätt.
Tidigare har de haft så kallade gas peaker plants som funkat dåligt och kostat massor. Med blackouts som konsekvens. Detta har man nu gjort ett fantastiskt lyckat proof-of-concept med ett jättestort batteri som man placerat vid en stor vindpark som agerar reglerkraft. De har aldrig haft så stabilt nät innan och batteriet har snart betalat sig självt i minskade utgifter till gaskraftverken.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vattenkraften får ej byggas ut.......
Bra poäng :tummenupp

Vidare: Så vad gör man när det sinar i vägguttaget?
Tycker inte jag har någon balanserad bild av hur sverige tänker svara för kärnkraftsnedläggning samtidigt som vi ska lyckas minska fosila utsläpp utan att samtidigt öka vår elförbrukning.

Tyskland har de senaste 20åren gjort enorma satsningar på bl,a vindkraft men samtidigt förlitar de sej på massiv brunkol o stenkolsbrytning och bränning för elproduktion....

https://www.energy-charts.de/power.htm
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Näten i Australien har varit opålitliga även innan utbyggnad av sol/vind-kraft. Men har löst det på ett hyfsat smart sätt enligt mig.
För oavsett metod att producera elen med så svajar efterfrågan ganska vilt över både dygn och säsong. Alltså måste man kunna lösa svajande efterfrågan med matchande produktion, både på dygn och säsong på ett smart sätt.
Tidigare har de haft så kallade gas peaker plants som funkat dåligt och kostat massor. Med blackouts som konsekvens. Detta har man nu gjort ett fantastiskt lyckat proof-of-concept med ett jättestort batteri som man placerat vid en stor vindpark som agerar reglerkraft. De har aldrig haft så stabilt nät innan och batteriet har snart betalat sig självt i minskade utgifter till gaskraftverken.

Så när du refererar till Tyskland och skriver
Precis denna sits som Australien haft i många år
så menar du den sits som Tyskland nu aktivt försatt sig i med vilje iom Energiwende, där folk i vissa fall fått betalt för att köpa/förbruka el?
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Så när du refererar till Tyskland och skriver så menar du den sits som Tyskland nu aktivt försatt sig i med vilje iom Energiwende, där folk i vissa fall fått betalt för att köpa/förbruka el?
Yep. De kastade sig in i det utan att riktigt ha en plan för hur de ska lyckas med det. Bra eller dåligt? Jadu, beror på hur man ser det.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Bra poäng :tummenupp

Vidare: Så vad gör man när det sinar i vägguttaget?
Tycker inte jag har någon balanserad bild av hur sverige tänker svara för kärnkraftsnedläggning samtidigt som vi ska lyckas minska fosila utsläpp utan att samtidigt öka vår elförbrukning.

Tyskland har de senaste 20åren gjort enorma satsningar på bl,a vindkraft men samtidigt förlitar de sej på massiv brunkol o stenkolsbrytning och bränning för elproduktion....

https://www.energy-charts.de/power.htm
De förlitar sig i stor utsträckning på kolkraft i dagsläget, men har minskat användandet av kolkraft rätt rejält de senaste åren. Samtidigt som energibehovet har ökat. Här är ett intressant dokument att förkovra sig i om man är intresserad: https://www.ise.fraunhofer.de/conte...ublications/studies/Stromerzeugung_2017_e.pdf
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
De förlitar sig i stor utsträckning på kolkraft i dagsläget, men har minskat användandet av kolkraft rätt rejält de senaste åren. Samtidigt som energibehovet har ökat. Här är ett intressant dokument att förkovra sig i om man är intresserad: https://www.ise.fraunhofer.de/conte...ublications/studies/Stromerzeugung_2017_e.pdf
Det finns en sak till att ta hänsyn till som visas i länken jag bifogade tidigare.
Sol och vind fluktuerar ganska mycket mellan prognosticerad och verkligt genererad energimängd till skillnad mot t,ex kol och kärnkraft som nästan är spot on.
Saknar man dessa stabila producenter blir man tvungen att importera från något annat land som har stabil produktion när den egna åker berg o dalbana..
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det finns en sak till att ta hänsyn till som visas i länken jag bifogade tidigare.
Sol och vind fluktuerar ganska mycket mellan prognosticerad och verkligt genererad energimängd till skillnad mot t,ex kol och kärnkraft som nästan är spot on.
Saknar man dessa stabila producenter blir man tvungen att importera från något annat land som har stabil produktion när den egna åker berg o dalbana..
Absolut är det så. Har roat mig att titta på vad som händer med energikartan på svk.se när det blåser jämfört när det är vindstilla.
När det blåser så exporterar Danmark massor med el till Norge, när det är vindstilla är förhållandet tvärtom.

I Tyskland så har man som sagt byggt ut sol+vind rätt rejält. Detta bannades och kolförespråkarna viftade systemkollaps om detta skulle införas. Vad hände i verkligheten? När solen lyser eller det blåser så fick man dra ner på eldandet av kol! Vinst i min bok, för både vind- och sol-kraft är billigare än att bränna kol nuförtiden. (Och mycket billigare än kärnkraft, men det är en annan femma)
Sen hur man ska hantera situationen när kolkraftverken stängs permanent? Ja då måste man ha alternativ. Lagrad energi sen innan, eller ett annat alternativ.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Man läser det man vill läsa! :krama

Ja, precis. Jag läste detta du skrev i något inlägg ovan, tyckte det var rätt tydligt uttryckt av dig?

Avvecklingen går framåt.
...
Det kommer nog att bli likadant med elhojar. Och de kommer att vara "bättre" än en 60-tals SportHoj på många sätt. Men helheten, vacker att se på, härlig att köra med ett underbart ljud och känslan finns inte. :(
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ascoolt med elhojar ju!
När dom väl är nere på en rimlig prisbild så kommer jag säkert att äga en att pendla med.
Räckvidd och laddningstid är ju så klart ett problem, eller hur man ska göra när man laddar på annan plats än hemma, man vill ju inte gärna åka omkring med en kabel.
Kanske det går att lösa som på en dammsugare?

Känslan! ja inte lär det vara samma känsla som en gammal HD eller så, men en ny känsla kommer ju att växa fram.

Heja elhojar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hade det funnits elhojar som klarar av 20 mil inspirerad pendling på en laddning hade jag redan haft en att pendla med. Smidigt att bara trycka i laddkontakten när man kommer hem. Avsaknaden av ljud gör mig inget, jag hör ändå väldig tlite av motorljudet när jag pendlar, antingen går det för fort så fartvinden dränker bort allt motorljud, eller så fise rjag fram mellan de mer eller mindre stillastående bilarna i stockholm, när försiktigt gasande gör att ljudet inte direkt hörs heller.
Jag gillar det vinande ljudet i elhojarna med...

Jag ger mig inte ut på så mycket långfärder heller, sedan 2014 så laddstoppen är inget jättebesvär heller. Om man dessutom kan få full laddning p å30 minuter är det ju ändå bara en pisspaus och fika till laddningen när det ändå passar ganska bra.

Vad gäller elnätet och elproduktion så säger jag mera kärnkraft. Flera mindre kärnkraftverk för att sprida ut produktionen över landet, gärna med en forskningsreaktor eller två så vi kan börja elda upp vårat gamla "uttjänta" kärnbränsle med.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
När solen lyser eller det blåser så fick man dra ner på eldandet av kol! Vinst i min bok, för både vind- och sol-kraft är billigare än att bränna kol nuförtiden. (Och mycket billigare än kärnkraft, men det är en annan femma)

Har du någon källa angående kostnaderna - utan statliga skatterlättnader/subventioner/pålägg/straffavgifter/styrmedel?

http://u7568422.fsdata.se/wp-content/uploads/2013/11/vad-kostar-kraften.pdf
https://energiforskmedia.blob.core....-anlaggningar-2014-elforskrapport-2014-40.pdf
https://www.nyteknik.se/energi/el-fran-sopor-billigast-6421815

Den här är lite svårare(för mig att tolka och jag saknar tabell 7.8.2)
https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/02/ipcc_wg3_ar5_annex-iii.pdf
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Är det bara jag som bygger en känsla på mina sinnen? Att gå på speedway där det mullrar på lite gött vid starten (jag vet att det lät mer förr), doften och till och med smaken man känner av risinolja eller vad det nu är som lägger sig som ett moln över publiken. Dessutom se hur hojarna flyger förbi i kurvorna är ju en fröjd för synen. Tar man bort alla sinnen förutom synen av elhojar på banan blir det inte mycket kvar. Som Formel E exempelvis. En stor smaklös bilbana i mitt tycke.
Tanken är inte att man ska titta på när livet far förbi utan att man ska delta. Då får balanssinne, skräck och adrenalin vara det som förhöjer livet.

Fast jag håller med om att vissa saker kan vara underhållande att titta på och att ljudet kan ge mer. Tidigare var Top Fuel dragracing en häftigare upplevelse, men minskningen av nitrometan i tanken har tagit bort ljudet.

När det gäller racing allmänt så tror jag att kraven från omgivningen kommer att hårdna rejält så att man snart knappt hörs alls. Då är elmotorer en av lösningarna för att få hålla på alls.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Absolut är det så. Har roat mig att titta på vad som händer med energikartan på svk.se när det blåser jämfört när det är vindstilla.
När det blåser så exporterar Danmark massor med el till Norge, när det är vindstilla är förhållandet tvärtom.

I Tyskland så har man som sagt byggt ut sol+vind rätt rejält. Detta bannades och kolförespråkarna viftade systemkollaps om detta skulle införas. Vad hände i verkligheten? När solen lyser eller det blåser så fick man dra ner på eldandet av kol! Vinst i min bok, för både vind- och sol-kraft är billigare än att bränna kol nuförtiden. (Och mycket billigare än kärnkraft, men det är en annan femma)
Sen hur man ska hantera situationen när kolkraftverken stängs permanent? Ja då måste man ha alternativ. Lagrad energi sen innan, eller ett annat alternativ.

Har du siffror på att vind och solkraft är billigare än kärnkraft.

Dom siffror som jag hittat visar att kärnkraft kostar ungefär lika mycket per producerad kWh som solkraft eller vindkraft sett över en anläggnings livslängd.
Anledningen till att kärnkraften har ett skenbart högre pris än sol och vind beror på att vi straffbeskattar kärnkraften.

Däremot orsakar vind och solkraft mångdubbelt fler dödsfall per producerad MWh än kärnkraft. Vindkraft 5 ggr mer och solceller 15 ggr mer. Detta även om man tar med Tjernobyl och Fukushima i beräkningarna.

Däremot börjar kolkraft kosta en hel del pengar pga att man måste ha avancerad rökgasrening för att inte förorena alltför mycket. Och trots detta orsakar kolkraft en hel del utsläpp.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men varför kan inte Sverige ersätta med annat utan att stanna? :va

Varför fungerar det i Tyskland? :va

Är tyskarna klokare än svenskar? :va

Det har inte att göra med vem som är klokare.

Det har att göra med en rad förutsättningar.
Dels är det så att Sverige inte har samma klimat som Tyskland. Vi har kallare vintrar än Tyskland vilket gör att vi får en variation över året i en storleksordning som Tyskland inte har. Vi har också lite färre grannar som vi kan handla stora mängder elenergi med. Huvudsakligen Finland och Norge. Våra grannar har också toppförbrukning samtidigt som oss vilket medför att vi har behov av att importera el när våra grannar också behöver importera el eller inte har någon reservproduktion att sälja.
Kvar återstår att vi köper el via kablar mot Europa och dom har tyvärr en begränsad överföringskapacitet.

Men i stort är det så att om du har grannar som har stabil elproduktion så kan du själv kosta på dig att ha en ojämn elproduktion eftersom du kan köpa och sälja el till dina grannar i takt med din variation i produktion.
Där har tyskland bättre möjligheter än Sverige.

Sen är det också så att om alla skulle göra likadant som Tyskland så skulle vi få problem med att elnäten i stora delar av europa havererade med elavbrott som följd synkroniserat. Dvs ingen alls skulle kunna lita på elproduktionen.

El måste ju huvudsakligen produceras i samma ögonblick som den förbrukas. Har du inte reglerkraft så är du beroende av att kunna köpa och sälja reglerkraft från dina grannar. Har du inte det så behövs det inte speciellt mycket överförbrukning innan nätet havererar med stora elavbrott som följd.

Ju mer oreglerad kraft du har (Vind, sol) desto med reglerkraft måste du ha (Kärnkraft, kolkraft, vattenkraft) för att kunna jämna ut variationerna.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Det som går bort för mig. Är det går inte att köra långkörningar
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top