Vilken första hoj ska man köpa??

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag körde CB600 (Hornet) på skolan och när jag tagit lappen köpte jag en ER6. Hondan hade 100 häst typ och Kawan 70 typ. Det var inget som jag tänkte på, men det är min högst egna reflektion. Jag körde Kawan ett år sen började jag titta på något annat, mest för att jag ville kunna hänga väskor på den och fastnade för en VFR.
Hade jag kunnat köra viffern direkt efter skolan, antagligen. Hade jag kunnat köra upp med den, aldrig i helvete. Vändradien är som en liten kommun så manöverbanan är bara att glömma om de inte anpassar den efter hoj.

Jag bytte inte hoj för att få mer effekt utan för att få något fysiskt större men allt sådant är helt personligt och det är möjligt att du skulle hata ER6/Z650 (som ersatt ER6).
 

brasshasse

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2017
Ort
Nacka
Hoj
cb1000ra
Köp min Honda CB1000R -12
KANON-skick, ca 1300 mil, nyservad och nytt bakdäck!
Sällsynt lättkörd och bekymmersfri!
IMG_1314.JPG
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...En till fråga till er, tror ni att en hoj med 68 hästar och 187 kg (Z650) är betydligt mer lättkörd än en hoj med 125 hästar och 210 kg (Z900)?...
Låg vikt e' bra, effekten har väldigt liten betydelse.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är du smart köper du en gammal åttiotalare för 15000 spänn, lägg pengarna på bra kläder och hjälm och framförallt på körning. Sedan kör du säsongen ut och bara har kul. Under vintern kan du sedan fundera på vad du saknat och/eller vill prova. Sälj samma hoj för 15.000 igen och köp något annat...

Det där är en riktigt bra strategi. En polare till mig gjorde precis så. Köpte en Honda CB 750 från åttiotalet och övningskörde på den med en annan kompis. Classicaförsäkrad för typ 1200 kr/år. Dvs nästan gratis.
Han övningskörde ganska mycket innan han bokade uppkörningen. Nästan en säsong.

Det enda han fick lägga på hojen var en uppsättning nya däck och ett oljebyte. Sen sålde han den året efter för samma pengar som han köpte den.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag körde CB600 (Hornet) på skolan och när jag tagit lappen köpte jag en ER6. Hondan hade 100 häst typ och Kawan 70 typ. Det var inget som jag tänkte på, men det är min högst egna reflektion. Jag körde Kawan ett år sen började jag titta på något annat, mest för att jag ville kunna hänga väskor på den och fastnade för en VFR.
Hade jag kunnat köra viffern direkt efter skolan, antagligen. Hade jag kunnat köra upp med den, aldrig i helvete. Vändradien är som en liten kommun så manöverbanan är bara att glömma om de inte anpassar den efter hoj.

Jag bytte inte hoj för att få mer effekt utan för att få något fysiskt större men allt sådant är helt personligt och det är möjligt att du skulle hata ER6/Z650 (som ersatt ER6).

Nej. 70 eller 100 hästar har ingen större betydelse när man är ny på hoj. I stort sett alla hojar har tillräckligt med effekt för att en nybliven körkortsinnehavare ska kunna sätta sig i besvärliga situationer illa kvickt. Jag skulle säga att det är en fördel med en lite motorsvagare hoj eftersom det krävs lite mer felbedömning att uppnå ohanterlig hastighet på en svagare hoj. Inte för att det är någon stor skillnad men i alla fall.

Min första hoj efter kortet var en TDM 850. 80-85 häst någonstans och det var fullt tillräckligt för att det skulle vara jag som begränsade och inte hojen.

Numera kör jag också VFR.

Det går absolut att greja manöverbanan på en VFR. Jag har testat lite när jag varit handledare och det går. Men det finns inga som helst marginaler när man ska svänga runt. Dvs en VFR på uppkörning är att göra det ohyggligt svårt för sig i onödan. Däremot är den en djävligt trevlig hoj när man har kortet.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det är bra jobbat, jag har inte varit i närheten av att greja manöverbanan när jag testat i hellas...

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Skulle som de flesta skriver satsa på en japan med snäll motor. Jag hade en BMW F800r, riktig fin hoj, som jag körde upp på, upplever den som något lynnigare i motorn mot japanerna, lättare att får tjuvstopp.

Jag skulle också satsa på ABS, lättare på bromsproven och allmänt mycket säkrare (nu får jag väl nåmn gammal räv på mig :))
 

Ricksson

Ricksson
Gick med
27 Mar 2010
Ort
örbyhus
Hoj
Buell X1-Ducati monster900-Cagiva elefant900
Ducati monster är grymt lätt körda!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top