Hur många hojar överlever till pensionsåldern?

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Funderade på en sak häromsistens, cirkus hur många procent av alla hojar överlever till pensionen? Alltså som till slut glöms bort typ längst inne i ett garage full med bråte ovanpå, och hur många som kraschas bort på vägen?
Kraschfaktorn misstänker jag är högre än för bilar.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Jag har regnr-sökt på riktigt många av de hojar jag köpte nya från mitten av 80-talet fram till 2000, det är ett hyggligt antal sporthojar, och jag kan tyvärr bara konstatera att den stora majoriteten har lämnat över regnumret till andra fordon:(
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har regnr-sökt på riktigt många av de hojar jag köpte nya från mitten av 80-talet fram till 2000, det är ett hyggligt antal sporthojar, och jag kan tyvärr bara konstatera att den stora majoriteten har lämnat över regnumret till andra fordon:(

Även personnumren är sannolikt överlämnade också...


Buy quality, cry once
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Vincent Grey Flash ( 500cc racer ) har just uppnått pensionsåldern.
Av 31 tillverkade finns 48 kvar.....
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vincent Grey Flash ( 500cc racer ) har just uppnått pensionsåldern.
Av 31 tillverkade finns 48 kvar.....

Är det inte lite som Norton Manx. Det finns många hundra fler idag än vad som rullade ut från fabriken....

På vanliga hojar är det säkerligen inte många % av de som registrerades som finns kvar efter 65 år.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Är det inte lite som Norton Manx. Det finns många hundra fler idag än vad som rullade ut från fabriken....

På vanliga hojar är det säkerligen inte många % av de som registrerades som finns kvar efter 65 år.

65 år är pensionsåldern på en människa, hästar pensioneras tidigare men nu pratar vi motorcyklar! :7peta

https://www.visitisleofman.com/things-to-do/home-of-rest-for-old-horses-p1291811

Så när pensioneras en motorcykel? När blir det en gammelhoj?

Jag skulle säga när de är så gamla att det går att tävla som gammelhoj!

http://www.mchk-racing.org/?page_id=20

Man skulle också kunna säga när de blir skatte- och besiktningsbefriade eftersom de då inte används i "normal" trafik...
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
På vanliga hojar är det säkerligen inte många % av de som registrerades som finns kvar efter 65 år.

65 år är pensionsåldern på en människa, hästar pensioneras tidigare men nu pratar vi motorcyklar! :7peta
Min BSA är från 1944 och ser ut som sprillans ny. Hur många av dessa som finns kvar vet jag inte. Men min har kraschats två gånger (brunnit upp för att efter totalrenoveringen krama en björk i Skottvång) och återuppstått igen likt kärran Christine. :crash

Min Husqvarna blir 51 år i år. :)

…hade för övrigt en CB 750 Four från -73 som var i toppenfint skick. Tror den fortfarande är lika fin (såldes 2012).
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Intressant tråd! Motorcyklar har ju egentligen mycket bättre förutsättningar än bilar att överleva till att de får veteranstatus. De rostar inte upp på samma sätt och är mycket lättare att ha stående längst bak i nåt hörn. Få hojar rasar ju heller mekaniskt på ett sådant sätt så att reparationen är dyrare än fordonets värde, lär ju vara det som dödar de flesta bilar.

Precis som för motorcyklister så är nog risken att dö i en krash som störst innan de nått de typ trettio första levnadsåren (få verka vara ute och köra skiten ur gamla hojar, jag tillhör nog en minoritet :va)

Den största risken för halvgamla hojar som ännu inte blivit veteraner är nog som någon nämnt, alla dessa klåpare som tror de har talang att bygga något häftigt. Finns en hel del duktiga byggare i landet men verkar finns oändligt många fler sopor som kapar sönder gammel-hojar och virar avgasbandage och skapar något som bara går att sälja som reservdelar.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Jag har regnr-sökt på riktigt många av de hojar jag köpte nya från mitten av 80-talet fram till 2000, det är ett hyggligt antal sporthojar, och jag kan tyvärr bara konstatera att den stora majoriteten har lämnat över regnumret till andra fordon:(

Betyder det verkligen att fordonet skrotats? Har för mig att regnumret får användas igen när inte fordonet varit påställt på X antal år.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Definiera "överlevt", jag har ett flertal gamla hojar som väl på sjukhus skulle definieras som att det ligger i koma och inte ens jag själv är helt säker på vilka som kommer att få liv igen.
 

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
I ditt fall kallas det nog långvård och det brukar inträffa på äldre dar. Rejsa med veteranhoj borde gå under benämningen seniorverksamhet. Båda inträffar vanligtvis efter pensionen..

Mej okej, då antar jag grovt att ungefär hälften av alla hojar kraschas bort under den aktiva livstiden.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Betyder det verkligen att fordonet skrotats? Har för mig att regnumret får användas igen när inte fordonet varit påställt på X antal år.

Det räcker inte med att fordonet varit avställt. Det måste vara avfört ur trafikregistret innan numret får användas av någon annan. Så länge som fordonet är registrerat så får man av den anledningen betala en registeravgift om fordonet är avställt.
Dvs om numret numera tillhör ett annat fordon så betyder det att det ursprungliga fordonet antingen är skrotat eller exporterat till annat land.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag kollade upp fem gamla hojar, en är påställd och ägs av samma person som köpte den av mig för 2 år sedan, 2 är avställda 2016 och en förra året, i juni dock. Den sista, en gixxer 750 är numer en John Deere terrängvagn som står hos John Deere Sverige AB... Den ägdes dock av mig när den blev inlöst, den blev stulen och söndervurpad, det enda som var helt var nog styrkronan och soppapumpen :gråta
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top