Sidan 23 av 25 FörstaFörsta ... 171819202122232425 SistaSista
Resultat 441 till 460 av 483

Ämne: Elhojar

  1. #441
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 050
    Varvtiderna på Sachsenring var väl nåååågot långsammare än Moto3. Rätt ok tycker jag när de nu är så tunga; 240 kg tror jag det var.
    Hmmmm... varför kör de inte kortare race med mindre batterier? Typ 6 varv!

  2. #442
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Inlägg
    3 648
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Varvtiderna på Sachsenring var väl nåååågot långsammare än Moto3. Rätt ok tycker jag när de nu är så tunga; 240 kg tror jag det var.
    Hmmmm... varför kör de inte kortare race med mindre batterier? Typ 6 varv!
    Kan det ha att göra med att det ska vara en produktionsklass där man försöker undvika att modifiera hojarna mer än nödvändigt?
    Hade man tagit dit en Mugen Shinden hade det gått bra mycket fortare men då hade det blivit uppvisning och inte race.

  3. #443
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    2 947
    MotoE är en ren enhetsklass där alla team har exakt likadanna hojar förutom färgen på kåporna.

    I princip en Energica gathoj där man demonterat alla gatprylar och sedan försett den med schyssta kolfiberkåpor, eftermarknads gatfjädring och en "heavy duty" variant av Michelins MotoGP-slicks. Batteri och motor är ganska påtunade jämfört med gathojen och man har hållit på och fipplat med dem under alla försäsongstester, dels för att drifts- och laddtider ansetts undermåliga, dels för att känslan i gashandtaget varit lite sisådär.

    Racet på Sachsenring skulle ha varit sju varv men rödflaggades efter fem varv då en av dem naturligtvis lyckades punktera air fencet vid en krasch...

    Helgens bästa varvtider:

    MotoGP 1.20.1
    Moto2 1.23.4
    Moto3 1.26.0
    MotoE 1.27.4

    Man har ju någon slags målsättning att varvtiden ska vara samma eller bättre än Moto3. Sachsenring - där man ju spenderar 3/4 av varvet liggandes på sida med delgas - är kanske inte det bästa stället om man vill spöa en Moto3-hoj, förmodligen lite lättare på Red Bull Ring.
    The Build Quality Police

  4. #444
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 596
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Racet på Sachsenring skulle ha varit sju varv men rödflaggades efter fem varv då en av dem naturligtvis lyckades punktera air fencet vid en krasch...
    Det var viss skillnad i hur långt en 240 kg klump kanar på sidan jämfört med en GP-hoj. Den såg ju närmast helt obromsad ut av att glida fram, så det där stackars luftstaketet kan nog ha fått en lite hårdare smäll än vad en normal hoj träffar det med.

  5. #445
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 050
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    MotoE är en ren enhetsklass där alla team har exakt likadanna hojar förutom färgen på kåporna.

    I princip en Energica gathoj där man demonterat alla gatprylar och sedan försett den med schyssta kolfiberkåpor, eftermarknads gatfjädring och en "heavy duty" variant av Michelins MotoGP-slicks. Batteri och motor är ganska påtunade jämfört med gathojen och man har hållit på och fipplat med dem under alla försäsongstester, dels för att drifts- och laddtider ansetts undermåliga, dels för att känslan i gashandtaget varit lite sisådär.

    Racet på Sachsenring skulle ha varit sju varv men rödflaggades efter fem varv då en av dem naturligtvis lyckades punktera air fencet vid en krasch...

    Helgens bästa varvtider:

    MotoGP 1.20.1
    Moto2 1.23.4
    Moto3 1.26.0
    MotoE 1.27.4

    Man har ju någon slags målsättning att varvtiden ska vara samma eller bättre än Moto3. Sachsenring - där man ju spenderar 3/4 av varvet liggandes på sida med delgas - är kanske inte det bästa stället om man vill spöa en Moto3-hoj, förmodligen lite lättare på Red Bull Ring.
    Trevlig info, TACK! Det såg ut som det var hygglig racing också. Eller?

  6. #446
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    2 947
    Ja, en klass med så pass jämnt material, så pass hyggliga förare och endast ett fåtal varv ger utan tvekan bra racing. Helgens största lärdom från just MotoE är dock något helt annat, nämligen hur mycker en knäpuck egentligen väsnas...
    The Build Quality Police

  7. #447
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 050
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Ja, en klass med så pass jämnt material, så pass hyggliga förare och endast ett fåtal varv ger utan tvekan bra racing. Helgens största lärdom från just MotoE är dock något helt annat, nämligen hur mycker en knäpuck egentligen väsnas...
    HAhaha, här borde SVEMO gå in och styra upp!!!!

  8. #448
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 351
    Kan man sätta svemo krök på knäpucken så den blir tystare?
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

  9. #449
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 050

  10. #450
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    2 947
    Jag känner bl.a. Bradley Smith ganska bra sedan tidigare så han har berättat en del om hur annorlunda allt är på dessa hojar.

    Känslan för en som har vuxit upp genom alla MotoGP-klasser är lite grann som att hoppa på en riktigt stor gathoj. Mycket mer vikt och mycket mer tröghet. En hoj som pushar något vansinnig under inbromsning och riktningsbyten som går i ultrarapid. Men trots allt ett riktigt bra vridmoment när man väl kommer förbi första gasöppningen.

    Racing man mot man blir också betydligt svårare då det inte går att höra vad den andre gör. På en normal hoj med normal växellåda går det att höra vad konkurrenten framför och bakom tänker. På dessa hojar - glöm det. De låter precis likadant hela tiden. Här blir istället väsandet från knäpucken framförallt en indikation på om föraren bakom plockar upp hojen tidigare eller senare och vad han i så fall tänker göra längs rakan som följer.
    The Build Quality Police

  11. #451
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 050
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Jag känner bl.a. Bradley Smith ganska bra sedan tidigare så han har berättat en del om hur annorlunda allt är på dessa hojar.

    Känslan för en som har vuxit upp genom alla MotoGP-klasser är lite grann som att hoppa på en riktigt stor gathoj. Mycket mer vikt och mycket mer tröghet. En hoj som pushar något vansinnig under inbromsning och riktningsbyten som går i ultrarapid. Men trots allt ett riktigt bra vridmoment när man väl kommer förbi första gasöppningen.

    Racing man mot man blir också betydligt svårare då det inte går att höra vad den andre gör. På en normal hoj med normal växellåda går det att höra vad konkurrenten framför och bakom tänker. På dessa hojar - glöm det. De låter precis likadant hela tiden. Här blir istället väsandet från knäpucken framförallt en indikation på om föraren bakom plockar upp hojen tidigare eller senare och vad han i så fall tänker göra längs rakan som följer.
    Spännande!!!!

  12. #452
    Full gas spar tid irishs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Pinegrove, Scania
    Hoj
    Husqvarna FE501
    Inlägg
    1 352
    Om man är lite... ehm... alternativt lagd när det gäller design så kanske detta kan vara något

    Hållare i läder för vinflaska. Wtf o_O
    https://www.motorcyclenews.com/amp/n.../cezeta-50602/
    Improvise, adapt, overcome.

  13. #453
    Medlem Kratozs avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borlänge
    Hoj
    KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
    Inlägg
    4 349
    Citat Ursprungligen postat av irish Visa inlägg
    Om man är lite... ehm... alternativt lagd när det gäller design så kanske detta kan vara något

    Hållare i läder för vinflaska. Wtf o_O
    https://www.motorcyclenews.com/amp/n.../cezeta-50602/
    Bara att komplettera med nedan så ligger världen för ens fötter.
    Marc Marquez! You had me at Valencia 2012! :)

  14. #454
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    3 094
    Citat Ursprungligen postat av Kratoz Visa inlägg
    Bara att komplettera med nedan så ligger världen för ens fötter.
    Är detta BMW C1 prototypen
    Söker: Motor till GSXR1100W dvs vattenkylda 92-98, ev skabbig hoj

    /steffe

    Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

  15. #455
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av irish Visa inlägg
    Hållare i läder för vinflaska.
    Är det samma regler för elhojar som för snöskotrar med fyrtaktsmotor - man får köra dem även om man är lite på pikalurven...?
    The Build Quality Police

  16. #456
    Full gas spar tid irishs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Pinegrove, Scania
    Hoj
    Husqvarna FE501
    Inlägg
    1 352
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Är det samma regler för elhojar som för snöskotrar med fyrtaktsmotor - man får köra dem även om man är lite på pikalurven...?
    Är inte säkert, men gissar att det mer har med geografi än framdrivningssystem att göra
    Improvise, adapt, overcome.

  17. #457
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    2 947
    På tal om snöskotrar så har elektrifieringen inte kommit lika långt och mig veterligen finns ingen el-snöskoter som designats och ritats specifikt för detta ändamål. Däremot inbjuder fordonstypen till relativt lätta konverteringar:

    https://www.nyteknik.se/fordon/elekt...-i-are-6947292
    The Build Quality Police

  18. #458
    Medlem Kratozs avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borlänge
    Hoj
    KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
    Inlägg
    4 349
    Kanske inte så tokigt att slippa variator och bara sätta dit en elmotor direkt, men räckvidden var ju bedrövlig.
    Ett batteri för minst 15 mil behövs och då utan att göra skotern till ett snösänke.
    Men kan man få upp räckvidden kan jag möjligen förstå tjusningen med att färdas ljudlöst på fjället.
    Hyrde ett par 4-taktare några dagar med familjen och de var betydligt tystare än min 2T sportis.
    Samtidigt tror jag lukt och ljud på just snöskoter betyder mer för mig än på alla andra fordon.
    Marc Marquez! You had me at Valencia 2012! :)

  19. #459
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    13 178
    Elskoter är väl en bra lösning för slalombackarna där de endast används för små korta utryckningar och kan stå på laddning resten av dagarna. Då borde ju 4 mil räckvidd räcka bra.

    Gissar jag, men kanske har för dålig inblick i hur backarnas skotrar faktiskt används.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  20. #460
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Inlägg
    987
    Drar en tvåtaktsskoter 8 liter/mil så krävs det rejält batteri för att få samma mängd energi att leka med. Har man dubbla verkningsgraden blir det fortfarande mycket, typ 35-40 kWh.

Sidan 23 av 25 FörstaFörsta ... 171819202122232425 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Njaaaaaaa jag håller inte helt med omatt det inte ger något. Samma här men jag skulle säga att jag tjänar nästan en timmes restid om dan på att skräm [...]

Adler
Vill du annonsera ovan? Klicka här