Elhojar

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Risk att 7kw motor kommer kräva en del för att komma upp i 90 km/tim med tanke på 14/15 tums hjul.

5KWh kommer troligen inte räcka till 100 km, 70 på sin höjd med tanke på att man inte vill ha 100% DoD. Även med Sevcon Gen4 växelström enligt bilderna från monteringen

Torrvikt 107 kg + batterier säg 40 kg + ägaren, blir en bit över 200 kg som ska accelerera.

Mycket möjligt att du har rätt.
Men min Kia väger 1500kg+ och går minst 55km på 11,26kWh.
Så hojen har 4x räckvidd på batteriets kWh men väger bara ca en sjundedel.
Sen är det ju inte bara vikten som spelar in men helt orimligt att de får ut 100km är det nog inte.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mycket möjligt att du har rätt.
Men min Kia väger 1500kg+ och går minst 55km på 11,26kWh.
Så hojen har 4x räckvidd på batteriets kWh men väger bara ca en sjundedel.
Sen är det ju inte bara vikten som spelar in men helt orimligt att de får ut 100km är det nog inte.

Nu skall du ha klart för dig att "hä bara Ä så" anses som fullgott argument bara det är emot någonting nytt...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nu skall du ha klart för dig att "hä bara Ä så" anses som fullgott argument bara det är emot någonting nytt...
Ja, efter drygt 17000 mil med helt eller delvis eldrivna bilar förvånas man över hur mycket de som aldrig haft elfordon kan om dem.
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Mycket möjligt att du har rätt.
Men min Kia väger 1500kg+ och går minst 55km på 11,26kWh.
Så hojen har 4x räckvidd på batteriets kWh men väger bara ca en sjundedel.
Sen är det ju inte bara vikten som spelar in men helt orimligt att de får ut 100km är det nog inte.

Jag vet inte exakt hur din Kia fungerar, men din Kia har växellåda som gör att kraften finns när den behövs/eller så har du eldrift fram till viss hastighet. Här finns ingen växellåda. Denna har motorhjul.

Bilar har bättre luftmotståndskoefficient än en skoter som man kan jämföra med en plog.

50 wh/km är inte några orimliga siffror för en skoter om man kör lugnt i 45 km/tim på en slät asfalt utan ständiga start/stopp när det är varmt. Då kan man komma 100 km, men då har du laddat ur 100%. Ingen kommer köra så i praktiken.

Så fort du ska upp i 80 och hålla farten där dubblas förbrukningen tack vare luftdraget och avsaknad av växellåda.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag vet inte exakt hur din Kia fungerar, men din Kia har växellåda som gör att kraften finns när den behövs/eller så har du eldrift fram till viss hastighet. Här finns ingen växellåda. Denna har motorhjul.

Bilar har bättre luftmotståndskoefficient än en skoter som man kan jämföra med en plog.

50 wh/km är inte några orimliga siffror för en skoter om man kör lugnt i 45 km/tim på en slät asfalt utan ständiga start/stopp när det är varmt. Då kan man komma 100 km, men då har du laddat ur 100%. Ingen kommer köra så i praktiken.

Så fort du ska upp i 80 och hålla farten där dubblas förbrukningen tack vare luftdraget och avsaknad av växellåda.

Som jag skrv så är det mycket möjligt att du har rätt.
KIA'n går på el så fort du vill (iaf 130). :)
Som jag också skrev så är vikten inte allt utan tex vindmotstånd kommer också spela in.
Även KIA'n går olika långt beroende på väder, vind och hastighet.
Som minst strax över 5 mil, som mest 6 mil.

Så blir spännande att se hur långt S01 kommer IRL. :)
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Jag vet inte exakt hur din Kia fungerar, men din Kia har växellåda som gör att kraften finns när den behövs/eller så har du eldrift fram till viss hastighet. Här finns ingen växellåda. Denna har motorhjul.

Bilar har bättre luftmotståndskoefficient än en skoter som man kan jämföra med en plog.

50 wh/km är inte några orimliga siffror för en skoter om man kör lugnt i 45 km/tim på en slät asfalt utan ständiga start/stopp när det är varmt. Då kan man komma 100 km, men då har du laddat ur 100%. Ingen kommer köra så i praktiken.

Så fort du ska upp i 80 och hålla farten där dubblas förbrukningen tack vare luftdraget och avsaknad av växellåda.

Avsaknad av växellåda är snarare bra för energiförbrukningen så länge maskinens karaktäristik matchar hojens arbetspunktsområden.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Bilar har bättre luftmotståndskoefficient än en skoter som man kan jämföra med en plog.
Det är helt riktigt, men koefficienten måste multipliceras med frontalarean (Cd*A) för att det ska säga oss något.

Tittar vi på CdA för sporthojar så ligger det i häraden ~0.35 när man lutar sig framåt och ~0.45 när man sitter upprät. Jämförelsevis ligger en Tesla på 0.58 och en Nissan Leaf på 0.72.

Givet att räckviddsberäkningen räknar in stadstrafik, landsväg och motorväg är det inte omöjligt med fyra gånger räckvidd. Skillnaden i vikt gör sitt i lägre farter och även lägre rullmotstånd påverkar.

Men som du skrivit tidigare är problemet att ligga och plöja motorväg. Här slåss vi nästan bara mot luftmotståndet och någon smart regenerativ elektronik kan inte rädda oss. Batterier har tyvärr inte tillräcklig energidensitet och det går inte att få in hur mycket som helst i ramen på en hoj.

Kanske är framtiden eldriven kromsläde? Då finns det gott om marginal både för plats och vikt :crash
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Undrar hur många här som är intresserade av elhoj om den kostar lika mycket att köra som en bensinhoj ?
Har själv här i Gbg upplevt hur snabbt miljön (miljöbil) blev ointressant för kommunen.
Det var gratis gatuparkering i Gbg för "miljöbilar" när en VW Passat gas / bensinbil leasades in på jobbet.
Men efter några år togs gratis P bort. "Kostade kommunen för mycket !" Förlorade intäkter.
Och nu ryker elbilsförmånerna i Norge.
https://www.aftenposten.no/osloby/i...lokket-deg-til-a-kjope-elbil_-blir-bare-borte
Och här i Sverige talar man om kilometerskatt på elfordon.....
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tror knappast att elfordonen blir ensamma om en kilometerskatt när den införs.

För egen del är det teknikintresse och kraftleverans som gör att jag är intresserad av elfordon. Med en elmotor kan man få omedelbar respons på det man gör som förare och man behöver inte lyssna på något som ger ifrån sig en massa ljud om man inte vill det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror knappast att elfordonen blir ensamma om en kilometerskatt när den införs.

För egen del är det teknikintresse och kraftleverans som gör att jag är intresserad av elfordon. Med en elmotor kan man få omedelbar respons på det man gör som förare och man behöver inte lyssna på något som ger ifrån sig en massa ljud om man inte vill det.

Kilometerskatten för elfordon ska ju ersätta bensinskatten som är ca 10kr/liter.
En vän har en laddhybrid. Den klarar ca 3mil på batteriet han har 2 mil till jobbet och laddar gartis på jobbet och vanligt pris hemma. Räkna med 150 arbetsdagar på kontoret så blir 600mil om året med enbart jobbresorna på el. Med 0,7 liter/mil så är 420liter eller 4200kr i bensinskatt som bara försvunnit.
Hur mycket skatt har han betalt för elen ? Nån som kan räkna ut ?
För beräkna nettoförlusten för statskassan !
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kilometerskatten för elfordon ska ju ersätta bensinskatten som är ca 10kr/liter.
En vän har en laddhybrid. Den klarar ca 3mil på batteriet han har 2 mil till jobbet och laddar gartis på jobbet och vanligt pris hemma. Räkna med 150 arbetsdagar på kontoret så blir 600mil om året med enbart jobbresorna på el. Med 0,7 liter/mil så är 420liter eller 4200kr i bensinskatt som bara försvunnit.
Hur mycket skatt har han betalt för elen ? Nån som kan räkna ut ?
För beräkna nettoförlusten för statskassan !
Det är här som jag anser att logiken haltar i resonemanget.

I fallet detta fallet, med antagandet 4200:- i minskade intäkter till statskassan, så är det samma sak som att anta att din vän eldar upp pengarna varje år, dvs varje år försvinner dessa pengar eftersom staten "inte får dem". Det kommer högst sannolikt inte att hända. Dessutom är 5kr/l pengar rakt in i oljebolagen, pengar som till största del försvinner utomlands eftersom Sverige producerar 0 olja (ja vi raffinerar, men det anser jag i sammanhanget som försumbart). Alltså kommer i detta fallet landet Sverige "tjäna" 2100:- mer per år på din vän. Pengar som hittills bara runnit in i den norska oljefonden och in i ryska oligarkers bankkonton, som inte kommit Sverige till gagn.

Då är vi uppe i 6300:- som din vän nu kan använda till andra saker. Om vi antar att denne istället anlitar en hantverkare eller liknande kommer pappa staten totalt få in i runda slängar 50% av det direkt, dvs 3150:- i kommunalskatt, arbetsgivaravgifter, sociala avgifter osv.
Resterande 1050:- av de 4200:- fås med enkelhet indirekt, eftersom hantverkaren nu helt plötsligt har 3150:- mer om året att i sin tur köpa varor och tjänster, och dessutom inte behöver belasta arbetsförmedlingen, A-kassa osv.

I slutändan kommer Sverige i detta antagande att tjäna på att din vän kör på lokalproducerad billig el istället för dyr importerad olja. Trots att "de får in mindre skatt".

I detta sammanhang behöver vi använda oss av teorierna som återfinns i nationalekonomi, inte företagsekonomi. Att använda företagsekonomi där man bara tittar på inkomst/utgift på enstaka delar av hela statsapparaten är dömt att misslyckas. Har vi tur förstår politikerna detta, har vi otur så börjar de med kilometerskatt alá diesel-härvan för något decennium sen som bara blev pannkaka.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Att använda företagsekonomi där man bara tittar på inkomst/utgift på enstaka delar av hela statsapparaten är dömt att misslyckas. Har vi tur förstår politikerna detta, har vi otur så börjar de med kilometerskatt alá diesel-härvan för något decennium sen som bara blev pannkaka.

Jag tror vi har otur med våra politiker... :(
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det är här som jag anser att logiken haltar i resonemanget.

I fallet detta fallet, med antagandet 4200:- i minskade intäkter till statskassan, så är det samma sak som att anta att din vän eldar upp pengarna varje år, dvs varje år försvinner dessa pengar eftersom staten "inte får dem". Det kommer högst sannolikt inte att hända. Dessutom är 5kr/l pengar rakt in i oljebolagen, pengar som till största del försvinner utomlands eftersom Sverige producerar 0 olja (ja vi raffinerar, men det anser jag i sammanhanget som försumbart). Alltså kommer i detta fallet landet Sverige "tjäna" 2100:- mer per år på din vän. Pengar som hittills bara runnit in i den norska oljefonden och in i ryska oligarkers bankkonton, som inte kommit Sverige till gagn.

Då är vi uppe i 6300:- som din vän nu kan använda till andra saker. Om vi antar att denne istället anlitar en hantverkare eller liknande kommer pappa staten totalt få in i runda slängar 50% av det direkt, dvs 3150:- i kommunalskatt, arbetsgivaravgifter, sociala avgifter osv.
Resterande 1050:- av de 4200:- fås med enkelhet indirekt, eftersom hantverkaren nu helt plötsligt har 3150:- mer om året att i sin tur köpa varor och tjänster, och dessutom inte behöver belasta arbetsförmedlingen, A-kassa osv.

I slutändan kommer Sverige i detta antagande att tjäna på att din vän kör på lokalproducerad billig el istället för dyr importerad olja. Trots att "de får in mindre skatt".

I detta sammanhang behöver vi använda oss av teorierna som återfinns i nationalekonomi, inte företagsekonomi. Att använda företagsekonomi där man bara tittar på inkomst/utgift på enstaka delar av hela statsapparaten är dömt att misslyckas. Har vi tur förstår politikerna detta, har vi otur så börjar de med kilometerskatt alá diesel-härvan för något decennium sen som bara blev pannkaka.

Förlåt, kan inte låta bli... Men när sist anlitade en privatperson en svensk byggare? De pengarna går till Polen. Och hälften tas ur statskassan i ROT. :glömdet
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Förlåt, kan inte låta bli... Men när sist anlitade en privatperson en svensk byggare? De pengarna går till Polen. Och hälften tas ur statskassan i ROT. :glömdet
Jag gjorde det senast för några veckor sen, kommer göra det igen om en vecka eller två, och sen en gång till om ca 2 månader. Alla svenska firmor med knegare från Sverige som betalar svensk skatt. Trots att jag bor nära Polen..
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top