Identifiera trottelnålar

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag försöker komma underfund med om mina förgasare är bestyckade med något jet-kit eller helt original.

Kikade närmare på trottelnålarnas märkning, och såg att de var märkta lite olika.
2 st. hade märkningen N67T och 2 st. N67U.

Någon som kan ge en hint om varför det finns två olika typer, eller vad det nu står för?

trottelnålar.png
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Förekommer att mittencylindrarna på en R4 är bestyckade annorlunda pga annan längd på insugstrattar/varmare gång etc.

Att där finns olika nålar kan annars vara för olika marknader avgaskrav etc. Har du provat att googla på modellspecifika forum?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Förekommer att mittencylindrarna på en R4 är bestyckade annorlunda pga annan längd på insugstrattar/varmare gång etc.

Att där finns olika nålar kan annars vara för olika marknader avgaskrav etc. Har du provat att googla på modellspecifika forum?

- Jag misstänkte att det kunde handla om något sådant. Har försökt hitta standard setting ("jetting") för den här hojen, men det verkar variera. På något forum angavs exempelvis main jet till 190, och på ett annat ställe var det 200. Kan kanske bero på vilken geografisk plats man är på. Har förstått att man jettar olika beroende på höjd över havet.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Som jag får till det skiljer det 1/100 dels mm i slipningen på sista delen med mot spetsen på nålen. U ger något lite mer än T.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
- Som att U ger ett lite fetare flöde då genom att inte sjunka ner lika långt som T?
I så fall borde de nålarna sitta på förgasarna i mitten, gissar jag

Dom är serie 6 nålar i samma serie U är vassare slipad än T den ger mer på full gas.men det skiljer bara ca 1/100 dels mm. Nål vinklar mäts inte i grader dom mäts i minuter o sekunder om jag inte minns fel.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
- Som att U ger ett lite fetare flöde då genom att inte sjunka ner lika långt som T?
I så fall borde de nålarna sitta på förgasarna i mitten, gissar jag

Nålar hänger alltid fritt de kan inte sjunka eller höjas genom olika slipning. De nålar som är smalast slipad ger mest soppa. Man kan tro att de ska sitta i mittencylindrarna för att kyla dem lite extra men jag är inte tvärsäker på det för de kan lika gärna tänkas att mittre cylindrarna ska ha snålare nålar för dem går varmare och kan därför gå snålare i bestyckning. Sitter de samma lågfartsmunstycke på alla cylindrar för de kan va en ledtråd vart nålarna ska sitta.
Fråga braigasen om du inte hittar svar.
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
På något forum angavs exempelvis main jet till 190, och på ett annat ställe var det 200. Kan kanske bero på vilken geografisk plats man är på. Har förstått att man jettar olika beroende på höjd över havet.

En orsak ytterligare till olika bestyckning är också vilken temperaturzon man befinner sig i. Nordiskt klimat och nära havsnivån ger större munstycken än varmt klimat och hög höjd.

Edit:
Mikuni har en sticka för kalibrering på grundval av höjd och temperatur.
Mikuni Pocket Tuner.JPG
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Nålar hänger alltid fritt de kan inte sjunka eller höjas genom olika slipning. De nålar som är smalast slipad ger mest soppa. Man kan tro att de ska sitta i mittencylindrarna för att kyla dem lite extra men jag är inte tvärsäker på det för de kan lika gärna tänkas att mittre cylindrarna ska ha snålare nålar för dem går varmare och kan därför gå snålare i bestyckning. Sitter de samma lågfartsmunstycke på alla cylindrar för de kan va en ledtråd vart nålarna ska sitta.
Fråga braigasen om du inte hittar svar.

- Eftersom motorn verkar vara både portad och något planad, gissar jag att det är anledningen till att det nu sitter 190-nålar i samtliga förgasare. Alltså inte olika beroende på ytter- eller mittencylindrar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
- Eftersom motorn verkar vara både portad och något planad, gissar jag att det är anledningen till att det nu sitter 190-nålar i samtliga förgasare. Alltså inte olika beroende på ytter- eller mittencylindrar.

Jaha de missade jag att de va bytt till 190 nålar. Men om man ska va petig är de nog fördel med olika nålar på inre reps yttre cylindrar men de är förmodligen försumbart.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jaha de missade jag att de va bytt till 190 nålar. Men om man ska va petig är de nog fördel med olika nålar på inre reps yttre cylindrar men de är förmodligen försumbart.

- Sorry, precis som Moddlaren säger så menar jag förstås munstyckena som är samma i alla förgasarna.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jo nu! :Bugar

I en teknisk tidskrift från 1994:

"The jetneedles you find in thebikes should be N67T forthe #1 and #4 carbs andN67U for the #2 and #3carbs."

Och sedan...som man aldrig tänkt på:
"While working on someproduction ZX-9R’s here, we noticed some interesting things about the internal carburetor parts. Thejet needles and main jetholders in the #1 and#4 carbs are different than in the #2 and #3 carbs.
There are no identifying numbers on the main jet holders so you have to
look at the hole patterns in the emulsifier tubes to tell the difference.
Now, since neither the parts microfiche nor the service manual give you any info about this, we will."
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top