Aluminiumliknande färg

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har efter en hel del pillrande lyckats knåpa ihop en egen bakskärm till min Thruxton och nu är det lack som återstår. Är inne på om man kan hitta någon färg som liknar aluminium till kulören och lacka den nya bakskärmen och även en framskärm i aluminium kulör.

Nån som har koll på om det finns nån färg som är mer lik "riktig" aluminium eller är det att försöka hitta en metalliclack i rätt kulör som gäller?

Testade googlamen hittade mest färg för aluminium och inte det som ser ut som aluminium.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Last edited:

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Vad för yta är du egentligen ute efter?

Blankpolerad aluminium?
ha6506a-01_2.jpg


Eller som obehandlad aluminium ser ut, mer silvervit eller hur man ska beskriva den.
aluminium-profile-8-mm-slot-30x60.jpg



Om du vill ha den blanka krom ytan så föreslår jag att du kromar skärmarna. Det finns firmor som sysslar med sånt och det kostar inte mycket att fixa ett par skärmar.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Inte för att vara sån.. men varför använde du inte alu från början?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Folie tror jag är att glömma lär ju vara värre att foliera på framskärmen där det är en upphöjningen av skärmen som går längs efter hela skärmen. Nån silvermetallic lack får det nog bli var mest nyfiken på om det finns nån lack som liknar aluminium, nyansen jag är ute efter är ju som liknar aluminiumen som sitter på motorn som är lite mattoxiderad.

Orsaken till att jag inte använde aluminium från början var att jag inte visste om jag alls skulle klara av att tillverka en egen skärm med päronhammare, sandsäck, krym och sträckmaskin och engelskt hjul så det fick blir ett test i vanlig 1 mm svartplåt som är billigt och fanns i garaget.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Folie tror jag är att glömma lär ju vara värre att foliera på framskärmen där det är en upphöjningen av skärmen som går längs efter hela skärmen. Nån silvermetallic lack får det nog bli var mest nyfiken på om det finns nån lack som liknar aluminium, nyansen jag är ute efter är ju som liknar aluminiumen som sitter på motorn som är lite mattoxiderad.

Orsaken till att jag inte använde aluminium från början var att jag inte visste om jag alls skulle klara av att tillverka en egen skärm med päronhammare, sandsäck, krym och sträckmaskin och engelskt hjul så det fick blir ett test i vanlig 1 mm svartplåt som är billigt och fanns i garaget.
Alu som är så lättjobbat, hade räckt med kulhammare, mothåll och polerfaff
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror säkert att aluminium är mer lättjobbat än svartplåt. Kan säkert bli nåt i aluminium i framtiden, nackdelen för mig är att jag inte har möjlighet att svetsa aluminium själv även om jag har planer på att testa svetsa aluminium med gas som han Ron Corvell gjorde i en youtube video.

Nu vet jag i alla fall att jag kan göra saker från plåt och ha nån form av kontroll att forma plåten som jag vill :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tror säkert att aluminium är mer lättjobbat än svartplåt. Kan säkert bli nåt i aluminium i framtiden, nackdelen för mig är att jag inte har möjlighet att svetsa aluminium själv även om jag har planer på att testa svetsa aluminium med gas som han Ron Corvell gjorde i en youtube video.

Nu vet jag i alla fall att jag kan göra saker från plåt och ha nån form av kontroll att forma plåten som jag vill :)
Köp en zinkanod från biltema, funkar kanon att löda med! Så slipper man lägga massa pengar på en ac tig
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Köp en zinkanod från biltema, funkar kanon att löda med! Så slipper man lägga massa pengar på en ac tig

Har fundering på att göra det och testa löda lite, gassvetsning i aluminium ska ju tydligen vara väldigt svårt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vad för yta är du egentligen ute efter?

Blankpolerad aluminium?
ha6506a-01_2.jpg


Eller som obehandlad aluminium ser ut, mer silvervit eller hur man ska beskriva den.
aluminium-profile-8-mm-slot-30x60.jpg



Om du vill ha den blanka krom ytan så föreslår jag att du kromar skärmarna. Det finns firmor som sysslar med sånt och det kostar inte mycket att fixa ett par skärmar.

Kostar inte mycket ”att fixa ett par skärmar” nähä vad kostar det då, har du ens en aning? Krom är dyrare än knark och ”ett par skärmar” kostar lätt 2000:- UTAN allt förarbete som krävs. Ämnena måste vara 100% perfekta i ytan, och man kan tex inte tennspackla
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Kostar inte mycket ”att fixa ett par skärmar” nähä vad kostar det då, har du ens en aning? Krom är dyrare än knark och ”ett par skärmar” kostar lätt 2000:- UTAN allt förarbete som krävs. Ämnena måste vara 100% perfekta i ytan, och man kan tex inte tennspackla
Skitsnack. Kromade ett helt avgassystem för 1500. Måste inte alls vara 100% perfekt nuförtiden, då dom lägger tjockt med koppar som poleras innan kromet.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Skitsnack. Kromade ett helt avgassystem för 1500. Måste inte alls vara 100% perfekt nuförtiden, då dom lägger tjockt med koppar som poleras innan kromet.

Jag läste om en som fick skära upp sin begagnade ljuddämpare och blästra invändigt innan krombadet.

Men du får ett extratjockt(?) kopparlager, som täcker alla repor, får det polerat och slipat och sedan kromar ngn hela skiten fylld med gamla avlagringar och bös för femtonhundra?

Ge mig hans nr, för så går det inte till någon annan stans
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag läste om en som fick skära upp sin begagnade ljuddämpare och blästra invändigt innan krombadet.

Men du får ett extratjockt(?) kopparlager, som täcker alla repor, får det polerat och slipat och sedan kromar ngn hela skiten fylld med gamla avlagringar och bös för femtonhundra?

Ge mig hans nr, för så går det inte till någon annan stans
Göteborgs förnickling. Dom kör grejerna i svartlut innan så spelar ingen roll om ljuddämparen varit körd med. Kanongubbar som vanligt på sveriges framstjärtsida. Resten av landet är rätt skit låter det som.
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Kostar inte mycket ”att fixa ett par skärmar” nähä vad kostar det då, har du ens en aning? Krom är dyrare än knark och ”ett par skärmar” kostar lätt 2000:- UTAN allt förarbete som krävs. Ämnena måste vara 100% perfekta i ytan, och man kan tex inte tennspackla

Man kan även göra det själv hemma med material för drygt 1000kr, om man är en snål jävel :7peta
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20071122/sa-fornicklar-du-hemma/

Om man nu inte gjort skärmarna i aluminum, som ts, men ändå vill ha den blankpolerade ytan så finns det inte mycket alternativ annat än att kroma. Folie kan ju bli blankt men säkert svårt att få till på en skärm.
Har du några bättre alternativ du sitter på Chronic?
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Köp en zinkanod från biltema, funkar kanon att löda med! Så slipper man lägga massa pengar på en ac tig

Nu blir jag nyfiken. Hur funkar det att löda i aluminium? Vad behöver man? Hur starkt blir det om man jmf med en svets?
Jag är helt noob på sådant här.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu blir jag nyfiken. Hur funkar det att löda i aluminium? Vad behöver man? Hur starkt blir det om man jmf med en svets?
Jag är helt noob på sådant här.
Jag har aldrig sett några brytprover som jämför zinklödning med alu svetsning så det kan jag inte svara på. zink är dock hårdare än alu. Du kan få till riktigt grymma fogar med lite snits. Allt som behövs är oxy och acetylen ställ i princip. jag skär ut pinnar ur gamla offeranoder till båtar vid behov, väldigt lättjobbat.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top