Kända fel/svagheter på Honda CBR1000F 1990?

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Funderar på att köpa en Honda cbr1000f -90.Någon som känner till några kända fel eller svagheter på dem? Läste på Youtube att drivningen till generatorn skramlar vid kall motor.
 

DanHam

DanHam
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Kävlinge
Hoj
-78 Honda CX500, -81 Honda CB750, -82 Honda CB900F2, -02 Honda Transalp, -10 Honda Varadero XL1000VA, -87 Honda CBR1000F
Hej, gammal tråd men jag chansar.
Har köpt just en Honda CBR1000F -87:a i uselt skick nu i våras. Motorn är kry och den har inte varit med om någon olycka. Tyvärr har många i bra skick varit just det, krockade men reparerade.
Håller på att renovera den nu, mest frågan om att byta eller lacka om kåpor, samt byta slitna smådetaljer. Verkar finnas rätt gott om grejor på demonteringar/skrotar, men det börjar på att tryta.
Har du en 70- eller -80 tals hoj du tänkt fixa så passa på innan det är för sent.
Någon mer som har en CBR -87-88?:)
 

DanHam

DanHam
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Kävlinge
Hoj
-78 Honda CX500, -81 Honda CB750, -82 Honda CB900F2, -02 Honda Transalp, -10 Honda Varadero XL1000VA, -87 Honda CBR1000F
Hej och tack för svaren.
Trodde här var stendött, men lite liv finns det tydligen.
Framförallt, tack för länken Sydney, verkligen bra.
Ska kontakta killen och kolla pris och vad det är för grejer.
Är liksom han Engineer (ingenjör) och har jobbat med konstruktion av olika motorer.
Allt från tunga lastbilsmotorer till tvåtakts motorsågar.
Har även jobbat som mc-mekaniker på 80=talet, som extraknäck under studierna.
Fler får höra av sig tycker jag, unga såväl som äldre.:)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Hej och tack för svaren.
Trodde här var stendött, men lite liv finns det tydligen.
Framförallt, tack för länken Sydney, verkligen bra.
Ska kontakta killen och kolla pris och vad det är för grejer.
Är liksom han Engineer (ingenjör) och har jobbat med konstruktion av olika motorer.
Allt från tunga lastbilsmotorer till tvåtakts motorsågar.
Har även jobbat som mc-mekaniker på 80=talet, som extraknäck under studierna.
Fler får höra av sig tycker jag, unga såväl som äldre.:)

Men och andra sidan, byter du en original så behöver du nog inte byta den mer. Dessutom så är sannolikheten att den är bytt.....

Den är ganska tacksam(förutom att byta). Man kallstartar. Rasslar den och blir tyst när den är varm så bör man börja fundera på byte. Rasslar den även varm så bör man byta den snarast.
Original kamkedjesträckare är alltid ändå säkraste kortet ändå.
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Hej, gammal tråd men jag chansar.
Har köpt just en Honda CBR1000F -87:a i uselt skick nu i våras. Motorn är kry och den har inte varit med om någon olycka. Tyvärr har många i bra skick varit just det, krockade men reparerade.
Håller på att renovera den nu, mest frågan om att byta eller lacka om kåpor, samt byta slitna smådetaljer. Verkar finnas rätt gott om grejor på demonteringar/skrotar, men det börjar på att tryta.
Har du en 70- eller -80 tals hoj du tänkt fixa så passa på innan det är för sent.
Någon mer som har en CBR -87-88?:)

Jag hade just en sådan mellan -87 och -92, och ja, även den gick omkull, 2 gånger tom :gnissla
Av den anledningen har jag en prillans ny bensintank i originalkartong kvar på vinden.
Den är vit/röd (röd översida). Skulle din också vara samma och du är intresserad så är det bara att höra av sig.

PS
Även jag fick byta kamkedjesträckare. Om jag mins rätt skramlade det lite när den var varm, men direkt efter bytet lät det lite när den var kall istället. Om jag mins rätt...

Annars var det en jäkligt bra hoj för sin tid!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top