Vilken första hoj ska man köpa??

Fir

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2019
Ort
-
Hoj
-
Hej,

Helt ny på forumet, hittade inga motsvarande trådar, så jag kör på.

Ska ta A-kort i år och har tänkt köpa en hoj jag kan öva på. Min fråga är då, vilken hoj passar att lära sig köra på?

Självklart beror detta på en vad jag vill ha, min tidigare erfarenhet, etc.
Jag har aldrig kört mc, dock har jag omfattande erfarenhet av mopeder, både 50 och 125 cc. (Och ja, 125 cc kan väl anses vara en mc, men jag säger moped då det har varit automatväxlade scooter-mc.) Har ej kört växlad mc. Innehar dock B-kort och anser mig vara en duktig förare. Är ca 185 lång och väger ca 80 kg.
Vidare är jag väldigt sugen på en naken hoj. Har varit inne hos diverse mc-försäljare, provsuttit och diskuterat hojar. Kan ändå ej bestämma mig.
Mina senaste tankar går kring Kawasakis Z-serie. Är väldigt sugen på en Z900 eller en Z650. Jag vill helst ha en Z900 men är orolig för att den blir för tung och för kraftfull för en nybörjare, samt att det kommer ta längre tid att lära sig köra och att uppkörningen kommer att bli svårare (vill köra upp på hojen jag köper). Dock känns det som en Z650 ej kommer leverera det man vill ha i hästar. Vad tycker ni? Tips på bra förstahoj?
 

Richard1

Medlem
Gick med
17 Jan 2017
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -07 & z1000sx-18
Sökte i två sekunder på google, det finns motsvarande trådar :fakta
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?32757-Letar-du-efter-första-hoj

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?248237-Första-hoj-banhoj

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?278728-Första-hoj-250cc-600cc-eller-1000cc

Jag personligen skulle rekommendera nakenhoj. Tog själv kortet på en 690 duke och var skitnöjd med hur lättkörd den var. Sen tog man kortet och insåg snabbt att det finns mycket annat roligt att köra när lågfartsbana och allt det där inte längre är aktuellt.:yoparty

Edit: Jag är dock tveksam om 690 duke fortfarande är OK att ta tungt kort med i samband med regeländring på vikt för tungt MC kort.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Köp en BILLIG hoj och lär dig köra med. Sedan vill du ändå byta...
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Köp en hoj där du sitter ganska upprätt (då kommer manöverbanan att bli enklare).
Köp en billig förstahoj (du kommer att tappa den några gånger i manöverbanan).
När du se'n sitter där med kortet i hand, då kan du köpa den hoj som gör dig mest glad.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Gissningsvis för att det är förhållandevis vanligt att det händer.
Det kan det vara. När det var dags för mig att ta kortet, alla de gångerna vi var på banan, och vi var alltid några stycken samtidigt, såg jag aldrig någon tappa sin MC. Visst kan det hända, men risken är ändå liten, speciellt för någon som ändå kört moppe och 125 scooter.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Köp det dyraste du har råd med, eller en billig UJM som gör att du slipper vänta hela sommaren på att få den fixad när (inte om) du strular till det. Oftast är det skitsaker som gör det, t.ex. rullgrus när man sätter ned foten för att kliva av lite stajligt vid fiket. Det är din plånbok. Andras åsikter (som denna) tycker jag att du ska strunta i. Tänk själv, två gånger, eller inte.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det kan det vara. När det var dags för mig att ta kortet, alla de gångerna vi var på banan, och vi var alltid några stycken samtidigt, såg jag aldrig någon tappa sin MC. Visst kan det hända, men risken är ändå liten, speciellt för någon som ändå kört moppe och 125 scooter.

När jag körde steg 2 så var det 3 pers som fumlade hojen i backen.
Sedan är det ju ganska stor andel som tappar hojen under sina första två år med hoj. Kommer inte ihåg vad det var men såg någon siffra för massa år sedan som pekade på att en majoritet gör det. Tappa, som i att glömma fälla ut stödet, sätta ner foten i ett hål när man stannar och annat som är skämskuddematerial. :hihi
 

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Köp en Triumph Street Triple... Lätt, snabb och stark, dessutom väldigt rolig att köra och lättkörd. Uppskattad både bland nybörjare och erfarna förare.
Seså stick och köp en imorgon!
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Kom ihåg att den ska uppfylla trafikverkets krav för att få göra uppkörningen på den.

https://www.trafikverket.se/korkort...-a/krav-pa-fordon-vid-korprov---behorighet-a/

Annars säger jag som några andra redan sagt, köp dig en begagnad motorcykel som du tycker om men som du kan leva med om det skulle va så att du tappar den. Det finns en risk att det händer. En nakenhoj gör uppkörningen bra mycket lättare så kika vad körskolor har för typer av hojar och köp nåt liknande. Du kommer vilja byta hoj inom ett år iallafall när du har kortetoch fått provköra lite olika typer och modeller.
 

Fir

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2019
Ort
-
Hoj
-
Tack för alla tips. Många olika åsikter. Ska gå på mc mässan så får vi se om det ger något.
En till fråga till er, tror ni att en hoj med 68 hästar och 187 kg (Z650) är betydligt mer lättkörd än en hoj med 125 hästar och 210 kg (Z900)? Dvs, kommer jag ha betydligt svårare att lära mig, eller pratar vi små skillnader?
 

Simon76

Medlem
Gick med
6 Dec 2017
Ort
Hässleholm
Hoj
Street Triple RS
Köp en Triumph Street Triple... Lätt, snabb och stark, dessutom väldigt rolig att köra och lättkörd. Uppskattad både bland nybörjare och erfarna förare.
Seså stick och köp en imorgon!

Perfekt första hoj, men den har ganska stor svängradie jämfört med andra nakenhojar i mellanklassen, vilket kan göra lågfartsbanan lite besvärlig i början..
 

Simon76

Medlem
Gick med
6 Dec 2017
Ort
Hässleholm
Hoj
Street Triple RS
Tack för alla tips. Många olika åsikter. Ska gå på mc mässan så får vi se om det ger något.
En till fråga till er, tror ni att en hoj med 68 hästar och 187 kg (Z650) är betydligt mer lättkörd än en hoj med 125 hästar och 210 kg (Z900)? Dvs, kommer jag ha betydligt svårare att lära mig, eller pratar vi små skillnader?

Z650 är extremt lättkörd och en bra hoj för övningskörning, däremot kommer du troligen att tröttna på den en vecka efter att du har fått kortet, den är väldigt trött.
Läs recensioner, tester och jämförelser på nätet, då får du lite guidning i djungeln då du inte kan åka runt och provköra.
Mitt tips är att inte köpa en hoj med mindre än 100 hästar, annars är risken stor att du tröttnar och vill byta direkt när du fått kortet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Z650 är extremt lättkörd och en bra hoj för övningskörning, däremot kommer du troligen att tröttna på den en vecka efter att du har fått kortet, den är väldigt trött.
Läs recensioner, tester och jämförelser på nätet, då får du lite guidning i djungeln då du inte kan åka runt och provköra.
Mitt tips är att inte köpa en hoj med mindre än 100 hästar, annars är risken stor att du tröttnar och vill byta direkt när du fått kortet.

Jag kontrar med att säga "det spelar ingen roll". Det finns ingen "magisk gräns" för när en hoj blir tillräckligt effektstark. Det handlar HELT om imponeringsfaktorn på andra och på de föreställningar du själv TROR att du har.

Likaså så finns det ingen kungsväg till att klara manöverprovet med hoj X eller Y. Vägen är helt enkelt "övning".

Kör mycket, kör ofta, kör på hårda underlag, kör på mjuka underlag, kör i regn och kör i solsken. Öva på att svänga, bromsa, krypköra, u-svängar, sidoförflyttningar osv så pass att du börjar kunna använda blicken framåt. Sedan öva öva öva.
Om manöverbanan upplevs vara det minsta lilla problem måste du helt enkelt öva mer. Oavsett hoj.

Tänk såhär: Om du sedan skaffar en annan hoj, skall du inte behärska den då?:fakta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tack för alla tips. Många olika åsikter. Ska gå på mc mässan så får vi se om det ger något.
En till fråga till er, tror ni att en hoj med 68 hästar och 187 kg (Z650) är betydligt mer lättkörd än en hoj med 125 hästar och 210 kg (Z900)? Dvs, kommer jag ha betydligt svårare att lära mig, eller pratar vi små skillnader?

Är du smart köper du en gammal åttiotalare för 15000 spänn, lägg pengarna på bra kläder och hjälm och framförallt på körning. Sedan kör du säsongen ut och bara har kul. Under vintern kan du sedan fundera på vad du saknat och/eller vill prova. Sälj samma hoj för 15.000 igen och köp något annat...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för alla tips. Många olika åsikter. Ska gå på mc mässan så får vi se om det ger något.
En till fråga till er, tror ni att en hoj med 68 hästar och 187 kg (Z650) är betydligt mer lättkörd än en hoj med 125 hästar och 210 kg (Z900)? Dvs, kommer jag ha betydligt svårare att lära mig, eller pratar vi små skillnader?

Jag har haft en Suzuki SV650S ca 65hk/190kg och har en GSX1300R ca 197hk/250kg
Det är kul att veta hur det går att accelerera med 197hk men nu vet jag det och den roligaste av de två är för mig SV650S.
SV650S svängde bara jag tänkte på att svänga.
Att få GSX1300R att svänga fodrar att jag tar i känns det som för mig.
Funderar starkt på skaffa kolfiberfälgar nu till GSX1300R för att göra det lite lättare att svänga.

Det räcker med 68hk för att nå ca 200km/h dvs kunna se körkortet försvinna med vinden.
Och för att snabbt hamna i situationer som kan var knepiga att lösa.
Välj den billigare tycker jag och lägg pengarna du sparar på SMC kurser.
https://www.svmc.se/
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top