Samhällskontraktets nuvarande hälsa?

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Läste nyligen en artikel på aftonblaskan
(https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l1PKbo/har-fritas-de-kriminella-ungdomarna)

Inte vidare kul läsning, men direkt saxat från faktarutan:

De åtalade tonåringarna
17 år

Dömd 2017 vid 15 års ålder för narkotikabrott samt mordförsök genom att beskjuta en snöskottare i Malmö med flera skott. Straffvärdet bedömdes till 16 års fängelse, på grund av hans ålder blev påföljden tre års sluten ungdomsvård.

Nu åtalad för människorov, grov utpressning, rån, grovt olaga tvång.

18 år.

Tre avsnitt i belastningsregistret. Dömd senast hösten 2017 för två fall av synnerligen grov misshandel, olaga frihetsberövande, utpressning och försök till utpressning. Straffet blev ungdomsvård i ett år och två månader. Dömd våren samma år även för tre fall av rån samt en rad trafikbrott och grovt våld mot tjänsteman. Då blev påföljden sluten ungdomsvård i åtta månader.

Nu åtalad för människorov, grov utpressning, rån, medhjälp till grovt olaga tvång.

18 år.

Fem avsnitt i belastningsregistret.

Dömd i juli 2018 för människorov, misshandel och försök till utpressning med mera. Straffet blev sluten ungdomsvård i ett och och en månad. Dömd även för rån och skadegörelse där påföljden blev skyddstillsyn.

Nu åtalad för människorov, grov utpressning, rån, grovt olaga tvång.

17 år.

Dömd 2016 för misshandel och olovlig körning. Straffet blev ungdomstjänst, 35 timmar.

Nu åtalad för människorov, grov utpressning, rån, grovt olaga tvång.

Enligt mig betyder det att samhällskontrakten nästan kan ses som ensidigt nuförtdien.
Reglerna är till för de som hade skött sig någorlunda väl med rimlig moralkompass.

De med rubbad sådan bryter mot varenda lag / regel de möter och har dessutom ingen empati eller någon form av konsekvenstänk (visserligen har deras handlingar inga konsekvenser... så?! Whatever?!)


Generell fråga. VARFÖR ska jag arbeta dagarna ut, betala skatt, ringa vårdnummret istället för att knivhota mig till vård på akuten och spara / låna till saker istället för att bara ta dem.

Tanken är att jag ska sköta mig för att staten / samhället överlag ska ge mig trygghet och rättssäkerhet... men när jag ser en skitunge slippa 15 år av sitt straff för att han just är en skitunge så vet jag inte.

Vi är väl alla lika inför lagen och du är straffmyndig från 15?!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Straffmyndig ja, men lagen föreskriver ändå påföljder anpassade till omständigheterna där ålder är en stark faktor.

Det kan förefalla "rätt" att låsa in en femtonåring tills de är 30 år men då har man endast skapat en institutionsbrottsling som ALDRIG kommer att vara annat än grov brottsling resten av sitt troligen korta liv.

Kan inte utbilda sig, bilda familj, skaffa jobb osv.

En hel del av de 15-åringar som begår grova brott byter faktiskt bana - långt ifrån alla - men det vi VET är att fängelse är en faktor som i princip predestinerar unga till att fortsätta vara brottsling.

Rimligen bör man som vuxen tänka sig tanken: "Hur kommer det sig att tonåringar hamnar i dessa sammanhang? Varför börjar de råna, knarka, skaffa skjutvapen?"

Svaret på den frågan bör lika rimligen ge en inriktning på vad man behöver jobba med i samhället för att få dessa ungdomar att göra andra val.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Straffmyndig ja, men lagen föreskriver ändå påföljder anpassade till omständigheterna där ålder är en stark faktor.

Det kan förefalla "rätt" att låsa in en femtonåring tills de är 30 år men då har man endast skapat en institutionsbrottsling som ALDRIG kommer att vara annat än grov brottsling resten av sitt troligen korta liv.

Kan inte utbilda sig, bilda familj, skaffa jobb osv.

En hel del av de 15-åringar som begår grova brott byter faktiskt bana - långt ifrån alla - men det vi VET är att fängelse är en faktor som i princip predestinerar unga till att fortsätta vara brottsling.

Rimligen bör man som vuxen tänka sig tanken: "Hur kommer det sig att tonåringar hamnar i dessa sammanhang? Varför börjar de råna, knarka, skaffa skjutvapen?"

Svaret på den frågan bör lika rimligen ge en inriktning på vad man behöver jobba med i samhället för att få dessa ungdomar att göra andra val.

Problemet är väl kanske att det finns få meningsfulla steg mellan kaffe, bullar och lite ajabaja med tanten från Soc och 15 år i finkan.

Jag har har hört och läst ett antal intervjuer med yngre förmågor som ställt till det för sig och anmärkningsvärt många av dem säger att de upplevde som att "Det hände inget som de uppfattade som straff/obehagligt/värt att försöka slippa igen o.s.v förräns det rätt som det var, var dags för 5 år på Kumla".

Så det vore nog värt en hel del om man kunde klura ut något eller några grejer som gör mer "ont" än lite ajabaja men ändå inte är lika mycket skurkskola som finkan. Inte för att jag tror att jag vet exakt vad det skulle vara men jag tycker mig kunna se ett visst behov.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Problemet är väl kanske att det finns få och meningsfulla steg mellan kaffe, bullar och lite ajabaja med tanten från Soc och 15 år i finkan.

Jag har har hört och läst ett antal intervjuer med yngre förmågor som ställt till det för sig och anmärkningsvärt många av dem säger att de upplevde som att "Det hände inget som de uppfattade som straff/obehagligt/värt att försöka slippa igen o.s.v förräns det rätt som det var, var dags för 5 år på Kumla.

Så det vore nog värt en hel del om man kunde klura ut något eller några grejer som gör mer "ont" än lite ajabaja men ändå inte är lika mycket skurkskola som finkan. Inte för att jag tror att jag vet exakt vad det skulle vara men jag tycker mig kunna se ett visst behov.

Absolut.

Samt se om de miljöer där de växer upp kan kompletteras på något fiffigt sätt så att deras egna möjligheter till ett bra liv blir synligt för dem själva.


Buy quality, cry once
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tycker det är en bra fråga av TS.
Det är väl grunden till det missnöje som pyr i samhället idag.

Kontraktet går åt båda hållen.
Jag har skyldigheter/rättigheter gentemot staten och staten har rättigheter/skyldigheter mot mig.
Polis, skola, vård, infrastruktur osv är vad staten skall tillhandahålla.
Allt fler ser dessa instanser, om inte rämna, så iaf bli allt sämre.
Då kommer naturligtvis frågan:
-"Varför skall jag upprätthålla mina skyldigheter om staten inte upprätthåller sina?"

DET är som jag ser det den stora frågan som nuvarande regering, med stödpartier, verkligen måste ta itu med.
Man kanske inte måste fixa allt omgående, som opposition kommer skrika om, men iaf vända trender.
Få det att gå åt rätt håll.
Minska vårdköer, öka tryggheten i närområden, bättra resultat i skolan osv osv.
Få folk att, i alla fall, tro att staten är på väg att hålla sin del av kontraktet.
Fler poliser spelar ingen roll om inte folk känner sig tryggare.
Mer pengar/personal i vården spelar ingen roll om folk inte får vård.
Mer pengar/personal i skolan spelar ingen roll om inte barnen är trygga och lär sig saker.

Bara mina 2 öre...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tycker det är en bra fråga av TS.
Det är väl grunden till det missnöje som pyr i samhället idag.

Kontraktet går åt båda hållen.
Jag har skyldigheter/rättigheter gentemot staten och staten har rättigheter/skyldigheter mot mig.
Polis, skola, vård, infrastruktur osv är vad staten skall tillhandahålla.
Allt fler ser dessa instanser, om inte rämna, så iaf bli allt sämre.
Då kommer naturligtvis frågan:
-"Varför skall jag upprätthålla mina skyldigheter om staten inte upprätthåller sina?"

DET är som jag ser det den stora frågan som nuvarande regering, med stödpartier, verkligen måste ta itu med.
Man kanske inte måste fixa allt omgående, som opposition kommer skrika om, men iaf vända trender.
Få det att gå åt rätt håll.
Minska vårdköer, öka tryggheten i närområden, bättra resultat i skolan osv osv.
Få folk att, i alla fall, tro att staten är på väg att hålla sin del av kontraktet.
Fler poliser spelar ingen roll om inte folk känner sig tryggare.
Mer pengar/personal i vården spelar ingen roll om folk inte får vård.
Mer pengar/personal i skolan spelar ingen roll om inte barnen är trygga och lär sig saker.

Bara mina 2 öre...


Glöm inte att mycket av det du räknar upp är KOMMUNALA frågor. Skola, vård osv. Kollektivtrafik.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Glöm inte att de flesta betalar majoriteten av sina skattepengar till just KOMMUNEN.
Och glöm inte landstinget :7peta

Men menar du att dom på nåt sätt står utanför och fristående ifrån samhällskontraktet?

Nej, det är bara inte staten.

Landstingen, eller regioner som det oftast heter idag är också kommuner...


Buy quality, cry once
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, det är bara inte staten.

Landstingen, eller regioner som det oftast heter idag är också kommuner...


Buy quality, cry once

Skiljer du inte på län och kommuner?
landstinget har en egen budget särskiljd från både din kommuns pengar och statens pengar.
Och ansvarsområdet täcker hela ditt län, även om just ditt eget landstingshus står i din hemkommun.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
@BrooklynS och Two stroke man

Jag skriver lite slarvigt "Staten" i Platonsk menig.
Kommun, landsting och stat, hela samhällsapparaten sas.
Samhället, eller landet, kanske hade varit bättre. :va
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skiljer du inte på län och kommuner?
landstinget har en egen budget särskiljd från både din kommuns pengar och statens pengar.
Och ansvarsområdet täcker hela ditt län, även om just ditt eget landstingshus står i din hemkommun.

”Kommun” är ett förvaltningsjuridiskt begrepp och kommunallagen reglerar primär- och sekundärkommuners verksamhet. Landsting/region är en form av kommun, även kallat sekundärkommun... :hej

Men det är viktigt att särskilja stat och kommun eftersom de har olika uppgifter och det kommunala självstyret är bärande princip i samhällsordningen.

Många förväntar sig att ”staten” och rikspolitikerna skall göra si eller så utan att ens tänka på att de som bestämmer i den frågan sitter i det egna kommunhuset...


Buy quality, cry once
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
”Kommun” är ett förvaltningsjuridiskt begrepp och kommunallagen reglerar primär- och sekundärkommuners verksamhet. Landsting/region är en form av kommun, även kallat sekundärkommun... :hej

Men det är viktigt att särskilja stat och kommun eftersom de har olika uppgifter och det kommunala självstyret är bärande princip i samhällsordningen.

Många förväntar sig att ”staten” och rikspolitikerna skall göra si eller så utan att ens tänka på att de som bestämmer i den frågan sitter i det egna kommunhuset...


Buy quality, cry once

Ok, jag antecknar. Det är viktigt att skilja på stat och kommun, men landstinget är som en kommun.
Och när "många" förväntar sig att politikerna ska göra si eller så då gäller det inte landstingspolitikerna.

Är du medveten om att du istället för att diskutera synen på samhällskontraktet så går du in på detaljer som är helt relevanta? Inser du inte att både stat, landsting och kommun ingår på den ena sidan av samhällskontraktet? Exakt vilken institution som gör borde göra varje enskild detalj är helt irrelevant för huvudfrågan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ok, jag antecknar. Det är viktigt att skilja på stat och kommun, men landstinget är som en kommun.
Och när "många" förväntar sig att politikerna ska göra si eller så då gäller det inte landstingspolitikerna.

Är du medveten om att du istället för att diskutera synen på samhällskontraktet så går du in på detaljer som är helt relevanta? Inser du inte att både stat, landsting och kommun ingår på den ena sidan av samhällskontraktet? Exakt vilken institution som gör borde göra varje enskild detalj är helt irrelevant för huvudfrågan.

Varför är det viktigt då tror du?

Om ena sidan i samhällskontraktet inte ens vet vad som står i det, blir ju risken för besvikelser stor... och det är lätt att börja prata om att det inte uppfylls osv.

Och det är då man börjar utse syndabockar och bli offer för större eller mindre vanföreställinigar; confirmation bias på det och så är snurren igång. Vem gnuggar händerna?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ok, jag antecknar. Det är viktigt att skilja på stat och kommun, men landstinget är som en kommun.
Och när "många" förväntar sig att politikerna ska göra si eller så då gäller det inte landstingspolitikerna.

Är du medveten om att du istället för att diskutera synen på samhällskontraktet så går du in på detaljer som är helt relevanta? Inser du inte att både stat, landsting och kommun ingår på den ena sidan av samhällskontraktet? Exakt vilken institution som gör borde göra varje enskild detalj är helt irrelevant för huvudfrågan.

Varför är det viktigt då tror du?

Om ena sidan i samhällskontraktet inte ens vet vad som står i det, blir ju risken för besvikelser stor... och det är lätt att börja prata om att det inte uppfylls osv.

Och det är då man börjar utse syndabockar och bli offer för större eller mindre vanföreställinigar; confirmation bias på det och så är snurren igång. Vem gnuggar händerna?

Det är samhälls-funktionerna i stort man inte tycker fungerar (gissar jag).
Funkar skolan illa, får du ingen operationstid, kommer inte polisen vid inbrott eller när du blivit överfallen?
Var de ligger är sekundärt för den enskilde individen som har blivit illa bemött ovan.
Däremot kan det vara viktigt för lösningen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Varför är det viktigt då tror du?

Om ena sidan i samhällskontraktet inte ens vet vad som står i det, blir ju risken för besvikelser stor... och det är lätt att börja prata om att det inte uppfylls osv.

Och det är då man börjar utse syndabockar och bli offer för större eller mindre vanföreställinigar; confirmation bias på det och så är snurren igång. Vem gnuggar händerna?

Det där är bara semantik för gåsahuvade politiker som gärna tar röstar genom att lova sånt som andra politiker ska göra och därefter antigen tar åt sig äran av vad någon annan gjort eller som du, leda resonemanget till att någon annan ska ha skulden. För "kunden" spelar det ingen roll att vem som skulle ha verkställt den där servicen han inte får för sin skattepeng som han trots allt ändå betalat.

När det gått så långt som att diskutera samhällskontraktet då är vi inne på att folk skiter i vilket och helt enkelt sköter sig själva och inte känner minsta intresse i att bidra med sin del av kontraktet, dvs betala in skatten.
Och sen dessutom kanske gör en skjut, gräv och tig när det kommer inbrottstjuvar. Idag är det ju så att samhället ställer sig på tjuvens sida så om jag skadar en inbrottstjuv kanske det är jag som blir straffad och tjuven går fri.
Eller för all del medborgargarden och gated communities som uppstår när samhällsfunktionerna inte längre fungerar som önskat. Eller de som inte har råd att köpa in sig där blir ju genast mer utsatta utanför när buset koncentreras till det som står kvar tillgängligt.

Vi har även pensionssystemet, huvudargumentet för att inte jobba svart har förutom moralen alltid varit att svartarbetaren inte får någon pension. Nu är vi idag nere på den nivån att stor del av befolkningen får i princip ändå samma låga grundpension som den som inte arbetat alls.

Och köer till sjukvården blir allt längre så att folk börjar skaffa egna sjukvårdsförsäkringar, klart de undrar va fan de får för skattepengarna.

Dagens polis, rättsväsende och försvar är ju betydligt sämre än vad jag skulle förvänta mig av en renodlad nattväktarstat.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det där är bara semantik för gåsahuvade politiker som gärna tar röstar genom att lova sånt som andra politiker ska göra och därefter antigen tar åt sig äran av vad någon annan gjort eller som du, leda resonemanget till att någon annan ska ha skulden. För "kunden" spelar det ingen roll att vem som skulle ha verkställt den där servicen han inte får för sin skattepeng som han trots allt ändå betalat.

När det gått så långt som att diskutera samhällskontraktet då är vi inne på att folk skiter i vilket och helt enkelt sköter sig själva och inte känner minsta intresse i att bidra med sin del av kontraktet, dvs betala in skatten.
Och sen dessutom kanske gör en skjut, gräv och tig när det kommer inbrottstjuvar. Idag är det ju så att samhället ställer sig på tjuvens sida så om jag skadar en inbrottstjuv kanske det är jag som blir straffad och tjuven går fri.
Eller för all del medborgargarden och gated communities som uppstår när samhällsfunktionerna inte längre fungerar som önskat. Eller de som inte har råd att köpa in sig där blir ju genast mer utsatta utanför när buset koncentreras till det som står kvar tillgängligt.

Vi har även pensionssystemet, huvudargumentet för att inte jobba svart har förutom moralen alltid varit att svartarbetaren inte får någon pension. Nu är vi idag nere på den nivån att stor del av befolkningen får i princip ändå samma låga grundpension som den som inte arbetat alls.

Och köer till sjukvården blir allt längre så att folk börjar skaffa egna sjukvårdsförsäkringar, klart de undrar va fan de får för skattepengarna.

Dagens polis, rättsväsende och försvar är ju betydligt sämre än vad jag skulle förvänta mig av en renodlad nattväktarstat.

Men det är just det här jag menar.

Hur låg blir pensionen jämfört med att inte ha jobbat alls? Hur stor del av befolkningen handlar det om?

Hur långa är köerna till sjukvården? Spelar det någon roll vad du lider av och vilken typ av vård du behöver/vill ha?

Ställer sig samhället på tjuvens sida? Hurdå? Går tjuven alltså fri om den blir skadad vid ett inbrottsförsök?

Syna påståendena vetja.


Problemet är i mångt och mycket att folk generellt sett vet för lite; vad de kan och skall vänta sig, vad de betalar skatt för, hur rättsystemet fungerar osv. Och så tror man att saker "inte fungerar".

Mycket av det bristande förtroendet för "samhällskontraktet" grundar sig på en kombination av kvällsblaskerubriker och bristande skolgång... Men inte allt. Och det är viktigt att komma ihåg. Vi har problem med marginalisering av allt större grupper i samhället. Klyftorna ökar. Segregationen ökar vad gäller boende. Folk köper KTM. Myndigheter drivs av inkvoterade tomtar, tjänstemän tillsatta på politiskt mandat och de som inte tar politiska order åker ut. MSB bygger hela sin informationsuppgift på Internet. Försvaret svälts ut för det är impopulärt att lägga pengar där istället för på elcykelsubventioner - trots den mycket skrämmande utvecklingen i vårt direkta närområde. Osv.

Men att skälla under rätt träd har alltid varit viktigt, och allt viktigare blir det.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det finns inget samhällskontrakt. Jag har då inte skrivit på något sådant iaf och den som har gjort det får gärna visa på hur det är villkorat.

Nej, att det skulle finnas något samhällskontrakt är endast ett manipulations-hittepå för att lura godtrogna svennebananer att det är ok för statsmakten att roffa åt sig alla människors pengar.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Det finns inget samhällskontrakt. Jag har då inte skrivit på något sådant iaf och den som har gjort det får gärna visa på hur det är villkorat.

Nej, att det skulle finnas något samhällskontrakt är endast ett manipulations-hittepå för att lura godtrogna svennebananer att det är ok för statsmakten att roffa åt sig alla människors pengar.

Riktigt så enkelt är det nödvändigtvis inte heller. Rent filosofiskt sett må skatt vara stöld och något samhällskontrakt existerar naturligtvis inte rent fysiskt. Fast kanske som en slags metafor? Allt handlar egentligen om etik och filosofi. Till skillnad från naturlagarna existerar alla andra lagar, kontrakt och regler endast genom att människor bestämt att saker och ting ska fungera på ett visst sätt. Och då alltså oavsett om man tror på naturrätt eller är övertygad nihilist. En enskild individ behöver nödvändigtvis inte ens hålla med om alla regler, men vem äger egentligen tolkningsföreträde?

Vad är det som get individen rätten att inte erkänna samhällskontraktet (i dess mest spridda betydelse), men som samtidigt ger rätten att utnyttja systemets fördelar, oavsett om det handlar om sjukvård, räddningstjänst eller vägnätet? I en potentiell nattväktarstat, vad är det som gör just äganderätten helig? Eller de mänskliga rättigheterna?

Finns inga regler eller kontrakt som är godkända av allt och alla. Det är helt enkelt frågan om var man, moraliskt sett, väljer att dra sin gräns. De flesta av oss är hycklare eftersom vi ofta väljer att bryta mot just de förordningar vi finner orättvisa eller icke-legitima (hastighetsbegränsningarna är ett fint exempel på det). Vad är det som ger oss den rätten? Svaret är vår egen moralkompass.

Det finns trots allt fog för att tro att de flesta människor tror på ett slags förhållande mellan stat och individ som skulle kunna liknas vid ett kontrakt. När vår egen kompass inte riktigt visar samma riktning som samhällets, vem har då egentligen rätt? Ingen är svaret som jag ser det. Någon sådan absolut sanning existerar inte. Däremot, för allas väl och ve, hoppas gissningsvis de flesta människor att kompasserna stämmer åtminstone hyfsat bra överens.

Med det resonemanget kan man så till slut svara på följande fråga:

Generell fråga. VARFÖR ska jag arbeta dagarna ut, betala skatt, ringa vårdnummret istället för att knivhota mig till vård på akuten och spara / låna till saker istället för att bara ta dem.

Därför att du gissningsvis upplever det som det moraliskt rätta. Oavsett om det beror på naturrätt eller uppfostran. Och alldeles oavsett vad som faktiskt står i lagboken eller i ett eventuellt samhällskontrakt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det var länge sen det handlade om individen. Man har helt enkelt kalkylerat med att säg 85% jobbar, 5% är sjuskrivna, 5% arbetslösa och 5% kriminella/arbetsskygga. Det man gör är att hålla dom siffrorna, sen om du är kriminell och jag jobbar idag och det är tvärs om imorgon är inte så noga.

Ett sådant tydligt exempel är min frus graviditet och framförallt förlossningen, den var väldigt jobbig och hon har mått ganska risigt av den. Hon har fått träffa tokmotare, men inte för att må bättre, utan för att vilja föda ett barn till, eftersom samhället bygger på ständig tillväxt, och då är det ju sak samma hur en person mår, bara hon levererar 2,4 barn :huvet
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top