Samhällskontraktets nuvarande hälsa?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ok men befolkningsökning är fortfarande inte per definition lika med tillväxt.
Hur ökar välstånd/levnadsstandard för mig per automatik för att vi är n+1 personer inom det geografiska området Sverige istf n personer?

Hur innebär en befolkningsökning mer konsumtion och mer tillväxt, vems pengar konsumeras av vem? Varifrån kommer pengarna till konsumtionsökningen? Du skrev ju själv att ökad BNP inte är lika med ökad tillväxt? Det är/var vi överens om.

Jag säger att en befolkningsökning inte per definition ger ökad tillväxt då vi skulle vara rika som troll mtp invandringen vi sett de senaste åren.

Läs på om hur BNP fungerar så fortsätter vi diskussionen sen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nej, läs på du så fortsätter vi sen. Givande va?

Du behöver inte svara på mina inlägg öht men om du ska göra det får du gärna bemöta det som jag faktiskt skriver så att vi kan ta oss ett steg framåt i diskussionen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Läs på om hur BNP fungerar så fortsätter vi diskussionen sen.

BNP/capita. Annars blir det sin Annie Lööfs senaste alster. ”Vi har sänkt skatten på 73 områden”.
Ja om man sänker skatten med 1kr på 73 områden så är det flest.. till antal.
Men då skatten höjd med 10kr på 23 områden går det fortfarande kräftgång...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
BNP/capita. Annars blir det sin Annie Lööfs senaste alster. ”Vi har sänkt skatten på 73 områden”.
Ja om man sänker skatten med 1kr på 73 områden så är det flest.. till antal.
Men då skatten höjd med 10kr på 23 områden går det fortfarande kräftgång...

Så hur tror du BNP resp BNP /capita påverkas av de nämnda skatteförändringen?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
:(
Så hur tror du BNP resp BNP /capita påverkas av de nämnda skatteförändringen?

Sämre köpkraft. Rimligtvis.

Oavsett om ekonomin som helhet växer blir rikedomen per person lägre, eftersom fler måste dela på kakan. Om inte arbetslösheten sjunker bland utrikes födda, vilket det finns få indikatorer på, riskerar Sverige att hamna i en ond cirkel. När sedan konjunkturen vänder, då kommer den riktigt stora snytingen för svensk ekonomi.

Framförallt med tanke på att kronan närmar sig katastrofnivåer...
https://www.svd.se/varningen-svenska-kronan-riskerar-att-rasa-till-krisniva

Hur det sociala ”skyddsnätet” kommer se ut efter ett par års lågkonjunktur med detta givna läge torde inte komma som en chock om det visar sig bestå av ymniga maskor.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
:(

Sämre köpkraft. Rimligtvis.

Oavsett om ekonomin som helhet växer blir rikedomen per person lägre, eftersom fler måste dela på kakan. Om inte arbetslösheten sjunker bland utrikes födda, vilket det finns få indikatorer på, riskerar Sverige att hamna i en ond cirkel. När sedan konjunkturen vänder, då kommer den riktigt stora snytingen för svensk ekonomi.

Framförallt med tanke på att kronan närmar sig katastrofnivåer...
https://www.svd.se/varningen-svenska-kronan-riskerar-att-rasa-till-krisniva

Hur det sociala ”skyddsnätet” kommer se ut efter ett par års lågkonjunktur med detta givna läge torde inte komma som en chock om det visar sig bestå av ymniga maskor.

Det var inte min fråga.

Och anledningen att jag frågade var för att jag anade att du inte riktigt funderat klart angående sambanden mellan dina påståenden.

Det finns ingen absolut och självklar kausalitet vare sig mellan BNP och köpkraft eller BNP och skatter. Inte ens om du räknar per capita.

Jag tror vi är överens om att det intressanta är BNP/capita men inte ens det är en självklar siffra för att folk i genomsnitt faktiskt får det bättre.

Ta tex broken windows falacy som redan nämnts i tråden, om staten höjer skatten för att anställa folk för att springa och vandalisera samhället så kommer det höja både BNP och BNP/capita men de flesta i samhället har ju egentligen fått det sämre då de får lägga sina pengar på att reparera sönderslagen egendom istället för saker de egentligen skulle ha glädje av.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Så hur tror du BNP resp BNP /capita påverkas av de nämnda skatteförändringen?

I princip inte alls.
Det spelar egentligen ingen roll sett för BNP om staten snor 100 kr av mig och spenderar på något som stimulerar BNP eller om jag själv spenderar dessa 100 kr på snickers.
Skillnaden är dock att i andra fallet kommer jag generellt uppleva att min levnadsstandard är bättre iom att jag just kan köpa snickers som jag vill ha. När staten ist snor mina 100 kr så kanske de spenderas på lön till MP-politiker, det upplever inte jag att jag har lust att spendera pengar på.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det finns ingen absolut och självklar kausalitet vare sig mellan BNP och köpkraft eller BNP och skatter. Inte ens om du räknar per capita.

Jag tror vi är överens om att det intressanta är BNP/capita men inte ens det är en självklar siffra för att folk i genomsnitt faktiskt får det bättre.

Precis!

Man ska dock komma ihåg att ingen spenderar mina pengar på bättre sätt än jag själv. Mina preferenser på vad jag vill betala för/inte betala för är inte exakt på pricken lika som statens.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
I princip inte alls.
Det spelar egentligen ingen roll sett för BNP om staten snor 100 kr av mig och spenderar på något som stimulerar BNP eller om jag själv spenderar dessa 100 kr på snickers.
Skillnaden är dock att i andra fallet kommer jag generellt uppleva att min levnadsstandard är bättre iom att jag just kan köpa snickers som jag vill ha. När staten ist snor mina 100 kr så kanske de spenderas på lön till MP-politiker, det upplever inte jag att jag har lust att spendera pengar på.

Ja precis, svaret är ju att BNP påverkas av hur pengarna används, inte vem som använder dom.

Vad skulle skatteboskapen ha använt pengarna till om de inte tvingats skatta? Samt vad väljer staten att sedan göra med pengarna?

Sen kan man ju diskutera de långsiktiga effekterna av höga skatter.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Du kanske skulle sparat dom och sänkt vår BNP om det inte blev skatt för Maggan att slösa bort. :7peta

Haha det här faktiskt intressant när man börjar klura. Ofta kan man ju likställa sparande med framtida konsumtion.
Typ att jag sparar ett år och köper en bil för 50k eller sparar två år och köper en bil för 100k.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Haha det här faktiskt intressant när man börjar klura. Ofta kan man ju likställa sparande med framtida konsumtion.
Typ att jag sparar ett år och köper en bil för 100k eller sparar två år och köper en bil för 200k.


Underbart om jag kunde spara mer än 8 000 i månaden!:tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Privata företagare kommer att rädda den offentliga sektorn. I alla fall om man får tro Leif Östling, tidigare ordförande i Svenskt Näringsliv. Först ska bara systemet kollapsa.
– Det är det som är lösningen, säger han i podcasten Smarta samtal.


https://www.svd.se/ostling-systemkollaps-om-fem-till-tio-ar

https://www.smartasamtal.se/arkiv/pod-samtal-38270461

När Leif, Vad f-n får jag för pengarna?, Östling var chef på Scania ville han ersätta många anställda med polacker kunde man läsa i LokalTidningen. Varför? Jo eftersom de hade lägre lön! Lägre lön - billigare lastbilar! :Bugar

Att det kostar lika mycket för en polack som för en svensk att bo i Sötälje tänkte han inte på! :D

Så alla av hans lösningar är inte smarta! :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top