Kan det här någonsin vara rätt?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den exakta definitionen av väg är viktig i sammanhanget eftersom Trafikförordningen anger att man inte får parkera på en sådan närmare än 10 meter innan ett övergångsställe. Din definition anger att en väg är asfalterad. Grusvägar är inte vägar? Och du skriver att en väg är den del som normalt används för färd. Finns alltså undantag från det som är normalt och som vidgar begreppet av vad som definierar en väg?

https://open.karnovgroup.se/transport-och-kommunikation/SFS2001-0651

Jag har svårt att erinnra mig en grusväg med markerade övergångsställen, men eftersom att det här är sporthoj så kommer någon att posta en bild på det. :hihi
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Den exakta definitionen av väg är viktig i sammanhanget eftersom Trafikförordningen anger att man inte får parkera på en sådan närmare än 10 meter innan ett övergångsställe. Din definition anger att en väg är asfalterad. Grusvägar är inte vägar? Och du skriver att en väg är den del som normalt används för färd. Finns alltså undantag från det som är normalt och som vidgar begreppet av vad som definierar en väg?

https://open.karnovgroup.se/transport-och-kommunikation/SFS2001-0651

Nu använde jag ordet asfalterad eftersom det på bilden i trådstarten var en asfalterad väg.
Du valde att tolka det som att jag påstår att alla vägar är asfalterade vilket ju både du och jag vet inte är fallet. Och jag är rätt övertygad om att du begriper att jag vet om det också. Du bara väljer att försöka lägga på en korkat påstående på mig tvärtemot vad du rimligen kan anta att jag verkligen påstår.
Något underlig argumentationsteknik om du frågar mig.

På bilden är det ganska tydligt att platsen för parkeringen är en parkeringsficka som sticker ut från vägen. Dvs den är inte en del av vägen. Det är också så att det är en markerad parkeringsplats. Vanligen markerad med en blå skylt med ett P på. Man får anlägga sådana precis före ett övergångsställe även om man oftast försöker undvika det.

Placeringen av parkeringsfickan är tillåten men inte rekommenderad. Dock gör man ofta så i tätorter och städer eftersom det finns begränsningar som gör att det annars skulle bli omöjligt att lösa parkeringsfrågan.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag har svårt att erinnra mig en grusväg med markerade övergångsställen, men eftersom att det här är sporthoj så kommer någon att posta en bild på det. :hihi

Det räcker väl med att markera med en "whatever gårhen"skylt :död
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
På bilden är det ganska tydligt att platsen för parkeringen är en parkeringsficka som sticker ut från vägen. Dvs den är inte en del av vägen.
Varifrån hämtar du den här (ganska specifika) informationen om vad som är att betrakta som en väg och som du uttrycker med så stor säkerhet? Blir nyfiken eftersom det är långt ifrån så glasklart som du gör gällande.

”Hovrätten anser att en parkeringsficka i direkt anslutning till en körbana är att betrakta som väg.”

https://lagen.nu/dom/rh/2004:30
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top