Import honda crf450rx (reggad)

apanihuset

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2018
Ort
Stockholm
Hoj
2005 Triumph Speedmaster
Hej,

Jag har en vän som har byggt om flertalet nya Honda CRF450RX till otroligt fina supermotos nere i ett annat land (inom EU). Efter lite provkörning och omtanke så skulle jag vilja köpa en av honom och frakta upp den hit. Kan det bli något knas med import och registrering när jag för in fordonet i Sverige?

Jag har läst lite liknande trådar om cross och vägregistrering. Min slutsats är att det kan bli problem?

Någon som har erfarenhet av import av reggad MC från EU land?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Är hojen registrerad och gatlegal i ett annat EU-land så ska det gå bra att importera till Sverige, så länge du har alla papper från ursprungslandet (någon nämnde nyligen Italien som ett problemland). Kolla upp vilka intyg som kan krävas från säljande lands trafikregister! Många danskar exporterar sina hembyggen till Sverige, SFRO-reggar och återimporterar sen, så det ska nog vara en jäkligt konstig hoj för att det inte ska funka.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det du generellt kan få problem med är att en CRF 450x troligen inte är registrerad med Motardhjul. Det besiktningen skall kontrollera är att fordonet överensstämmer med det CoC-dokument som finns, kortfattat en sammanställning över teknisk data för fordonet. Du måste alltås har original hjul och avgas-system samt korrekt e-märkt belysning.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Glöm det... Bättre att köpa en svenskreggad RX och skicka för kittning i så fall.

För när du skall genomföra en regbesiktning skall cykeln vara i exakt det skick som den lämnade fabriken. Dvs inte ens miniblinkers eller bytt ljuddämpare. Saker som vid en vanlig årsbesiktning inte spelar någon roll så länge det ser bra ut.
 

Murro

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2020
Ort
Fagersta
Hoj
Tekken250
Kan någon förklara för mig vad gäller för import i tredje land (Mongolia)?
Jag har köpt en enduro från en tjej som köpte den i Mongolia och körde till Sverige. Hon har inte tullat den men alla papper och regbevis finns. Den saknar abs. Märket är tekken 250 årsmodell 2019
Jag vill regga och åka med den men måste tulla först. Kommer det gå att registrera den is Sverige eller har jag skaffat mig problem?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, du har skaffat dig problem. Fråga först, handla sedan.

På den ljusa sidan: du har (del-)finansierat någon annans äventyr.
Det var snällt av dig.


Edit:

Lite fakta:

https://www.svmc.se/smc/nyheter/eu-beslut-om-framtidens-motorcyklar/

Din hoj behöver uppfylla Euro 4 från fabrik, med CoC-intyg från tillverkaren.
Emissioner, ABS, OBD-uttag är några av kraven - kända sedan 2012.

Grattis, du har köpt en kinesisk stugmoppe.
 
Last edited:

Murro

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2020
Ort
Fagersta
Hoj
Tekken250
Men EU krav borde gälla för hojen som säljs i Sverige eller andra EU länder. Det ska vara import. Tex: amerikanska bilar med lysande blinkers. Jag har inte tullat den än och tänker inte göra om de inte går att registrera den. Varför tar de tullavgift för ett fordon som inte får brukas här?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men EU krav borde gälla för hojen som säljs i Sverige eller andra EU länder. Det ska vara import. Tex: amerikanska bilar med lysande blinkers. Jag har inte tullat den än och tänker inte göra om de inte går att registrera den. Varför tar de tullavgift för ett fordon som inte får brukas här?
Antingen så skall den uppfylla EU krav eller så kan du få dispens för flyttgods. Men då skall du ha bott i landet fordonet är reggat minst x antal månader och ägt fordonet i Y månader osv.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men EU krav borde gälla för hojen som säljs i Sverige eller andra EU länder. Det ska vara import. Tex: amerikanska bilar med lysande blinkers. Jag har inte tullat den än och tänker inte göra om de inte går att registrera den. Varför tar de tullavgift för ett fordon som inte får brukas här?


Tull- (och moms) kostnader är inte kopplade till hur eller om du använder föremålet.
Det styrs av införseln över gräns.

Jodå. Visst - det är sant: du kan inte registrera ett infört fordon utan att ha bevis för att det är skattat, tullat och momsat. Men, själva brottet begås när fordonet tas över gräns utan någon plan att föra ut det igen.

Eftersom fordon på egna hjul är tämligen lättrörliga, så ges man dels visst spelrum, och dessutom har staten plattformen "registrering" att förlita sig på som kontrollstation för att få in sina avgifter.

Alla som i den fortsatta kedjan hanterar den olagligt införda motorcykeln kan hållas ansvariga och anklagas för brott mot tullstadgan, varusmuggling mm.

Lugn - jag försöker inte skrämma dig. Myndigheterna skiter i en enstaka hoj som kommit in i skydd av mörkret, så länge den inte hamnar i trafik.

Men, skala upp det hela så förstår du: du kan inte köpa på dig en container med likadana hojar, ställa den någonstans i Baltikum och köra hem hojarna en och en via Tallink.
Pröva tre resor och staten landar på dig med sin fulla kraft. Jösses jävlar!

Eller tänk crosshojar. Inte heller dom skall registreras.
Lik förbannat skall dom tullas och momsas.

Samma sak gäller skrot. Importerar du skrot från ett land Sverige saknar tullavtal med så skall du tulla och momsa godset. Därav följer att du heller inte kan sälja delar från hojen du köpt. Hur du än bär dig åt, begår du rent tekniskt ett lagbrott, genom att äga en oförtullad vara som inte finns uppställd på ett tullfrilager.

See? Du har köpt dig problem. Du kommer inte kunna regga fordonet i Sverige, men du måste förtulla det.

I teorin. Enligt lagens strikta lydelse.

I praktiken?
Inget kommer att hända om du bara sitter still och håller käft. Myndigheten lär inte komma efter dig för ett enda fordon. Men, du kan inte använda, sälja delar från eller sälja vidare fordonet utan att begå ett brott.

Igen: du har inte klättrat nämnvärt på Tullkrims most wanted-lista med just denna hoj, men du gör dig faktiskt skyldig till ett lagbrott bara genom att äga hojen.

Lagen om varusmuggling är vittomfattande, har lång preskriptionstid och griper brett omkring sig vad gäller inblandade personer.

https://lagen.nu/2000:1225

Anledningen är skatteintäkter. Staten är aldrig så elak som när det gäller avlänkning av skattekronor.

Så. Nu vet du.
Du har gjort dig skyldig till ett allvarligt brott, som du knappast kommer att behöva svara för. Inte i dagens Sverige.

Även säljaren gjorde sig skyldig till ett brott när hojen gick över gräns. Dennes brott blev lustigt nog värre när hon sålde moppen till dig.
Och, just DÄR finns din hävstång att få köpet att gå tillbaka. Har du betalat en enda krona för hojen, så har du betalat för mycket. Den kommer inte att bli registreringsbar hur gärna du än vill, och - ärligt talat; Sverige har redan för många stugmoppar.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ajdå.
Nu blev det lite hårt.
Förlåt, du har ju bara varit lite naiv.

Men, även det är straffbart.
...om man inte är politiker. Och mycket naiv.
 

Murro

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2020
Ort
Fagersta
Hoj
Tekken250
Ajdå.
Nu blev det lite hårt.
Förlåt, du har ju bara varit lite naiv.

Men, även det är straffbart.
...om man inte är politiker. Och mycket naiv.
Okej.
Jag har faktiskt inte blivit rädd. Köpte den för 5k och det kan inte vara direkt mitt fel om hon inte betalade tullen. Det är inte jag som har smugglat in hojen. Jag kan kasta den i blandat skrot om det är så farligt ????
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Okej.
Jag har faktiskt inte blivit rädd. Köpte den för 5k och det kan inte vara direkt mitt fel om hon inte betalade tullen. Det är inte jag som har smugglat in hojen. Jag kan kasta den i blandat skrot om det är så farligt ????

Eller ha den som stug moppe i sommarstugan i skogen
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top