Elhojar

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
EDIT:
Aha, nu såg jag att det fanns ett bromshandtag på vänster sida också, där det normalt sitter kopplingshandtag. Hittade lite mer info också. Motorbromsen bak aktiveras helt enkelt via vänstra bromshandtaget.

https://rmkvehicles.com/#features

Jag är förvånad över att det är tillåtet. På bilar måste bromsarna orka hålla emot en skenande motor (även utan hjälp från bromsservon, tror jag). Vilket är en anledning till att Teslor har sådana enorma bromsok bak.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag är förvånad över att det är tillåtet. På bilar måste bromsarna orka hålla emot en skenande motor (även utan hjälp från bromsservon, tror jag). Vilket är en anledning till att Teslor har sådana enorma bromsok bak.

Ja, på bilar med konventionella bromssystem finns det väl egentligen trippelredundans om man räknar in såväl dubbla bromskretsar som handbroms. Bilvärlden är väl på väg mot brake-by-wire, vilket då fortfarande kräver någon form av oberoende redundant backupsystem.

Skulle vara intressant att se hur reglerna ser ut på MC-sidan. Om det t ex skulle räcka med att ha en konventionell hydraulisk frambroms som orkar hålla emot en skenande elmotor som driver bakhjulet kvarstår ju ändå frågan hur det påverkar kördynamiken i en nödsituation. Vad händer t ex om motorn börjar skena mitt i en kurva? Någon möjlighet att frikoppla finns ju inte heller.

Skulle ju kunna vara så att någon form av backupsystem för bakbromsen kommer när hojen väl är färdig för produktion, även om det iofs är märkligt att de nu skriver att den enbart har motorbroms bak. Kanske hoppas de på förändring av regelverk eller så har de byggt in någon slags finurligt oberoende nödbromssystem i fälgen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är förvånad över att det är tillåtet. På bilar måste bromsarna orka hålla emot en skenande motor (även utan hjälp från bromsservon, tror jag). Vilket är en anledning till att Teslor har sådana enorma bromsok bak.

Alla Teslor inkl min egen jag tittat på har högst normala bromsok både bak och fram...:tummenupp
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Alla Teslor inkl min egen jag tittat på har högst normala bromsok både bak och fram...:tummenupp

Hmja, det kanske beror på vad man jämför med. Jag har studerat en Model S som hängde i lyft. Den hade ventilerade skivor med större diameter än fälgarna på min egen bil, med dubbelkolvsok samt ett extra handbromsok.

Men jag är inte så insatt i lyxbilar, det är säkert högst normalt i den kategorin. Men jag vill lägga till bakbromsarna på Model S har betydligt bättre prestanda än frambromsarna på någon bil jag själv ägt.

Bakbromsarna på en Volvo V90 ser rätt futtiga ut i jämförelse.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är en tung bil med rätt mycket effekt, kan ju vara så enkelt... Ganska rejäla grejor i min Tesla 3 också men de faller definitivt in under ”normalt” om än rejält som sagt.

Särskilt när man tänker på att man normalt inte ens använder bromsarna.


Buy quality, cry once
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Kul att Kawasaki verkar hålla fast vid en växellåda. Gör stor skillnad för toppfarten och körbarheten men omständligt tekniskt :)

Hur funkar en växellåda på en elmotor? Eller, jag förstår ju principen, man har ju det på varenda svarv typ.
Men vad gör det för körbarheten?
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Hur funkar en växellåda på en elmotor? Eller, jag förstår ju principen, man har ju det på varenda svarv typ.
Men vad gör det för körbarheten?

Det väl precis som på vanliga hojar fast tvärtom ;)

Vridmomentet är som starkast från start men blir svagare med högre varvtal. Så med växellådan kan man växla uppåt så man håller varvtal låga. Men man vill inte ha alltför låga varvtal för då kommer man inte upp i höga hastigheter eller måste ha större hjulomkrets.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur funkar en växellåda på en elmotor? Eller, jag förstår ju principen, man har ju det på varenda svarv typ.
Men vad gör det för körbarheten?

Du kan ha en utväxling som möjliggör bra acc i låga farter och en annan som ger hög toppfart på bekostnad av acc.
Alternativet är att ha en motor som är så kraftig att den även med utväxling för hög fart klarar att ge tillräcklig acceleration.
Alternativ 2 är det de flesta tillverkare av lätta fordon troligen kommer landa i. Det kostar en del pengar och vikt men så länge batteriet i ett prestandafordon står för en så stor del av både kostnad och vikt känns det inte som någon större issue.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men tanke på att en sådan motor i en tvåtons bil väger som en MC-motor så tror jag också att det är batteriet som kräver mest.


Buy quality, cry once
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
En växellåda måste väl ALLTID vara bra att ha? Körde en Energica Ego för ett tag sedan, och TJOHO vad den drog iväg från rödljusen. Men SÅKLART hade den dragit iväg ännu hårdare om den haft två växlar, med en lägre växel så motorn "varvat ur" vid 120. Så måste det ju bli!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En växellåda måste väl ALLTID vara bra att ha? Körde en Energica Ego för ett tag sedan, och TJOHO vad den drog iväg från rödljusen. Men SÅKLART hade den dragit iväg ännu hårdare om den haft två växlar, med en lägre växel så motorn "varvat ur" vid 120. Så måste det ju bli!

Nä, det är i nästa fartområde: 250-350 km/h som du vill ha en högre växel!






Buy quality, cry once
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har man en elmotor som tillfälligt kan leverera många hundra hästkrafter behöver man naturligtvis ingen växellåda men skulle man ha en en elmotor i effektnivå med en alldaglig fossilbil, runt 150 hk så skulle man nog vilja ha två växlar.

Märks ju tydligt om man kör rc-bil så vill man inte ha högre utväxling än att den orkar varva ur på banans längsta raksträcka. Det hämmar nämligen accelerationen om man inte har en ordentligt stor motor vilket reglementet inte brukar tillåta.
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Gissar att den har ganska liten motor...

Storleken har ingen betydelse. Behöver inte vara så stor för att vara kraftig. En motor jag brukar dregla över är Yasa 750.

https://www.yasa.com/yasa-750/

Jag sover fortfarande dåligt på nätterna när jag funderade för länge när en sådan dök upp begagnad 500£ med tillhörande drivelektronik på ett forum.

Emrax motorer är inte så dumma, lite svåra montera in i en motorcykelram.

https://www.youtube.com/watch?v=ZMatnXANOGY
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nu börjar det bli riktig späjs-äidj på elhojarna: https://www.rideapart.com/articles/381645/bst-hypertek-electric-motorcycle-terblanche/
bst-hypertek.jpg
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
En växellåda måste väl ALLTID vara bra att ha?
Nej, inte om motorn orkar spinna bakhjulet/lyfta framhjulet trots utväxling för önskad toppfart. Då tar växlingen onödig tid och lådan är onödig dödvikt.
Dvs om viktökningen en kraftigare motor kräver är mindre än vikten en extra växel adderar är växeln definitivt fel val, annars kan den vara en bra idé.

Oavsett vilket så måste man också tänka på att ett högre genomsnittligt effektuttag (vilket båda metoderna leder till) gör att batterikapaciteten måste utökas för att komma samma distans. Ska man köra race vill man troligen inte ha obegränsat med effekt eftersom batterivikten som då krävs kan bli orimligt hög för att inte tala om ev begränsningar i i reglementet kring batterikapacitet.

Vill man effektbegränsa hojen med hänsyn till räckvidd är det kanske rimligt att välja en växel och en motor som ger lagom acc drevad för tänkt toppfart?
Så skulle jag iaf bygga. Och mer än två växlar känns definitivt mer som en gimmick/ett försök att attrahera konservativa kunder än bästa möjliga tekniska lösning.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top