Rostskydda cylindern?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Eftersom jag plockat ner motorn och har blåst ur kanalerna på cylindern, märker jag att det är en hel del rostdamm/småflagor i dem.

Kan man spola igenom med något rostskyddsmedel? Någon slags olja som lämnar en fin hinna?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är bland annat detta som färsk glykol sköter om, OM man byter den enligt schema..

Då blir det ingen rost men nu har du så lite wd40 funkar skölj bara ur det innan du monterat o fyller på ny kylarvätska.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är de inte aluminium cylinder o topp på din motor? Jag funderar isåfall hur de kan rosta?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
För förvaring som löst block eller innan du monterar och driftsätter igen?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det är bland annat detta som färsk glykol sköter om, OM man byter den enligt schema..

Då blir det ingen rost men nu har du så lite wd40 funkar skölj bara ur det innan du monterat o fyller på ny kylarvätska.

- Spolar igenom kanalerna med WD40 alltså, och skölj som du säger...med vad? Något som löser oljan är väl ingen hit i det läget?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Som jag fattade har du rost i kylkanalerna?

Till du monterat samman motorn kan du spraya wd40 i kylkanalerna för att stoppa upp vidare rostbildning.

När du monterat samman motorn skulle jag råda dej att fylla upp med bara vatten och ca 1dl oxalsyra sedan varmköra o låta den kallna.. spola ur systemet noga då oxalsyra löser rost/kalk och andra avlagringar.

Oxalsyra ger sig inte på plats, gummi eller packninga.

Hittar du inte oxalsyra koncentrerad så är biltemas fälgtvätt utmärkt då den är utspädd oxalsyra.

Menade du att du har rost på cylinderfodren?

Spraya wd40 o låt det vara till montaget du lär ändå behöva hena loppen lätt med heningsstenar innan montage o då kommer du ändå att torka rent loppen innan montage.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Som jag fattade har du rost i kylkanalerna?

Till du monterat samman motorn kan du spraya wd40 i kylkanalerna för att stoppa upp vidare rostbildning.

När du monterat samman motorn skulle jag råda dej att fylla upp med bara vatten och ca 1dl oxalsyra sedan varmköra o låta den kallna.. spola ur systemet noga då oxalsyra löser rost/kalk och andra avlagringar.

Oxalsyra ger sig inte på plats, gummi eller packninga.

Hittar du inte oxalsyra koncentrerad så är biltemas fälgtvätt utmärkt då den är utspädd oxalsyra.

Menade du att du har rost på cylinderfodren?

Spraya wd40 o låt det vara till montaget du lär ändå behöva hena loppen lätt med heningsstenar innan montage o då kommer du ändå att torka rent loppen innan montage.

- Jag har blåst rent samtliga rödinringade hål på bilden nedan här, och då puffade det ut duktigt med rostdamm och en o annan liten flaga:
blåsta kylkanaler.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Rost förutsätter vätska / fukt.
Citat: Eftersom jag plockat ner motorn och har blåst ur kanalerna på cylindern. Slut Citat
Är det torrt och fint så rostar det inte mera.
Och rostar det i kylvätskekanalerna skulle jag inte bekymra mig.
Jag skulle aldrig spruta in olja i kylvätskekanalerna.
Olja isolerar (testa och droppa vatten på en ren tallrik och testa och droppa vatten på en infettad tallrik)
och tål vattenpumpen olja ?

Insidan på cylindern är en annan sak,
den skulle jag torka över med en oljig duk så insidan inte rostar där den står.
Om det är lite fuktigt i lokalen.

Anm: Är det alltid 10 grader varmare i lokalen än utomhus under vintern är relativa luft luftfuktigheten i lokalen alltid mycket låg, låg risk för rost.
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Okey, nu har vi två förslag som är åtminstone ett för mycket :confused:

Spruta olja i kylkanalerna är ena förslaget. Det andra är spruta inte olja i kylkanalerna.
Får vi se en omröstning här, eller ett väl underbyggt argument för respektive åsikt?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Okey, nu har vi två förslag som är åtminstone ett för mycket :confused:

Spruta olja i kylkanalerna är ena förslaget. Det andra är spruta inte olja i kylkanalerna.
Får vi se en omröstning här, eller ett väl underbyggt argument för respektive åsikt?

Ett enkelt sätt slippa rost i kylkanalerna är att byta vattenglykolblandningen (kylvätskan) mot olja.
Men av någon anledningen väljer MC-fabrikanterna att använda vattenglykolblandningen trots risk för rost.
Kan det var så att MC-fabrikanterna vet vad de gör ?

Vi har ett garage med ett vattenvärmeelement som håller garaget på +5C även med -15 C utomhus.
Jag har aldrig sett spår av rost eller liknande på hojarna som står där över vintern.
Men en av garagegrannarna har satt in ett värmeelement och ställt elementet på +10C har jag sett.
Förra vintern. I år har han inte satt igång det. Är du minsta orolig och har möjlighet, sätt in ett värmelement.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...armning/varmeflaktar/konvektorelement-411122/
Eller, mycket effektivt, en infravärmare i taket över bänken där du har motordelarna.
https://www.biltema.se/bygg/el/element/infravarmare-1000-w-2000023281
Har du +15C eller varmare under vintersäsongen där du har delarna så kan de inte rosta.
Om de är torra. För den relativa luftfuktigheten är så låg inomhus vintertid.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag tänker som såhär: en tunt rostlösande/rostskyddande oljefilm i kanalerna spelar kanske inte stör det normala vattenflödet när sedan motorn körs?

Å andra sidan...är det kanske bättre att spola kanalerna med kylvätska, trots att den kommer dunsta bort innan motorn är ihopplockad igen?

Så nog förstår jag båda argumenten. Är tacksam för input i båda "riktningarna".
Garaget håller bara några plusgrader och kommer inte hållas uppvärmt. O jag är inte orolig för rost i de maskinerna som körs, utan vill bara få rent den här motorn tills jag fyllt på alla vätskor sedan framåt vårkanten.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag tänker som såhär: en tunt rostlösande/rostskyddande oljefilm i kanalerna spelar kanske inte stör det normala vattenflödet när sedan motorn körs?

Å andra sidan...är det kanske bättre att spola kanalerna med kylvätska, trots att den kommer dunsta bort innan motorn är ihopplockad igen?

Så nog förstår jag båda argumenten. Är tacksam för input i båda "riktningarna".
Garaget håller bara några plusgrader och kommer inte hållas uppvärmt. O jag är inte orolig för rost i de maskinerna som körs, utan vill bara få rent den här motorn tills jag fyllt på alla vätskor sedan framåt vårkanten.

Ställ de rostbenägna sakerna i en kartong och göm i en garderob inomhus.. :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tänker som såhär: en tunt rostlösande/rostskyddande oljefilm i kanalerna spelar kanske inte stör det normala vattenflödet när sedan motorn körs?

Å andra sidan...är det kanske bättre att spola kanalerna med kylvätska, trots att den kommer dunsta bort innan motorn är ihopplockad igen?

Så nog förstår jag båda argumenten. Är tacksam för input i båda "riktningarna".
Garaget håller bara några plusgrader och kommer inte hållas uppvärmt. O jag är inte orolig för rost i de maskinerna som körs, utan vill bara få rent den här motorn tills jag fyllt på alla vätskor sedan framåt vårkanten.

Är väl ungefär det sämsta du kan göra. Fylla kanalerna med VATTENglykolblandning och sedan blåsa ut vad som går innebär ju att det blir kvar en massa VATTE? droppar som tillsammans med luften syre ordnar rost korrosion.
För det är svårare får bort vatten blandat med glykol än det är att få bort rent vatten.
Har du blåst ur kanalerna med tryckluft har du gjort vad jag tycker är rimligt.
Är det så att det ligger droppar av VATTEN glykol kvar. Så ligger dom där.

Prova att hälla lite kylarvätska i ett dricksglas. Motsvarande kylarvätska droppe i kanal.
Häll sedan på lite motorolja ! Motsvarande oljespray i kanal.
Ta sedan tiden till oljan har lagt sig som en skyddande hinna på dricksglaset under kylarvätskan !

Kom det ut torra rostflagor är det torrt.
Men gör som Steffe skriver ovan, och förvara varmt, eftersom du har kallgarage !
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Är väl ungefär det sämsta du kan göra. Fylla kanalerna med VATTENglykolblandning och sedan blåsa ut vad som går innebär ju att det blir kvar en massa VATTE? droppar som tillsammans med luften syre ordnar rost korrosion.
För det är svårare får bort vatten blandat med glykol än det är att få bort rent vatten.
Har du blåst ur kanalerna med tryckluft har du gjort vad jag tycker är rimligt.
Är det så att det ligger droppar av VATTEN glykol kvar. Så ligger dom där.

Prova att hälla lite kylarvätska i ett dricksglas. Motsvarande kylarvätska droppe i kanal.
Häll sedan på lite motorolja ! Motsvarande oljespray i kanal.
Ta sedan tiden till oljan har lagt sig som en skyddande hinna på dricksglaset under kylarvätskan !

Kom det ut torra rostflagor är det torrt.
Men gör som Steffe skriver ovan, och förvara varmt, eftersom du har kallgarage !

- Jag är med på det, men jag tänkte att det vore en preventiv åtgärd med någon tunn oljefilm i kanalerna. Men ok i get your drift.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är just därför jag skrev.

När du monterat samman motorn fyller du endast på vatten och en dl oxalsyra. Vid varmkörning löses allting upp o när du spolar ur vatten o skräpet som släppt så försvinner samtidigt den ytterst lilla mängd wd40 som du sprayat in.

Sedan fyller du naturligtvis på med glykolvatten efteråt.

Jag har gjort såhär i 30 år även på min yzf1000r och har aldrig någonsin varit med om att någon vatten pump har tagit skada i tärningen. Det är nog ett 100 tal motorer som fått denna behandling utan bekymmer.

Men du gör som du vill naturligtvis.

Mvh
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Tackar mjukast för tips/erfarenhet från expertpanelen :Bugar

Återkommer med hur det blev, för den intresserade.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
- Nja, jag håller ju på o grejar med dem. Rengör och renoverar.

Smuggla ut och in grejerna när du micklar med dom eller så bygger du en liten isolerad uppvärmd garderob i garaget/hönshuset/lokalen, räcker ju med att hålla 12-15C. Förmodligen så har du färgpytsar och andra grejer som inte heller bör frysa.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Smuggla ut och in grejerna när du micklar med dom eller så bygger du en liten isolerad uppvärmd garderob i garaget/hönshuset/lokalen, räcker ju med att hålla 12-15C. Förmodligen så har du färgpytsar och andra grejer som inte heller bör frysa.

- Mitt hus o garaget är sammanbyggt via biutrymmen, så mellan hus och garage har jag ett litet verkstadsutrymme med bl.a. kemikalier som behöver någon grad högre för att må bra. Men att flytta motorn in o ut däremellan är ingen mening eftersom det inte är kylan som är problemet med motormekandet i det här fallet. Jag undrade bara hur jag bäst skyddar vattenkylningskanalerna från att rosta och ställa till det för vattenpumpen i framtiden.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top