Elhojar

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hittade detta klippet med testkörningar av senaste Lightning LS218:
https://youtu.be/o3DiAecsh_0
Jag är osäker på vilken/vilka kroppsöppningar som testpiloten tömde men något var det definitivt!
..så ska man bara skrapa ihop cash till en också :crash
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har inget emot elhojar. De har en charm och en plats att fylla, men.......

Utgångspris på 377 000 i USA innan skatt och tull till Sverige.... :glömdet

Alltså för den summan kan du hitta en Hayabusa med 0 mil och sen kränga på ett 420-hästars turbokitt. Då är du en hoj som är både snabbare, roligare och som går att tanka på 5 min istället för 5h.
Hade priset varit under 200 000 SEK strecket så är det en annan sak.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Har inget emot elhojar. De har en charm och en plats att fylla, men.......

Utgångspris på 377 000 i USA innan skatt och tull till Sverige.... :glömdet

Alltså för den summan kan du hitta en Hayabusa med 0 mil och sen kränga på ett 420-hästars turbokitt. Då är du en hoj som är både snabbare, roligare och som går att tanka på 5 min istället för 5h.
Hade priset varit under 200 000 SEK strecket så är det en annan sak.
Nej man får nog vara en rejäl entusiast för att slanta upp det där. Men om elhojarna utvecklas i takt med elbilarna så ligger en sån ganska snart under 200k-strecket :yoparty

Edit: Verkar som om den kommer med chademo-port för 30min full-laddning och typ2 port som laddar fullt på 120min, på standard infrastruktur som byggs i detta nu för elbilarna. Blir alltså lagom klar efter man krängt av sig stället för att slå en drill när man är ute på långresa. Mumma!
 
Last edited:

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Jag vill minnas att Lightning har gått i konkurs.
Har de återuppstått eller har jag bara drömt? :va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den där hjälmen med rejäl skärm som testpiloten använde, vilket fabrikat var det ?
Extra bra med sådan hjälm med så rejäl skärm på så snabb hoj förmodar jag ? :va
Funktionen är väl som framvingen på en F1a,
dvs trycka ner hjälmen, huvudet, föraren, hojen mot asfalten ? :va :D

Bättre en Busa i garaget än en Elhoj i USA ! :)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Den där hjälmen med rejäl skärm som testpiloten använde, vilket fabrikat var det ?
Extra bra med sådan hjälm med så rejäl skärm på så snabb hoj förmodar jag ? :va
Funktionen är väl som framvingen på en F1a,
dvs trycka ner hjälmen, huvudet, föraren, hojen mot asfalten ? :va :D

Bättre en Busa i garaget än en Elhoj i USA ! :)
Finns några stycken fabrikat. Populär variant bland semi-offroadare, som en cross-kruka fast man slipper goggles.
Bättre än en uppfälld korvätarhjälm iaf, men passar tveksamt på en plastraket :brynad
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Känner likadant. Håller på att renovera en zx10r-04 och vad fasen vore inte hojåkandet med lite mekande emellanåt. Ska man linda om motorn? Kolla statorn? Fuck no. Packade precis om en kolfiberdämpare och nitade ihop och väntar på att den ska få sjunga ut till vårkanten. Inget zmmmmmmmm här inte. Tycker det är förvånansvärt mycket positiv respons till dessa elhojar. Fyller 35 i år och har kanske blivit gammal och konservativ? Håller med dig andersbrink.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag hör ekon från sent 1960-tal när de som försvarade den föråldrade brittiska MC-industrin lät på liknande vis... :fakta Och när fyrtaktsmotorn tog över i RR... :fakta

När eldrivna fordon är snabbare än alla andra blir det bara löjligt att försöka hålla kvar vid det gamla.

Varför priset är vad det är beror på att 1. Man KAN ta betalt när det inte finns någon stor konkurrens och 2. Kunder är alltid beredda att betala för "det senaste" och 3. Produktionen är dyr i en början då det handlar om få exemplar med en teknik som ständigt utvecklas.

Utvecklingen går framåt. Jag gissar fem-sex år så har nästan alla tillverkare eldrivna MC i sitt sortiment.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Man får fixa en "ljudbox" med en extern högtalare eller headset för eget bruk, koppla till tidsregulatorn(gashandtaget) och gyro-sensorn så fixar det sig :banana
Samt att man måste behålla sina gamla R att ha som referens för roligare körupplevelser. :yoparty
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag skulle gärna ha en elhoj. Det blir betydligt färre saker som kan jävlas med en.
/Hälsningar från en som inte fick igång sin encylindriga tvåtaktare igår.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Man får fixa en "ljudbox" med en extern högtalare eller headset för eget bruk, koppla till tidsregulatorn(gashandtaget) och gyro-sensorn så fixar det sig :banana
Samt att man måste behålla sina gamla R att ha som referens för roligare körupplevelser. :yoparty
Undra om det kommer komma en "after-market" marknad för t.ex fysiska växelpetare som trådlöst dödar effekten i motorn och sen successivt ökar effekten för att simulera en gammel-motor =D
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Jag är född på 80 talet så jag kan inte uttala mig om 60 talet. När eldrivna fordon är snabbare än andra? När de går från 0-100 på 0,2s? När de toppar 1000km/h? Jovars. Nä bättre att skippa elhojar och hoppa rakt på adrenalinsprutorinjucerande moduler med VR glasögon för att få en "verklig" effekt av körupplevelser! Sen kommer snuten ha uppsikt över hur du kör online och boten kommer hem på mailen för att du kört för fort :D Antar att det hör till utvecklingen att man ska kunna sitta om 50 år och berätta att "jadu min sonson jag kommer ihåg när vi gick UT ur husen och satte oss på livsfarliga dödsmaskiner och enligt statistiken dog jag 400 gånger under de år jag körde så kallad motorcykel. Svaret från den förvirrade pejken blir något i stil med "Oj det låter ju livsfarligt! Så ni hade inte dubbla hjälmar när ni gick och handlade matpiller?
 
Last edited:

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Man får fixa en "ljudbox" med en extern högtalare eller headset för eget bruk, koppla till tidsregulatorn(gashandtaget) och gyro-sensorn så fixar det sig :banana
Samt att man måste behålla sina gamla R att ha som referens för roligare körupplevelser. :yoparty

En potentiometer till gasrullen med samma princip som inom rchobbyn skulle man lätt snida till..trottla ut ljudet.
https://youtu.be/UORYdc8EEk4
Fördelen med elhoj är ju definitivt inte ljudet men det kommer tillverkarna ändra på för att konsumenterna vill det.
Men jag skulle nog köpa en iaf mest för det minimerade underhållet..vridet från den borstlösa rovan..tankning..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hör ekon från sent 1960-tal när de som försvarade den föråldrade brittiska MC-industrin lät på liknande vis... :fakta Och när fyrtaktsmotorn tog över i RR... :fakta

När eldrivna fordon är snabbare än alla andra blir det bara löjligt att försöka hålla kvar vid det gamla.

Varför priset är vad det är beror på att 1. Man KAN ta betalt när det inte finns någon stor konkurrens och 2. Kunder är alltid beredda att betala för "det senaste" och 3. Produktionen är dyr i en början då det handlar om få exemplar med en teknik som ständigt utvecklas.

Utvecklingen går framåt. Jag gissar fem-sex år så har nästan alla tillverkare eldrivna MC i sitt sortiment.

Men eldrivna fordon är inte snabbare än alla andra !

Snabbaste fordonen är jetmotor eller raket drivna !

Men visst , inget emot eldrivet. Men först får de fixa räckvidden.
Med tank för vätgas eller annat som kan köras i bränslecell som driver elmotorn.
Räckviddden är viktigt för mig.
Vill man bara köra fort så finns ju dragsters, svårt att slå.

https://www.youtube.com/watch?v=bsZl4_pm5OI
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top