Aluminiumliknande färg

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
På Excellent i Skogås, Stockholm kromar de inte avgassystem.
Förkromning har alltid varit dyrt, förr snackades det om att ett vanligt styre kostar 200 kr (på den tiden ett nytt kostade 50-70 kr). Idag skulle ett styre kosta 1200 kr om jag minns rätt. Med avkromning då.
Jag förzinkade mina kedjespännare till DRen för 200 kr.

Det finns en startkostnad så det blir såklart lite billigare per del om man lämnar in mycket. T ex skruvar, distanser, hjulaxlarna till en hojrenovering. Jag skulle nog hellre köpa en sats från England och göra det själv.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har du några bättre alternativ du sitter på Chronic?

Nej tyvärr inte, reagerade mest på den raljerande tonen om ”att det finns firmor som gör sånt” och att det skulle vara ett billigt alternativ att lämna in sin handbankade bakskärm för kromning. Allt är väl dyrare i Sthlm antar jag.

Jag har tillverkat en cuts i rostfritt, som jag vill ska matcha tanken. Tanken är gammal och sliten, med en målad fartrand eller vad man ska säga. Så jag fick idén att ta en bild av tanken rakt uppifrån som jag får printad på en folie, som jag klär kutsen med.

Ingen aning om det blir som jag hoppas, men värt att testa för några hundringar.

För att förtydliga, jag vill alltså få samma slitna look + den svarta randen på cutsen:)

Läste du förresten din länk ang förnickling? Vilket jävla jobb.....
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har provat ett sånt där förnicklingskit, sved för mycket i snoken till för dåligt resultat för att det skulle vara värt besväret..
Nej tyvärr inte, reagerade mest på den raljerande tonen om ”att det finns firmor som gör sånt” och att det skulle vara ett billigt alternativ att lämna in sin handbankade bakskärm för kromning. Allt är väl dyrare i Sthlm antar jag.

Jag har tillverkat en cuts i rostfritt, som jag vill ska matcha tanken. Tanken är gammal och sliten, med en målad fartrand eller vad man ska säga. Så jag fick idén att ta en bild av tanken rakt uppifrån som jag får printad på en folie, som jag klär kutsen med.

Ingen aning om det blir som jag hoppas, men värt att testa för några hundringar.

För att förtydliga, jag vill alltså få samma slitna look + den svarta randen på cutsen:)

Läste du förresten din länk ang förnickling? Vilket jävla jobb.....
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det får bli lack på skärmen bla därför att krym och sträckmaskinen lämnar lite märken som behöver spacklas igen. Krom låter ju ut väldigt dyrt och skulle nog kräva ytterligare arbete med skärmen i form av slipning och kanske punktsvetsning i de gropar som stäckningen orsakade, vill inte ha den kromblank heller utan mer grå.

Aluminiumsprutning låter ju ut intressant men hur funkar det? Man kan väl knappast spackla på vanligt sätt och sen spruta på aluminium?

Tror det får bli en vanlig silvermettalic av nåt slag som matchar motorns aluminiumdelar så gott det går.

Har inte Twintorsk en Traja med silverskärmar som standard? Verkar så då man kolla bilden i profilen. Visst är den bara lackad i nån silver metalliclack?
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det får bli lack på skärmen jag gjort bla därför att krym och sträck maskinen lämnar lite märken som behöver spacklas igen. Krom låter ju ut väldigt dyrt och skulle nog kräva ytterligare arbete med skärmen i form av slipning och kanske punktsvetsning i de gropar som stäckningen orsakade, vill inte ha den kromblank heller utan mer grå.

Aluminiumsprutning låter ju ut intressant men hur funkar det? Man kan väl knappast spackla på vanligt sätt och sen spruta på aluminium?

Tror det får bli en vanlig silvermettalic av nåt slag som matchar motorns aluminiumdelar så gott det går.

Har inte Twintorsk en Traja med silveskräm som standard? Visst är den bara lackad i nån silver matalliclack?
Både fram och bakskärm har jag för mig var målade i silver metallic faktiskt, finns säkert original färgkod att luska fram där(ringa nån återförsäljare), det var många år sen jag sålde bakstänkan och målade om fram skärmen tyvärr. inbillar mig att rustoleums aluzink färg både rostskyddar kanon och är rätt snygg, om man äe intresserad av en snabb procedur.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har en kompis som lackar åt mig som lackar på seriös hobynivå där resultatet är bättre än många man sett från lackfirmor i utbyte för lackering så hjäper jag honom med grejer i huset. Det blir "riktig" 2K färg sprutad med spruta och han har en ordentlig uppsättning av färgkartor så det blir nog att ta loss kåpan för framdrevet och ta med den för det är enklare än att dra hem alla färgkartor vilket kanske kan ge en hint om vad mna har att välja på i kulörer.

Zinkfärg har vi på jobbet men den blir nog lite väl grå och matt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top