Biltemas borrar

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
De är faktist bra .Har dock bara provat dem i vanligt svart stål och de funkar faktist bra .Har nån megadyra borrar på jobbet och har inte märkt nån större skillnad möjligt de slits lite snabbare om man kör i rostfritt
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag tycker de vanliga borren på Biltema är sådär. Har köpt ett antal lösa borr där, från 5 till 12 mm, och har väl aldrig tyckt att det funkat klockrent, bettat dåligt i godset och blivit slöa snabbt. Litegrann har jag väl tänkt att jaja, det måste vara jag som gör fel och sabbar borrarna, MEN så köpte jag en sats borrar på Swedol, och jäklar vilken skillnad! Dessa borrarna skär genom metallen hur fint som helst, och håller sig skarpa. Inte ens farligt dyrt, drygt 600 för borrar 5-10 mm i halvmillimetersteg.

Till Biltemas försvar så köpte jag även deras snabbstålsförsänkningssats och de borren funkar riktigt bra.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Att slipa borrar på fri hand så dom skär hyfsat går väl an, men att slipa dom så att hålen blir rätt på tiondelen är fan i mig svårt.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle ge rådet att lära sig slipa en borr på fri hand än en borrslip. För de finns vinklar som en sån apparat inte klara av...
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
De borrar jag köpt på biltema har varit dålig kvalite, gick av när man belastade hårt och kändes slöa från start. Slipar upp borrar själv från 7 mm och uppåt.

Wurth popnitborr 4,5 mm svarta funkar betydligt bättre, använder man dessa för att förborr går det bra att använda hemslipade grövre borrar, då spetsen verkar vara svårast att få till med hemslipning.
4,5 mm borrarna ovan kastas när de blivit slöa.

Så med ett lager förborrar 4,5mm samt grövre hemslipade klarar man de flesta jobben på hemmabasis.
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Apropå hemslipning så kan man även borra härdat gods om man slipar upp betongborrar med samma vinkel och skärpa som stålborrar.
Fungerar förvånande bra, fick tipset av en gammal verkstadsräv.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Handen på hjärtat, hur många hemma pulare kan verkligen slipa ett borr, rätt?

:D Att slipa borr ingår i utbildningen för en verkstadsmekaniker och trots det skulle jag uppskatta att mindre än hälften av alla utbildade verkstadsmekaniker klarar det. Och bland hemmapularna vågar jag inte ens gissa.

Men samtidigt är det lite av ett konstverk, det gäller att ha öga för detaljerna, vissa har det och vissa kan inte ens utbildas till att få det.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Handen på hjärtat, hur många hemma pulare kan verkligen slipa ett borr, rätt?

Jag har turen att ha en personlig borrslipare som får ta hand om mina borrar från 6 mm och uppåt, egentligen skulle det säkert vara lika bra att lämna de nya borrarna åt honom för dom går nåt förjäkligt efter han slipat dom. Han har nån maskin där det ställ in vinklar hit och dit och spetsen har som fyra ytor, en kompis som jobbar på mekaniskverkstad såg borrarna och menade han som slipat dom visste vad han höll på med.

För övrigt är mammen i fråga både teoretiker och praktiker och vad än han håller på med är helt jäkla sandslöst bra, vare sig han spelar dragspel, träsvarvar, håller på med foto och säkert 17 andra saker till.

Jag får se, man kan ju testa nån borr och se hur dom går. Nu har jag kopletterat med de dyrare borrarna som finns på järnaffären tror det typ är Luna eller nåt liknande och dom går ju helt okej för mitt bruk.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
:D Att slipa borr ingår i utbildningen för en verkstadsmekaniker och trots det skulle jag uppskatta att mindre än hälften av alla utbildade verkstadsmekaniker klarar det. Och bland hemmapularna vågar jag inte ens gissa.

Men samtidigt är det lite av ett konstverk, det gäller att ha öga för detaljerna, vissa har det och vissa kan inte ens utbildas till att få det.

Hade inte kunnat säga de bättre själv...:tummenupp
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Biltemas kobolt borrar är bra dom tål mycket och blir vassa o bra när man slipar om dom ,, råkar vara utbildad maskinmekaniker och fick lära mej slipa borr:D
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top