Elhojar

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Varvtiderna på Sachsenring var väl nåååågot långsammare än Moto3. Rätt ok tycker jag när de nu är så tunga; 240 kg tror jag det var.
Hmmmm... varför kör de inte kortare race med mindre batterier? Typ 6 varv! :va
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Varvtiderna på Sachsenring var väl nåååågot långsammare än Moto3. Rätt ok tycker jag när de nu är så tunga; 240 kg tror jag det var.
Hmmmm... varför kör de inte kortare race med mindre batterier? Typ 6 varv! :va

Kan det ha att göra med att det ska vara en produktionsklass där man försöker undvika att modifiera hojarna mer än nödvändigt?
Hade man tagit dit en Mugen Shinden hade det gått bra mycket fortare men då hade det blivit uppvisning och inte race.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
MotoE är en ren enhetsklass där alla team har exakt likadanna hojar förutom färgen på kåporna.

I princip en Energica gathoj där man demonterat alla gatprylar och sedan försett den med schyssta kolfiberkåpor, eftermarknads gatfjädring och en "heavy duty" variant av Michelins MotoGP-slicks. Batteri och motor är ganska påtunade jämfört med gathojen och man har hållit på och fipplat med dem under alla försäsongstester, dels för att drifts- och laddtider ansetts undermåliga, dels för att känslan i gashandtaget varit lite sisådär.

Racet på Sachsenring skulle ha varit sju varv men rödflaggades efter fem varv då en av dem naturligtvis lyckades punktera air fencet vid en krasch...

Helgens bästa varvtider:

MotoGP 1.20.1
Moto2 1.23.4
Moto3 1.26.0
MotoE 1.27.4

Man har ju någon slags målsättning att varvtiden ska vara samma eller bättre än Moto3. Sachsenring - där man ju spenderar 3/4 av varvet liggandes på sida med delgas - är kanske inte det bästa stället om man vill spöa en Moto3-hoj, förmodligen lite lättare på Red Bull Ring.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Racet på Sachsenring skulle ha varit sju varv men rödflaggades efter fem varv då en av dem naturligtvis lyckades punktera air fencet vid en krasch...

Det var viss skillnad i hur långt en 240 kg klump kanar på sidan jämfört med en GP-hoj. Den såg ju närmast helt obromsad ut av att glida fram, så det där stackars luftstaketet kan nog ha fått en lite hårdare smäll än vad en normal hoj träffar det med.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
MotoE är en ren enhetsklass där alla team har exakt likadanna hojar förutom färgen på kåporna.

I princip en Energica gathoj där man demonterat alla gatprylar och sedan försett den med schyssta kolfiberkåpor, eftermarknads gatfjädring och en "heavy duty" variant av Michelins MotoGP-slicks. Batteri och motor är ganska påtunade jämfört med gathojen och man har hållit på och fipplat med dem under alla försäsongstester, dels för att drifts- och laddtider ansetts undermåliga, dels för att känslan i gashandtaget varit lite sisådär.

Racet på Sachsenring skulle ha varit sju varv men rödflaggades efter fem varv då en av dem naturligtvis lyckades punktera air fencet vid en krasch...

Helgens bästa varvtider:

MotoGP 1.20.1
Moto2 1.23.4
Moto3 1.26.0
MotoE 1.27.4

Man har ju någon slags målsättning att varvtiden ska vara samma eller bättre än Moto3. Sachsenring - där man ju spenderar 3/4 av varvet liggandes på sida med delgas - är kanske inte det bästa stället om man vill spöa en Moto3-hoj, förmodligen lite lättare på Red Bull Ring.

Trevlig info, TACK!:tummenupp Det såg ut som det var hygglig racing också. Eller?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja, en klass med så pass jämnt material, så pass hyggliga förare och endast ett fåtal varv ger utan tvekan bra racing. Helgens största lärdom från just MotoE är dock något helt annat, nämligen hur mycker en knäpuck egentligen väsnas...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ja, en klass med så pass jämnt material, så pass hyggliga förare och endast ett fåtal varv ger utan tvekan bra racing. Helgens största lärdom från just MotoE är dock något helt annat, nämligen hur mycker en knäpuck egentligen väsnas...

HAhaha, här borde SVEMO gå in och styra upp!!!!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag känner bl.a. Bradley Smith ganska bra sedan tidigare så han har berättat en del om hur annorlunda allt är på dessa hojar.

Känslan för en som har vuxit upp genom alla MotoGP-klasser är lite grann som att hoppa på en riktigt stor gathoj. Mycket mer vikt och mycket mer tröghet. En hoj som pushar något vansinnig under inbromsning och riktningsbyten som går i ultrarapid. Men trots allt ett riktigt bra vridmoment när man väl kommer förbi första gasöppningen.

Racing man mot man blir också betydligt svårare då det inte går att höra vad den andre gör. På en normal hoj med normal växellåda går det att höra vad konkurrenten framför och bakom tänker. På dessa hojar - glöm det. De låter precis likadant hela tiden. Här blir istället väsandet från knäpucken framförallt en indikation på om föraren bakom plockar upp hojen tidigare eller senare och vad han i så fall tänker göra längs rakan som följer.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag känner bl.a. Bradley Smith ganska bra sedan tidigare så han har berättat en del om hur annorlunda allt är på dessa hojar.

Känslan för en som har vuxit upp genom alla MotoGP-klasser är lite grann som att hoppa på en riktigt stor gathoj. Mycket mer vikt och mycket mer tröghet. En hoj som pushar något vansinnig under inbromsning och riktningsbyten som går i ultrarapid. Men trots allt ett riktigt bra vridmoment när man väl kommer förbi första gasöppningen.

Racing man mot man blir också betydligt svårare då det inte går att höra vad den andre gör. På en normal hoj med normal växellåda går det att höra vad konkurrenten framför och bakom tänker. På dessa hojar - glöm det. De låter precis likadant hela tiden. Här blir istället väsandet från knäpucken framförallt en indikation på om föraren bakom plockar upp hojen tidigare eller senare och vad han i så fall tänker göra längs rakan som följer.

Spännande!!!!:tummenupp
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Om man är lite... ehm... alternativt lagd när det gäller design så kanske detta kan vara något
Cezeta-01.jpg

Hållare i läder för vinflaska. Wtf o_O
https://www.motorcyclenews.com/amp/news/new-bikes/cezeta-50602/
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kanske inte så tokigt att slippa variator och bara sätta dit en elmotor direkt, men räckvidden var ju bedrövlig.
Ett batteri för minst 15 mil behövs och då utan att göra skotern till ett snösänke.
Men kan man få upp räckvidden kan jag möjligen förstå tjusningen med att färdas ljudlöst på fjället.
Hyrde ett par 4-taktare några dagar med familjen och de var betydligt tystare än min 2T sportis.
Samtidigt tror jag lukt och ljud på just snöskoter betyder mer för mig än på alla andra fordon.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Elskoter är väl en bra lösning för slalombackarna där de endast används för små korta utryckningar och kan stå på laddning resten av dagarna. Då borde ju 4 mil räckvidd räcka bra.

Gissar jag, men kanske har för dålig inblick i hur backarnas skotrar faktiskt används.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Drar en tvåtaktsskoter 8 liter/mil så krävs det rejält batteri för att få samma mängd energi att leka med. Har man dubbla verkningsgraden blir det fortfarande mycket, typ 35-40 kWh.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top