Sidan 29 av 29 FörstaFörsta ... 423242526272829
Resultat 561 till 565 av 565

Ämne: Elhojar

Medlem
    Reg.datum
    maj 2004
    Hoj
    R1100S, XS400
    Citat Ursprungligen postat av CFr Visa inlägg
    EDIT:
    Aha, nu såg jag att det fanns ett bromshandtag på vänster sida också, där det normalt sitter kopplingshandtag. Hittade lite mer info också. Motorbromsen bak aktiveras helt enkelt via vänstra bromshandtaget.

https://rmkvehicles.com/#features
    Jag är förvånad över att det är tillåtet. På bilar måste bromsarna orka hålla emot en skenande motor (även utan hjälp från bromsservon, tror jag). Vilket är en anledning till att Teslor har sådana enorma bromsok bak.

Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Citat Ursprungligen postat av Bearing Visa inlägg
    Jag är förvånad över att det är tillåtet. På bilar måste bromsarna orka hålla emot en skenande motor (även utan hjälp från bromsservon, tror jag). Vilket är en anledning till att Teslor har sådana enorma bromsok bak.
    Ja, på bilar med konventionella bromssystem finns det väl egentligen trippelredundans om man räknar in såväl dubbla bromskretsar som handbroms. Bilvärlden är väl på väg mot brake-by-wire, vilket då fortfarande kräver någon form av oberoende redundant backupsystem.

Skulle vara intressant att se hur reglerna ser ut på MC-sidan. Om det t ex skulle räcka med att ha en konventionell hydraulisk frambroms som orkar hålla emot en skenande elmotor som driver bakhjulet kvarstår ju ändå frågan hur det påverkar kördynamiken i en nödsituation. Vad händer t ex om motorn börjar skena mitt i en kurva? Någon möjlighet att frikoppla finns ju inte heller.

Skulle ju kunna vara så att någon form av backupsystem för bakbromsen kommer när hojen väl är färdig för produktion, även om det iofs är märkligt att de nu skriver att den enbart har motorbroms bak. Kanske hoppas de på förändring av regelverk eller så har de byggt in någon slags finurligt oberoende nödbromssystem i fälgen.

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Citat Ursprungligen postat av Bearing Visa inlägg
    Alla Teslor inkl min egen jag tittat på har högst normala bromsok både bak och fram...
    Buy quality, cry once.

Medlem
    Reg.datum
    maj 2004
    Hoj
    R1100S, XS400
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Alla Teslor inkl min egen jag tittat på har högst normala bromsok både bak och fram...
    Hmja, det kanske beror på vad man jämför med. Jag har studerat en Model S som hängde i lyft. Den hade ventilerade skivor med större diameter än fälgarna på min egen bil, med dubbelkolvsok samt ett extra handbromsok.

Men jag är inte så insatt i lyxbilar, det är säkert högst normalt i den kategorin. Men jag vill lägga till bakbromsarna på Model S har betydligt bättre prestanda än frambromsarna på någon bil jag själv ägt.

Bakbromsarna på en Volvo V90 ser rätt futtiga ut i jämförelse.
    Senast redigerat av Bearing den idag klockan 04:42.

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Det är en tung bil med rätt mycket effekt, kan ju vara så enkelt... Ganska rejäla grejor i min Tesla 3 också men de faller definitivt in under ”normalt” om än rejält som sagt.

Särskilt när man tänker på att man normalt inte ens använder bromsarna.

Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

Sidan 29 av 29 FörstaFörsta ... 423242526272829

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

En annan e ju gammel. Så det är lugnt

Toyman
Vill du annonsera ovan? Klicka här