Gammal är äldst!!

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Har inte haft hoj i Sverige på 15 år och har nu börjat fundera på att köpa nåt kul att åka på när man är hemma några veckor på sommaren.

Letade upp en radda registreringsnummer på blocket och började slå hos TH. Döm om min förvåning då de flesta supersporthojarna inte skulle kosta mer än en tusing i månaden för avställbar helförsäkring!

Haft kort många år och börjar närma mig 40, men ändå.

Nu en fråga, som jag är för lat för att ringa TH för att fråga... fakturerar de samma belopp året runt för deras avställbara försäkring, eller kostar det mer under glassmånaderna?

Fan va gött å bli medelålders!!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det kostar i princip garageförsäkring under vintern, och mer under det andra halvåret. Eller har iaf gjort för mig. Nu har jag helårsförsäkring på sporthojen, för att den var ändå billigare än min bilförsäkring.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det kostar i princip garageförsäkring under vintern, och mer under det andra halvåret. Eller har iaf gjort för mig. Nu har jag helårsförsäkring på sporthojen, för att den var ändå billigare än min bilförsäkring.

Så var det när jag hade hoj i Sverige sist, så då körde jag på helårsförsäkring. Men det fanns ingen info angående detta på TH’s hemsida (som jag kunde hitta....) och man kunde välja månadsbetalning, vilket gav jämn summa under året...

Klurigt
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Krav från Trygg Hansa att ha autogiro när du har avställningsbar. Det fina är ju att det kostar mindre när den är avställd och mer när du ställer på, så vet inte riktigt hur du menar att de ska dra samma summa varje månad. Men det har fungerat klockrent de 7 år jag nyttjat deras avställningsbara försäkring.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Krav från Trygg Hansa att ha autogiro när du har avställningsbar. Det fina är ju att det kostar mindre när den är avställd och mer när du ställer på, så vet inte riktigt hur du menar att de ska dra samma summa varje månad. Men det har fungerat klockrent de 7 år jag nyttjat deras avställningsbara försäkring.

Tack!
Kostar det lika mycket om du har den påställd en vecka i juli, som om du ställer på den en vecka i November?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så var det när jag hade hoj i Sverige sist, så då körde jag på helårsförsäkring. Men det fanns ingen info angående detta på TH’s hemsida (som jag kunde hitta....) och man kunde välja månadsbetalning, vilket gav jämn summa under året...

Klurigt

Jag betalar iofs på årsbasis, för det kostar ändå inte så mycket. :hihi
Men, när jag tidigare betalade på halvårsbasis så var 9/10 av kostnaden på sommarräkningen. De kan ju ha ändrat det sedan dess, men många försäkringsbolag började göra så som svar på ägarbyten på hösten för att bli av med helårsförsäkringarna.
 

nonne_j

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
värnamo
Hoj
Triumph
Jag har en summa/månad avställd och en summa/månad påställd. Så uppfattade iaf jag det när jag tecknade på th nyligen. :tummenupp

Det här med att det är dyrare sommarmånaderna är väl hos dom som inte har avställningsbar ? Nästan alla bolag har ju mc försäkring på årsbasis numera, utan möjlighet att ställa av.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Thanks boys! Blir till att ringa någon dag när man har riktigt tråkigt
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Givetvis! Och våra myndigheter som är ganska smidiga i det här landet har gett oss en app från Transportstyrelsen där man snabbt och lätt ställer av eller på! Hmmm, dåligt väder i 2 veckor, ställ av! Kostar viserligen en 50-lapp men lätt intjänat på premien! (Ser fram emot 2020, fyller 50 i höst) Ksnske blir så billigt så man bara ställer på i april och av i November!:)
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Citerade ditt inlägg#5 LUGN ovan, men det fungerade tydligen inte riktigt som brukligt!
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har min R1 på Trygg Hansa. Enkel hantering, ställer via nätet bara på den på vintern och sen ställer av den till sommaren. Så funkar det i princip om man väljer att köra den varannan månad/vecka.

Förutsätter då att du har även tecknat en garageförsäkring(kostar inte då många kronor)
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Är det så ny att man altså betalar för minst en månad när man ställer på hojen? (Trodde det var det exakt antal dagar den var påställd)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Så jävla gött... man kan alltså som återfallsknutte ramla på en Ducce och varva düskar på ringen för en tüsing i månan??

Helt otroooooligt
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top