Byta ut SH:s vBulletin till annat forum eller nyare version?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Hej gott folk! I rätt många år så har jag valt att INTE göra något med forumet för att det är ett så pass gammalt forum rent tekniskt och det är mycket jobb vad man än försöker göra. vBulletin 4 är väl nu ca 10 år gammalt och uppdateras inte längre, inte ens säkerhetspatchar om jag minns rätt.

Det finns lite olika alternativ som jag länkar till där ni kan se demos.

vBulletin 5:
https://www.vbulletin.com/forum/

phpBB:
https://www.phpbb.com/

Discource:
https://try.discourse.org/

Flarum:
https://discuss.flarum.org/

Mitt egna val är nog vBulletin 5 då det finns uppgraderingsmöjlighet och det mesta av innehållet kommer finnas kvar. Övriga forum, mindre säkert... Och att egentligen förlora innehåll och börja om på nytt finns ärligt talat inte på kartan =P

Så kika gärna på vBulletin 5 demot och se vad ni tycker.

Oavsett vad skulle det troligen bli en omdesign av sida ihop med forumbyte.

Vad säger ni? :)
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
vBulletin 5 med ett tema utan kladd. Glöm inte Tapatalk-stödet.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
TL;DR
Är det fortfarande Tapatalk som gäller?
Det är väl fortfarande lite si och så med integration med t.ex mobilkamerauppladdning och annat där eller (har inte kört den på många år)?
Finns det i så fall någon bättre app så det blir lite mer post-2010 via mobilen med notiser och bilduppladdning?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
vBulletin och phpBB ger väl de mest trygga bekantskapen.
Sen visst går de andra att justera designmässigt att efterlikna det vi känner till härifrån.

Vilken är stabilast, tryggast och kommer leva längst?
Vilken fungerar bäst med alla varianter av plattformar, datorer, mobiler, läsplattor?
Välj den.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
TL;DR
Är det fortfarande Tapatalk som gäller?
Det är väl fortfarande lite si och så med integration med t.ex mobilkamerauppladdning och annat där eller (har inte kört den på många år)?
Finns det i så fall någon bättre app så det blir lite mer post-2010 via mobilen med notiser och bilduppladdning?

Tapatalk fungerar mycket bra numer.


Buy quality, cry once
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Kör på det som mest importerar allt med smileys o sådant så historian finns kvar bakåt oförstörd helt.

Inte nån jätteextrem remake iaf
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
TL;DR
Är det fortfarande Tapatalk som gäller?
Det är väl fortfarande lite si och så med integration med t.ex mobilkamerauppladdning och annat där eller (har inte kört den på många år)?
Finns det i så fall någon bättre app så det blir lite mer post-2010 via mobilen med notiser och bilduppladdning?

Bilder och filmer via iOS?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vb5 och passa på att drastiskt minska antalet forum. Dagens aktivitetsnivå motsvaras inte av antalet subfora.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
phpBB har det mest intuitiva upplägget. Plottriga UI med ikoner och grafik är jobbiga för hjärnan att tolka. Jag avskyr web-sidor som beter sig som en LSD-tripp.

"Treding topics", "Customizing your experience", "These topics may interest you" är rubriker som höjer min puls av helt fel orsak. KISS! Keep it simple stupid!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
vBulletin och phpBB ger väl de mest trygga bekantskapen.
Sen visst går de andra att justera designmässigt att efterlikna det vi känner till härifrån.

Vilken är stabilast, tryggast och kommer leva längst?
Vilken fungerar bäst med alla varianter av plattformar, datorer, mobiler, läsplattor?
Välj den.

Håller med om detta. Skit i om bakåtkompatibiliteten inte blir perfekt, välj hellre en forummjukvara som är flexibel och enklast att uppdatera framöver. Som det är nu är ju upplevelsen av forumet på mobilen klart kass, och antar att kvardröjande problem beror på att Swedie anser att det tar för lång tid att fixa för att vara värt det.

Jag vet inte vilken mjukvara de kör på ADVRider.com men den upplevelsen är betydligt trevligare än SH är idag så skulle titta på den.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
TL;DR
Är det fortfarande Tapatalk som gäller?
Det är väl fortfarande lite si och så med integration med t.ex mobilkamerauppladdning och annat där eller (har inte kört den på många år)?
Finns det i så fall någon bättre app så det blir lite mer post-2010 via mobilen med notiser och bilduppladdning?

Tapatalk ska funka fint med vBulletin 5 japp och det är inga planer att ta bort Tapatalk. :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Vb5 och passa på att drastiskt minska antalet forum. Dagens aktivitetsnivå motsvaras inte av antalet subfora.

Japp, det skulle bli en ordentlig överblick av allt innehåll också.

Grejen är att vBulletin 5 även kommer ändra hur sidorna ser ut vad gäller URL:er så vad man än gör ändras även sökmotorsindexeringen.

Idag kan du söka på nästa vad som helst och du får en tråd från Sporthoj.com :D Det vill jag försöka bevara då det driver in trafik till sajten.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Håller med om detta. Skit i om bakåtkompatibiliteten inte blir perfekt, välj hellre en forummjukvara som är flexibel och enklast att uppdatera framöver. Som det är nu är ju upplevelsen av forumet på mobilen klart kass, och antar att kvardröjande problem beror på att Swedie anser att det tar för lång tid att fixa för att vara värt det.

Jag vet inte vilken mjukvara de kör på ADVRider.com men den upplevelsen är betydligt trevligare än SH är idag så skulle titta på den.

Problemet överlag för mig är att mixa ett ramverk för övriga sajten utanför forumet så att säga och matcha temat. Övriga sajten använder något som heter Bootstrap och få det att lira hyffsat ihop med vilket forum som helst.. är svårt!

Prova besöka vbulletin.com mobilt och se hur du gillar deras forum i en mobil. Vore intressant att höra. Det lutar åt vBulletin 5 för så bra bakåtkompatibilitet som möjligt.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag är lite av en prestandanörd och när jag läser runt lite så verkar det som att vB5 har problem med STORA trådar och det har ju SH ett antal av. Ju större trådar, ju längre tid tar det att posta till dom.

Det jag iaf lyckats med till vB4 är ju att få prestandan att vara bra. Pangar generellt bara till så ser du sidan eller postar ett inlägg :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Fann Xenforo och det är en möjlig kandidat faktiskt. Vet att Byggahus använder den mjukvaran, troligen rätt hård modifierad men deras sajt laddar snabbt och med avsevärt fler besökare.

Ska försöka gräva i det här under våren :)

// edit: Tapatalk funkar fint med de flesta forum även xenforo
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Xenfora över vB5.

"...och det mesta av innehållet kommer finnas kvar." - Vad innebär detta? Vad är det som inte finns kvar om forumet går över till tex. Xenfora?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Xenfora över vB5.

"...och det mesta av innehållet kommer finnas kvar." - Vad innebär detta? Vad är det som inte finns kvar om forumet går över till tex. Xenfora?

Tog höjd för att det inte kommer bli en perfekt import. Kommer finnas småsaker som inte kommer med. Ser t.ex just nu risk för att "Gilla"-statistiken per inlägg nog inte kommer med.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Den där "underbara" bekräftelsen får vi väl alla såpass mycket av, oavsett om vi är på facebook eller inte, att vi kan klara oss utan den där tummen upp vi en gång fått på sporthoj. :krama

Tog höjd för att det inte kommer bli en perfekt import. Kommer finnas småsaker som inte kommer med. Ser t.ex just nu risk för att "Gilla"-statistiken per inlägg nog inte kommer med.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Jag är förändringsobenägen, men låt inte mig hindra:tungan
Minska antalet underforum är en god ide.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top