Val av batterityp till dieselvärmare

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Har fått en ny kina-diesel-värmare av en kompis som jag tänkte använda till uppvärming av ett isolerat släp.

Mina beräkningar säger att värmaren i snitt kommer dra max 20W.
Att ladda batteriet via bilen under gång är inte aktuellt. Tanken är att ladda när jag kommer hem.

Om jag vill ha en driftstid på värmaren på ungefär 72h, hur stort batteri behöver jag och vilken typ klarar av denna form av urladdning?

Jag kan formeln, dvs 20w/12v = 1.66.
100Ah (exempel på batteri) / 1.66 = antal timmar batteriet klarar 20w, i teorin men inte i praktiken.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Varför är laddning från bilen uteslutet? Du har ju ström så det räcker för 20W!

Se upp med att köra dieselvärmare med låg batterispänning då glödstiften lätt går sönder då.... speciellt kinesvariant för hur lätt är det att få tag på nytt glödstift?
samma sak med bilarnas värmare, stiften glöder ihjäl sig när dom inte riktigt kommer upp i ordentlig gång. något jag fick veta av en stockholmsfirma som levde på att installera och reparera värmare.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Varför är laddning från bilen uteslutet? Du har ju ström så det räcker för 20W!

Se upp med att köra dieselvärmare med låg batterispänning då glödstiften lätt går sönder då.... speciellt kinesvariant för hur lätt är det att få tag på nytt glödstift?
samma sak med bilarnas värmare, stiften glöder ihjäl sig när dom inte riktigt kommer upp i ordentlig gång. något jag fick veta av en stockholmsfirma som levde på att installera och reparera värmare.

Anledningen är väl att det blir mer komplext.
Detta bör väl göras om det ska fungera;
Laddningsregulator på släpet.
Bygga om släpvagnskontakten till 13 polig.

Måste fortfarande ha ett hyffsat stort batteri på släpet. Vill inte sno ström från bilen stillastående. Den har förvisso dubbla batterier men den har egen värmare som drar sås. Batterierna ligger väl max på ~75Ah x2.

Jag vill kunna köra värmaren utan att bilen är kopplad.

Majoriteten av sträckorna jag kör med släpet är under 1h.
Hur mycket laddning av släpvagnsbatteriet händer under den tiden?


Håller ganska bra koll angående värmarna. Det bästa är att köpa en rätt dimensionerad så att den får gå i "högre fart" samt blåsa ur den i 10min innan avstängning. De flesta värmarna har identiska anslutningar så att byta är lätt.
En ny kinavärmare kostar mellan 1000-2500kr

Ett fritidsbatteri kan man väl ladda ur cirka 60-70%?

https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ier/batteri-smf-12v-162-ah-cca-950-2000029823
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ier/batteri-smf-12v-180-ah-1100cca-2000029824

162Ah/1.66 (20w) = 97 timmar.
50% urladdning ger 48 timmar.

180Ah ger 54 timmar på 50% urladdning.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja

Har 13 på bilen och 7 på släpet.
Om jag vill ha laddning från bil till släp så måste jag hitta ett oanvänt stift som levererar tillräckligt samt styrs av tändning.

På en 7 polare så kan det möjligtvis vara nummer två ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Släpvagnskontakt_(ISO) ) men på en 13 polig så kan man definitivt ta 10 samt 11.

EDIT; Det sitter alltså redan en 13 -> 7 på bilen i dagsläget.
Jag kan köpa en sån här om jag vill slippa adaptern (och inte bygga om); ( https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/adapterkablar/adapterkabel-2000035431 )
Fördelen med att alltid ha en adapter är ifall man lånar ett släp som har fast inkoppling och 7 poler.
Å andra sidan kan man alltid ha en liggandes i handsfacket.

Meeeeen, det var inte problemet just nu:D
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top