Få bort snurrande mutternit i bakram gsxr 1000 k1?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Sprang på en bakram från en gsxr 1000 k1/k2 (billig)
och upptäckte denna defekt. Sitter något i hålet som ser ut att vara en avslipad skruv men inte säker.

Hade varit fint om man kunde få ut den och bara ersätta med ny. Eller är det våld som gäller och sedan svetsa igen och göra nytt hål?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Borra och hoppas att du kan "hälla" ut resterna som blir kvar på insidan och sen sätta dit en ny pressmutter.
btw, ingen bild i ditt inlägg.....
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ok! Provar det. Tänkte att det inte går iom att den snurrar. Glömde ta en bild. Nu ligger ramen 2 km bort :huvet


Känns som att det är den där avslipade skruven som sitter i själva niten som gjorde att jag drog mig för att borra. Man vet ju hur det kan bli, borren vandrar iväg osv.
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ok! Provar det. Tänkte att det inte går iom att den snurrar. Glömde ta en bild. Nu ligger ramen 2 km bort :huvet


Känns som att det är den där avslipade skruven som sitter i själva niten som gjorde att jag drog mig för att borra. Man vet ju hur det kan bli, borren vandrar iväg osv.

Leta upp ett vänsterborr och med lite flytning så kommer skruven ut först så att du kan borra rent sen.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Finns det nåt bra sätt att kontrollera att en sådan här ram verkligen är rak?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har tyvärr ingen hoj att testa den på. Får lita på säljarens ord. Men det kanske går att se något om man lägger den på en plan yta.

Tanken var att modda den så att den passar på busa-ramen. Enda årgången tycker jag som går ihop bra med Hayabusans runda gen1 front, om man har kvar den dvs.
 
Last edited:

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Går det inte att hårdlöda fast den snurrande nitmuttern? Då borde det vara lättare att få bort skuvbiten, eller om så krävs, borra bort nitmuttern.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Har tyvärr ingen hoj att testa den på. Får lita på säljarens ord. Men det kanske går att se något om man lägger den på en plan yta.

Tanken var att modda den så att den passar på busa-ramen. Enda årgången tycker jag som går ihop bra med Hayabusans runda gen1 front, om man har kvar den dvs.

Som sagt så är det väldigt enkelt att se och svårt att dölja. Du bör kunna se det om du ställer den i positionen den skall vara och tittar bakifrån. Du borde även kunna sätta en rak pinne eller dylikt genom fästena och är det svårt eller tydligt snett så är den sned.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det var inga problem att få bort niten, sågade 3 spår i den, sedan var det bara att bända bort den med skruvmejsel.

Insåg ju senare att det sitter sådana här mutternitar överallt på ramen. Genialt enkelt att byta dem om man behöver en ny gänga.

En annan fråga, vad är det för aluminiumlegering i ramen?
Tänkte om man behöver material vid modd.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top