Elhojar

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Annan lack men allt annat verkar stämma med denna:
https://www.alibaba.com/product-det...pm=a2700.details.maylikeexp.12.15c166d2AKSMmG

Det hälper dock föga när anonnsören inte verkar kunna bestämma sig om effekten. Allt från 1500-8000W nämns.
Jag gillar också den silverfärgade hojen som verkar ha dubbla ljuddämpare i jätteformat. Mycket nödvändigt på en elhoj...

Stilen verkar vara någon kombination av Z1000SX och Ninja 300, så de stora burkarna är stulna från SXen. :D
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Nja, tänkte nog att den typen av hojar brukar köpas i parti om 50 för 5000kr/st...
Jag tror nog man får ge minst det dubbla och troligen ännu mer om det verkligen är Boschmotor och Panasonicaccar. Plus frakt och tull och moms. Och sedan ska det reggas och man ska ha råd att hantera reklamationer. Lägg till att importören ska äta så börjar priset se rätt bra ut. En Zero kostar väl nära 10x så mycket?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror nog man får ge minst det dubbla och troligen ännu mer om det verkligen är Boschmotor och Panasonicaccar. Plus frakt och tull och moms. Och sedan ska det reggas och man ska ha råd att hantera reklamationer. Lägg till att importören ska äta så börjar priset se rätt bra ut. En Zero kostar väl nära 10x så mycket?

Jo absolut, men chansen är ju stor, för att inte säga överhängande, att det är "BOSCH" motor och "Panasonic" accar... och "CE"-märkning förstås.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Har du sedan länge tröttnat på blek design av dagens hojar och drömmer av en riktig steampunk-hoj?
Får sittpositionen på en sporthoj dig att känna som om du ligger på en baden-baden?
Har du eller din partner lite mindervärdeskomplex eller helt enkelt bara vill ha en rejäl fallos-symbol där det normalt sett sitter en tråkig metallklump till motor?

Räds ej längre utan glädjes för Curtiss har svaret med sin Hades!
464c042b2a5fd0e7b5865a5673bbbdef.jpg
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
har du sedan länge tröttnat på blek design av dagens hojar och drömmer av en riktig steampunk-hoj?
Får sittpositionen på en sporthoj dig att känna som om du ligger på en baden-baden?
Har du eller din partner lite mindervärdeskomplex eller helt enkelt bara vill ha en rejäl fallos-symbol där det normalt sett sitter en tråkig metallklump till motor?

Räds ej längre utan glädjes för curtiss har svaret med sin hades!
464c042b2a5fd0e7b5865a5673bbbdef.jpg

frän!!!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ett märke som helt flugit under min radar: Sarolea
https://www.sarolea.com/motorcycles
Funky design, Inte riktigt min smak, men det finns säkert någon som gillar stuket. Går bara att reservera i dagsläget så man får väl se när de kommer ut på marknaden..
e21d07273341e4e3f9f61e4eb4cc0b89.jpg

Med ett startpris på €42000 med minsta batteriet, €6000 till för att få det största så blir den nog ingen storsäljare. Men de verkar inte ha snålat med handarbetet. Kolfiberram och sving. Väger 217 kg vilket väl får anses bra för en helhoj med rejäl prestanda. Rätt cool!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Med ett startpris på €42000 med minsta batteriet, €6000 till för att få det största så blir den nog ingen storsäljare. Men de verkar inte ha snålat med handarbetet. Kolfiberram och sving. Väger 217 kg vilket väl får anses bra för en helhoj med rejäl prestanda. Rätt cool!

Och de har gjort OK ifrån sig på Isle of Man så sportigheten finns där.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
En skön snubbe som strippar en R1'a och byggt egen drivlina. Dubbla elmotorer och variabel regen på vänstergreppet. Riktig ghetto! Låter faktiskt schysst vid fly-by också..
OBS! Varning utlyses för kommentatorn/kameramannen. Jag har troligen aldrig hört en mer irriterande person i hela mitt liv, förstör nästan hela klippet :huvet.
https://youtu.be/vdKDOfXBRMM
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vågar man hoppas på en version där man låter bli att utöka räckvidden för att istället dra ner på vikten rejält?

Nu börjar ju laddtiderna krypa nedåt rätt ordentligt så stora batterier blir mindre och mindre viktigt. Hellre då en möjlighet att koppla på ett till batteri de gånger man behöver räckvidden (eller ha ett på laddning i depån då)...
 

Raderad medlem 51742

Guest
El-mc (och eldrivna mountainbikes) var definitivt en trend på MC-mässan i Milano, även om det mest var för mig helt okända märken som stod för elmotorcyklarna, medan de alla etablerade hojtillverkare verkade ha tagit fram en el-mtb.

Spanade bl.a. in denna finska skapelse. Specen verkade ju inte helt tokig om och när den blir verklighet.

https://www.vergemotorcycles.com
 

Bifogat

  • IMG_0776.jpg
    IMG_0776.jpg
    433.5 KB · Visningar: 50
  • IMG_0781.jpg
    IMG_0781.jpg
    336 KB · Visningar: 46
  • IMG_0779.jpg
    IMG_0779.jpg
    377.8 KB · Visningar: 70
  • IMG_0778.jpg
    IMG_0778.jpg
    414.6 KB · Visningar: 52
  • IMG_0777.jpg
    IMG_0777.jpg
    351.2 KB · Visningar: 50

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Spanade du något närmare på bakhjulet? De skriver ju att man ska kunna byta däck med konventionella verktyg.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Spanade du något närmare på bakhjulet? De skriver ju att man ska kunna byta däck med konventionella verktyg.

Spontant kändes det rimligt att det skulle gå när man väl lossat hjulet. För att få av hjulet verkar det i princip vara fyra skruvar in i fälgen som man lossar på (de som syns på bilden). Tycker för övrigt just detta är det mest tveksamma. Är nyfiken på hållbarheten i denna lösning. Samtidigt är det lite oklart om detta är ett designkoncept, en i stort sett produktionsklar prototyp eller något däremellan. Ser definitivt ut som mer än bara ett designkoncept, men svårt att avgöra hur produktionsklar den är. De är lite hemlighetsfulla.

Verkar även som att den inte har någon konventionell bakbroms. Antar att motorbroms från elmotorn ersätter. Skulle vara intressant att veta hur de fått till styrsystemet med samverkan mellan el- och konventionell broms. Något som jag har förstått från bilvärlden inte är helt enkelt.
 
Last edited by a moderator:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vad jag kan se så är där ingen konventionell bakbroms alls. Då är det inte något större problem att styra elektroniskt. :fakta
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vad jag kan se så är där ingen konventionell bakbroms alls. Då är det inte något större problem att styra elektroniskt. :fakta

Nja, jag tänkte mer samverkan med frambromsen. Känns spontant som man skulle vilja ha någon slags kombibroms som fördelar bromsverkan mellan fram och bak som på många konventionella hojar. Antar det inte finns någon separat bromspedal som styr motorbromsen bak i det här fallet, så om man vill kontrollera den separat blir det väl i såna fall genom gasavslag och det känns generellt som en tveksam idé på en hoj. Jag skulle inte gärna vilja ha en markant bromsverkan på bakhjulet varje gång jag slår av gas utan i såna fall enbart när jag uttryckligen vill bromsa, dvs att motorbroms bak enbart aktiveras vid samtidig användning av frambroms. Om det är en sådan lösning hade det varit intressant att veta hur de fått till bromskänslan.

EDIT:
Aha, nu såg jag att det fanns ett bromshandtag på vänster sida också, där det normalt sitter kopplingshandtag. Hittade lite mer info också. Motorbromsen bak aktiveras helt enkelt via vänstra bromshandtaget.

https://rmkvehicles.com/#features

The motor has enough torque to act as the primary rear brake, with regenerative braking strength smoothly controlled with the left hand lever.
 
Last edited by a moderator:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top